چنگیز

در کودکی برادرش را با کمک برادر دیگرش می کشد . تنها به جرم دزدیدن یک ماهی . چنگیز مردی بود که نام مغول را در تاریخ با بوی خون ثبت کرد . بعدها تیمور این خصلت را دوباره احیا کرد .چنگیز خان مغول ها بود که به اتحاد بین مغول ها اعتقاد داشت . او صحرای قراقوروم که به معنی ریگ سیاه بود را پایتخت خود معرفی کرد . سرزمینی که متعلق به اجدادش بود . همچنین نزدیک محله ی او روحانیان ، معابد بودا ، مساجد ، مسیحیان و یهودیان در کنار هم زندگی می کردند . به شرط احترام به قانون یاسا و به مغول ها . چنگیز خط اویغوری را خط رسمی معرفی می کند و دستور می دهد تا همه این خط را یاد بگیرند .

تیمور در خاطراتش ، بارها می نویسد که از نوادگان چنگیز است . اما در حقیقت چنین نبود و او برای فخر و به دروغ اینگونه می نوشت . تیمور در طول زندگی اش کتاب یاسای چنگیز را الگو ی خود قرار داده بود .

( مغول ها با چینی ها از یک نزاد نبودند . آن ها از قوم تنگوز بودند و به مرور زمان با ایرانیان و ترک ها پیوند خورده بودند .امروزه آن ها اورال آلتایی می نامند . )



چنگیز چهار سال بعد موفق می شود نزد عروسش که سیزده ساله بود برگردد . دختری به نام بورته که پدرش مونلیق نام داشت ، و بعدها تاریخ او را ملکه بورته فیجن نامید و مادر سه پسر شد . او از زن های متعدد فرزند های زیادی داشت . بورته فوجین، کنجاخاتون، جاکمبو، دختر تایر اورسون و دختر تایانگ‌خان معروف ترین زن های او بودند . چنگیزخان چهار پسر داشت به نام های تولی، اوگتای، جوجی و جغتای. جوجی اولین پسرش بود . که پیش از مرگ پدر درگذشت. جغتای پسر دومش بود که چنگیزبعد از بازگشت از جنگ خوارزمشاه حکومت بعضی از قلمروی خود را به جغتای سپرد. اوگتا پس از مرگ پدر رئیس مغول ها شد . و تولی که از همه کوچک تر بود .



پدرش یسوکای وقتی چنگیز سیزده ساله بود در شبی که میهمان قبیله ای دیگر بود، مسموم می شود و می میرد . مادری بسیار زیبا و با درایت داشت که نامش اولون بود . در آن دوران چنگیز با دختری نه ساله از قبیله ای دیگر تازه نامزد کرده بود . مادر پس از مرگ شوهرش ، چنگیز را به عنوان رئیس قبیله به تخت نشاند . آن ها دشمنان زیادی داشتند . دشمنان که یک زن و بچه هایش را جدی نمی گرفتند خواستند تا با نابودی آن ها اموالشان به دست بیاورند . آن ها در شمال صحرای گوبی بهترین مراتع را داشتند و همین امر دشمنان را وسوسه می کرد .چنگیز به همه بد بین بود و همه را دشمن می دانست . چنگیز از دست دشمنان فرار می کرد و به سختی از اموال وخانواده اش محافظت می کرد .

چنگیز اولین اقدامی که بعد از رهبری کرد ، این بود ارتشی برای حمله به تاتارها تشکیل دهد که پدرش را به قتل رسانده بودند . در جنگ بین آن ها تاتار ها تا آخرین قطره ی خون مقاومت کردند اما چنگیز دستور قتل آن ها داده بود . حال در هر سنی که باشند . یک روز تیری به گردنش اصابت کرد و مدتی در برف ماند . اما یارانش او را نجات دادند . مقاومت بدنش بسیار بالا بود . در جنگی همسر جوانش را دشمنانش به غنیمت بردند . او پس از مدتی با لشگرش به ذنبالش رفت و در چادر دشمن پیدایش کرد . اما تا مدت ها به پدر فرزند اولش شک داشت . اما تا آخر عمر بین فرزندان این زن و فرزاندان دیگرش از زن های متعددش فرقی نمی گذاشت . این جنگ اولین فتح و جنگش بود .

مارکوپولو جهانگرد معروف در خاطرلتش به نیکی از چنگیز یاد می کند و می گوید فقط سرزمینی را فتح می کرد و به بقیه امان می داد . اما دلیل این حرفش هنوز مشخص نیست . زیرا چنگیز پس از حمله به جایی ، مردمان آن سرزمین را قتل و عام می کرد . زنان زیبا را به لشگرش می بخشید و کودکان را بین زنان طایفه اش تقسیم می کرد . یکی از افتخارات بزرگ چنگیز شکست چین و عبور از دیوار عظیمش بود . هرچند پیروزی اش سال ها طول کشید .

چنگیز بخارا و سمر قند و نیشابور را به وحشیانه ترین روش از بین می برد و همه را به قتل می رساند . نیشابور در طول تاریخ بارها طعم مرگ را تجربه کرده است . او حتی به سگ و گربه های آن سرزمین رحم نمی کرد .

ویترفورد که سال‌ها در دانشگاه های مغولستان به تحقیق و مطالعه مشغول بوده با استفاده از اسناد و مدارک تاریخی در کتاب نیمه ی پنهان ملکه های مغول از دختران چنگیز خان نوشته است که در قانون گذاری و تصمیم گیری های کشوری دخالت مستقیم داشت۱۸ اوت (۲۷ مرداد) سال ۱۲۲۷ میلادی (رمضان ۶۲۴ هجری)، چنگیزخان مغول پس از تصرف سرزمین هایی از چین تا حاشیه اروپا، در ۷۲ سالگی درگذشت .



امپراتوری چنگیز در قرن چهاردهم میلادی رو به نابودی رفت . بعد از مرگ چنگیز سران مغول نمی خواستند در آینده کسی به قبر چنگیز تجاوز کند و برای همین محل قبرش را پنهان کردند . چند سرباز جنازه اش را به قبر بردند که همگی و همچنین همه ی شاهد ها توسط اگتای پسرش بعد از خاکسپاری به قتل رسیدند . قربانیان بین بیست تا چهل هزار نفر بودند . البته بعد ها پس از چهل سال تحقیق قبرش پیدا شد . در اتاق کوچکی که بالای تپه ای قرار داشت . در آن اتاق قبرهای دیگری هم وجود داشتند .





جمله هایی از چنگیز...





کسیکه مانند گدایان با دست خالی نزد بزرگی برود ، به جای جلب دوستی ، تنفر او را جلب می کند .

فقط مردان جنگجو و شدیدالعمل در جهان فرمانروایی می کنند .

برای رئیس قومی ، بدقولی و بد پیمانی صفتی قبیح است .

یک شخص خائن ممکن است قبیله ای را به خرابی بکشاند و سپاهی را بدام دشمن بیندازد .

چه می شود گفت به مردی که صبح وعده می دهد و روز فراموش می کند .

هر عمل از روی خشم، محکوم به شکست است .

یک دوست، حتا وقتی کاری می کند که دوست ندارید، هنوز دوست شماست . 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 2 ارديبهشت 1392 | 15:50 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |