مطالعات هفتم درس9تا12

 درس نهم

من کجا زندگی می کنم

1- هر مکان دارای چه ویژگی هایی است؟(ص43) ویژگی های طبیعی - ویژگی ها ی انسانی

2- ویژگی های طبیعی هر مکان را نام ببرید. (ص43) موقعیت جغرافیایی ، نوع آب و هوا ، ناهمواری ها ، رودها ، پوشش گیاهی و زندگی جانوری و... .

3- ویژگی های انسانی هرمکان را نام ببرید. (ص43) تعداد جمعیت، فعّالیت های اقتصادی، سواد، زبان، آثار تاریخی و... .

4- جغرافی دانان کار خود را چگونه آغاز می کنند؟(ص44) با پرسش هایی درباره ی یک مکان

5- پرسش های جغرافیایی با چه کلماتی آغاز می شوند؟(ص44) کجا؟ چرا؟ چگونه؟ چه موقع؟ و چه کسانی؟

6- انواع نقشه ها را نام ببرید. (ص44) نقشه ی ناهمواری ها، نقشه ی تقسیمات کشوری (استان ها)، نقشه ی راه ها، نقشه های گردشگری و اطلس ها

7- نقشه چیست؟(ص44) نقشه، تصویری افقی از سطح زمین است که به نسبت مورد نیاز کوچک شده است.

8- جغرافی دانان برای آموزش و شناخت محیط زندگی خود از چه وسایلی استفاده می کنند؟(ص44متن) نقشه - کره ی جغرافیایی - انواع عکس های جغرافیایی - کتاب و فرهنگ نامه ها - رایانه و اینترنت.

9- در زیر هر نقشه، شما خطّی مشاهده می کنید که به آن مقیاس خطّی می گویند و با استفاده از آن می توانید فاصله واقعی مکان ها را روی زمین محاسبه کنید. (ص45)

10- انواع عکس ها را نام ببرید. (ص46) معمولی هوایی - ماهواره ای

11- عکس معمولی چگونه گرفته می شوند؟(ص46) عکس های معمولی با دوربین از مناظر طبیعی، شهرها، خانه ها و فعّالیت های انسانی گرفته می شود.

12- از عکس های هوایی چه استفاده ای می شود و چگونه گرفته می شوند؟(ص46) از عکسهای هوایی برای تهیّه ی نقشه های جغرافیایی استفاده می شود. این عکس ها با دوربین هایی که در هواپیما نصب شده گرفته می شود.

13- تصاویر ماهواره ای چگونه تهیه می شوند؟(ص46) توسط ماهواره ها تهیّه و به زمین فرستاده می شود. از این تصاویر نیز اطلاعات زیادی درباره ی مکان ها به دست می آوریم. 

14- کره ی جغرافیایی چیست و چه کمکی به ما می کند؟(ص47) کره ی جغرافیایی نمونه ی کوچکی از کره ی زمین است که می توان شکل واقعی بخش های مختلف سیاره ی زمین را روی آن مشاهده کرد.

15- کتاب ها و فرهنگ نامه ها چه استفاده ای در جغرافیا دارند؟(ص47) با مطالعه ی آنها می توانیم با مکان های مختلف و شیوه های زندگی مردم در این مکان آشنا شویم.

16- چه اطلاعاتی را می توانیم از طریق اینترنت و رایانه بدست آوریم؟(ص47) امروزه از طریق وارد شدن به پایگاه های اینترنتی، می توان اطلاعات را به صورت متن، تصویر، نقشه و حتّی فیلم به دست آورد.

درس دهم

ایران، خانه ما

1-کشور ما چند کیلو متر مربع وسعت دارد؟(ص48) 1648195 کیلو متر مربع

2- جمعیت ایران در سال 90 چند نفر بوده است؟(ص48) 75 میلیون نفر

3- برای اداراه ی بهتر کشور چه کاری انجام داده اند؟(ص48) برای اداره ی بهتر کشور، آن را به بخش هایی تقسیم کرده اند که به هریک استان می گویند.

4- استان به وسیله ی استانداری اداره می شود. (ص48)

5- هر استان به چند شهرستان تقسیم می شود. (ص48)

6- در هر شهرستان تعدادی شهر و روستا وجود دارد. (ص48)

7- اگر بخواهیم ساختمانی برای محل سکونت یا کسب و کار بسازیم باید چه کار کنیم؟(ص49) باید از شهرداری پروانه ساخت بگیریم.

8- شهرداری برای چه چیزی بوجود آمده است؟(ص49) شهرداری مؤسسه ای است که برای اداره ی بهتر شهر به وجود آمده و خدماتی به ساکنان شهر ارائه می کند. کارکنان شهرداری برای داشتن شهری زیباتر و آسایش زندگی ساکنان شهر تلاش می کنند.

9- شهرها توسط شورای اسلامی شهر و شهردار اداره می شوند.اعضای شورای شهر را مردم آن شهر انتخاب می کنند. (ص49)

10- مهم ترین خدمات شهرداری را نام ببرید. (ص49) احداث، تعمیر یا آسفالت خیابان ها، پل ها، تونل ها و پیاده روها - ایجاد فضای سبز و کاشتن درخت و نهال - نظافت کوچه ها و خیابان ها و جمع آوری و دفع زباله ها -  نظارت بر ساخت و ساز ها - ایجاد فرهنگسرا ها و خانه های سلامت -  نظارت بر حمل و نقل عمومی.

11- شهرداری برای ارائه ی خدمات به مردم درآمد خود را چگونه بدست می آورد؟(ص50) شهرداری بخشی از در آمد خود را از مردم دریافت می کند. برای مثال شهرنشینان باید هرسال مبلغی به عنوان عوارض نوسازی به شهرداری بپردازند.

12- اقدامات شورای اسلامی روستا را نام ببرید. (ص50) اقداماتی از قبیل ساختن یا تعمیر حمام، پل، مدرسه، مسجد، قنات و امور دیگر.

13- همه جای ایران از نظر پستی و بلندی یکسان نیست ، بخش هایی از ایران مرتفع و بلند و بخش های دیگر  پست و هموار هستند. (ص51)

14- رشته کوه های مهم البرز را نام ببرید. (ص) دماوند توچال - علم کوه

15- قله های آتشفشانی کوه های آذربایجان را نام ببرید.(ص) سهند و سبلان

16- ویژگی های دامنه ی شمالی البرز را نام ببرید.(ص52) در دامنه های شمالی رشته کوه البرز که رو به دریا قرار دارد، برف و باران فراوان می بارد. این دامنه ها پوشیده از جنگل های انبوه است.

 

17- ویژگی های دامنه ی جنوبی البرز را نام ببرید. (ص52) دامنه های جنوبی البرز بدون رطوبت مانده و فقط در فصل زمستان برف و باران دریافت می کند و در نتیجه پوشش گیاهی کمتری دارند.

18- جهت رشته کوه های زاگرس چگونه است؟ جهت آن شمال غربی - جنوب شرقی(          ) است. (ص52)

19- ویژگی های رشته کوه های زاگرس را نام ببرید. (ص52) در دامنه های شمال غربی برف و باران فراوانی می بارد اما هر چه به سمت جنوب زاگرس پیش می رویم از میزان برف و باران کاسته می شود.

20- قله های بلند زاگرس را نام ببرید. (ص52متن) دنا و زردکوه

21- نواحی پست و هموار ایران شامل دشت ها و جلگه ها است. (ص53)

22- چرا برخی دشت ها حاصل خیزاند؟(ص53) آب و هوای مناسب - داشتن خاک مساعد

23- دو دشت وسیع ایران کدام اند؟(ص53) دشت کویر - دشت لوت

24- جلگه ها زمین های حاصلخیز و مناسبی برای کشاورزی هستند. (ص53)

25- جلگه چگونه تشکیل می شود؟(ص53) از آبرفت رود ها

26- کوهپایه به کجا می گویند؟(ص53) به زمین هایی که از یکسو به کوه ها و از سوی دیگر به دشت ها مربوط می شود.

27- از علفزار کوه پایه ها چه استفاده ای می شود؟(ص53) برای چراگاه

28- ایران در جنوب غربی قارّه ی آسیا واقع شده است. (ص53)

 

 

 

 

 

 

 

 

درس یازدهم

تنوع آب و هوای ایران

1- زیستگاه به کجا می گویند؟(ص57) به منطقه ی بزرگی که در آن مجموعه ای از گیاهان و جانوران خاص زندگی می کنند، زیستگاه می گویند.

2- مهم ترین عامل تنوع زیستگاه چیست؟(ص57) تنوع آب و هوایی

3- درایستگاه های هواشناسی چه عناصری ثبت و محاسبه می شوند؟(ص57) دمای هوا، میزان بارندگی، میزان رطوبت، جهت وزش باد و سرعت وزش باد را اندازه گیری می کنیم.

4- مهم ترین عناصر آب و هوا، دما و بارش است. (ص57)

5- میزان دما و بارش را به صورت نمودار نشان می دهیم. (ص57)

6- میزان دمای هوای یک ناحیه را با نمودار خطی و با رنگ قرمز نشان می دهند. (ص58)

7- میزان بارش یک ناحیه را با نمودار ستونی و به رنگ آبی نشان می دهند. (ص58)

8- انواع آب و هوای ایران را نام ببرید. (ص59) معتدل و مرطوب خزری - معتدل و نیمه خشک کوهستانی - گرم و خشک -  گرم  و شرجی سواحل جنوب

9- ناحیه ی مرطوب خزری دارای چه ویژگی هایی است؟(ص60) این ناحیه در کنار دریای خزر بین کوه های البرز و دریا واقع شده است و در تمام ماه های سال بارندگی دارد.

10- ناحیه ی خزری مرطوب ترین ناحیه ی آب و هوایی ایران به شمار می آید. (ص60)

11- میزان بارندگی در  ناحیه ی مرطوب خزری از غرب به شرق کاهش می یابد. (ص60)

12- در ناحیه ی مرطوب خزری ، جنگل های انبوه و مناظر زیبایی پدید آمده است. (ص60)

13- در ناحیه ی خزری کشت محصولات به چه صورتی انجام می شود؟(ص60) برای کشت بیشتر محصولات(دیم) و فقط برخی از محصولات مانند برنج به (آبیاری) نیاز دارند.

14- ناحیۀ معتدل و نیمه خشک کوهستانی کجای ایران را در بر می گیرد؟(ص60) کوهستان های مرتفع ایران و کوهپایه های اطراف آنها را

15- ویژگی ها ی ناحیۀ معتدل و نیمه خشک کوهستانی را نام ببرید. (ص60) این ناحیه در هنگام زمستان برف زیادی می بارد و یخبندان های شدید به وجود می آید. به همین دلیل دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است. این ناحیه، با آنکه تقریباً 9 ماه از سال بارش دارد، در تابستان ها خشک است. با این حال به دلیل بارش کافی در طی سال، کشاورزان می توانند زراعت دیم نیز داشته باشند.

16- در ارتفاعات ناحیۀ معتدل و نیمه خشک کوهستانی جنگل ها و مراتعی سرسبز روییده است. (ص60)

17- ناحیه ی گرم و خشک داخلی که شامل نواحی مرکزی ایران است تابستان های گرم و خشک دارد. (ص60)

18- ناحیه ی گرم و خشک داخلی دارای چه ویژگی هایی است؟(ص60) خشکی این ناحیه به دلیل آن است که فقط در چند ماه از سال، آن هم به مقدار کم باران می بارد. در بعضی از بخش های این ناحیه، بیابا نهایی به وجود آمده است که ممکن است سالها در آنجا باران نباریده باشد؛ مانند بیابان لوت. در ناحیه ی خشک داخلی ایران، اختلاف دمای شب و روز زیاد است و تابستان ها هوا بسیار گرم می شود.این ناحیه از نظر پوشش گیاهی فقیر است و تنها گیاهان خشکی پسند مانند درختان تاغ و گز و بوته های خاردار در آنجا قادر به رشد و نمو هستند.

19- ناحیۀ گرم و شرجی سواحل جنوب در کجای ایران قرار دارد؟(ص61) این ناحیه در کناره های خلیج فارس و دریای عمان، از جلگه خوزستان تا بندر چابهار کشیده شده است.

20- ویژگی های ناحیۀ گرم و شرجی سواحل جنوب را نام ببرید. (ص61) ناحیه ی ساحلی جنوب ایران، جزء نواحی خشک است؛ زیرا میزان بارندگی در این ناحیه بسیار کم است.

21- حالت شرجی چه هنگام به وجود می آید؟(ص61) به دلیل وجود دریا و تبخیر آب های آن نم هوا زیاد است، حالت شرجی به وجود می آید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس دوازدهم

حفاظت از زیتگاه های ایران

1- چه عاملی باعث شده که ایران تنوع زیادی در گونه های گیاهی و جانوری داشته باشد؟(ص62) شرایط جغرافیی ایرانی

2- مهمترین عامل از بین بردن گونه های گیاهی و جانوری چیست؟(ص62) فعالیت نادرست انسان ها

3- در چه صورتی تعادل طبیعت به هم می خورد؟(ص62) وقتی درختان جنگلی در یک ناحیه نابود می شوند، جانورانی نیز که غذایشان را در این جنگل ها به دست می آورند، از بین می روند و تعادل طبیعت به هم می خورد.

4- با از بین رفتن جنگل و جانوران تعدل چه چیزی به هم می خورد؟(ص62) تعادل طبیعت

5- شکار بیش از حد و صید بی رویه چگونه موجب کاهش بعضی گونه های جانوری می شود؟توضیح دهید. (ص63) وقتی شکارچیان برای تفریح یا استفاده از پوست، شاخ و استخوان، با محاصره ی حیواناتی مثل گورخر، آهو یا پرندگان در یک دشت به آنها حمله می کنند، به تدریج نسل این گونه ها رو به کاهش می گذارد یا در خطر انقراض قرار می گیرد.

6- یکی از چیز هایی که حیات زیستگاه ها را تهدید می کند، زباله است. (ص63)

7- هرچه جمعیت بیشتر می شود، فعّالیت های کارخانه ای و حمل ونقل و تولید مواد سمّی هم بیشتر می شود. (ص63)

8- سم هایی که در آفت کش های کشاورزی وجود دارد، اثرات بدی بر زندگی گیاهان و جانوران دارند. (ص63)

9- مهم ترین دلایل حفاظت از زیستگاه ها را نام ببرید. (ص65) سپاسگزاری از نعمت های خداوند - لذت بردن از زیبایی ها و تفکر در آفرینش - حقّ حیات - وابستگی موجودات زنده به یکدیگر -فواید گیاهان و جانوران

10- یکی از راه های شکرگزاری از نعمت های الهی چیست؟(ص65) رابطه ی درست و صحیح با طبیعت داشته باشیم.

11- فواید گیاهان و جانوران را شرح دهید. (ص66) بعضی از جانوران و گیاهان منابع غذایی برای انسان ها هستند. ما از گوشت برخی دام ها یا پرندگان و میوه ها، غلات، سبزیجات و چای تغذیه می کنیم.بعضی از گیاهان خاصیت دارویی دارند و برای درمان بیماری ها استفاده می شوند.بخشی از داروهایی که در داروخانه ها فروخته می شوند از عصاره ی گیاهان به دست آمده است.

12- دو گیاه دارویی را نام ببرید. (ص66) آویشن - گل گاوزبان

13- مهم ترین وظیفه ی سازمان حفاظت از محیط زیست چیست؟(ص67) مراقبت از زیستگاه های طبیعی کشور و جلوگیری از تخریب و آلودگی آنها است.

14- یکی از مشاغل مهم سازمان حفاظت از محیط زیست چیست؟(ص67) محیط بانی

15- محیط بان چگونه با همکاری سایر اعضا ی سازمان از تخریب محیط زیست جلوگیری می کند؟(ص67) آنها ممکن است قطع درختان، بوته کنی، شکار غیرقانونی، روشن کردن آتش، آلودگی های محیط زیستی یا سیل و طغیان رودخانه را در یک مکان مشاهده کنند و آن را به سازمان گزارش دهند. بدین ترتیب محیط بانان با همکاری سایر اعضای سازمان از آلودگی و تخریب محیط زیست جلوگیری می کنند.

16- وظایف محیط بان را بنویسید. (ص67متن) 1- بازدید از منطقه ی تحت نظارت خود2- اجرای قوانین و مقررات محیط زیست 3- شناسایی عوامل و رویداد های موثر در تخریب محیط زیست

17- شما چه کار هایی می توانید برای حفاظت از محیط زیست انجام دهید.(4 مورد). (ص68) هرگز گل ها را نچینید. گل های وحشی را در مسیر راه ها و جاده ها لگدمال نکنید - در محل زندگی خودتان درخت و گل بکارید - ته مانده ی سفره را با حفظ نظافت در گوشه ای از بالکن یا باغچه بریزیم تا به تغذیه ی پرندگان کمک کنیم - زباله ها را در جنگل رها نکنیم .

18- سازمان حفاظت محیط زیست چه مناطقی از کشور را به عنوان منطقه ی حفاظت شده اعلام می کند؟(ص69) سازمان حفاظت محیط زیست، برخی از مناطق کشور را که در آنجا حفظ و تکثیر نسل جانوران یا گیاهان اهمیت خاصّی دارد،به عنوان منطقۀ حفاظت شده اعلام می کند.

19- منطقه ی حفاظت شده ممکن است جنگل یا مراتع یا دشت و یا کوهستان باشد. (ص69)

20- سه مورد از مناطق حفاظت شده ی کشورمان را نام ببرید. (ص69) منطقه ی جنگل های حَرا در آب های خلیج فارس و دشت ارژن در فارس و اُشترانکوه در لرستان

21- در مناطق حفاظت شده چه مقرراتی وجود دارد؟(ص69) شکار و صید یا قطع درختان و از بین بردن گیاهان در این منطقه ممنوع است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: درس9تا12 هفتم

تاريخ : جمعه 19 آذر 1395 | 17:29 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |