سئوالات درس 9مطالعات نهم

 بسم الله الرحمن الرحیم

****************************************************

سوالات متن درس9

صفحه ی58

1هنگام تاسیس حکومت صفوی اوضاع سیاسی ایران چگونه بود؟ 1کشور ما حکومت واحد قدرتمندی نداشت و دچار تفرقه و تجزیه شده 2حاکمان بخش های مختلف ایران با هم در جنگ بودند3 امنیت و آرامش شهرها و روستاها از بین رفته و امور کشور مختل شده بود4امپراتوری عثمانی که با حمله های پی در پی به سرزمین های همجوار بر قلمرو خود می افزود و به ایران نیز طمع داشت5در شمال شرق ایران(ماوراءالنهر)ازبک ها قدرت گرفته بودند و به مرز های ایران میتاختند.

نقطه چین

موئسس حکومت صفویان شاه اسماعیل بود.

محل عبادت صفویان خانقاه نام داشت.

مهمترین طرفدار صفویان قزلباش شهرت یافتند.

نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی اسماعیل نام داشت.

صفحه ی59

سوال

2پنج مورد از اقدامات شاه اسماعیل صفوی را بنویسید.1شکست شروانشاهان و آق قو یو نلوها 2انتخاب تبریز به پایتختی3رسمی کردن مذهب شیعه4ایجاد همبستگی و اتحاد بین ایرانیان5و دیگر حاکمان شورشی

3سرسخت ترین دشمنان ایران در زمان صفویان کدام حکومت بود؟چرا؟عثمانی.چون عثمانی ها خود را خلیفه ی همه ی مسلمانان می دانستند که از شکل گیری  سلسله ی قدرتمند و شیعه مذهب صفوی نا خوشنود بودند.

4مهمترین جنگ شاه اسماعیل با عثمانی ها چه نام داشت؟وعلت شکست او چه بود؟جنگ چالداران.در این جنگ باتوجه به رشادت های سربازان ایرانی سپاه عثمانی به دلیل داشتن سلاح های گرم و آتشین مانند:توپ و تفنگ پیروز شدند.

5چرا شاه تهماسب پایتخت را از تبریز به قزوین انتقال داد؟زیرا تبریز همواره در معرض هجوم سپاه عثمانی بود.

6اقدامات شاه عباس اول صفوی را بنویسید.او ازبک ها و عثمانی ها را شکست داد و تا پشت مرز های ایران عقب راند.همچنین پایتخت را از قزوین به اصفهان در مرکز ایران منتقل کرد و برای آبادانی آن بسیار کوشید.

نقطه چین

شاه عباس اول حکومت صفوی را به اوج رساند.

صفحه ی60

سوال

7علل ضعف و سقوط حکومت صفویان را نام ببرید؟1کشتش و کور کردن شاهزادگان به علت ترس از شورش آنها2عدم آموزش کشورداری و سپاست به شاهزادگان3سر گرم شدن در حرم سرا و خوش گذرانی پادشاهان و شاهزادگان4اختلاف و درگیری مقام های نظامی کشوری با هم

8در اوضاع نابسامان حکومت صفویان چه کسانی و چگونه بر ایران مسلط شدند؟در چنین اوضاع نابسامانی گروهی از افغان ها در قندهار سر به شورش برداشتند و پس از پیروزی بر حاکم آن ولایت به سوی اصفهان حرکت کردند سلطان حسین صفوی که نمی توانست با این گروه شورشی کوچک مقابله کند پس از چند ماه محاصره به ناچار تسلیم شد و به این ترتیب محمود افغان سر دسته شورشیان بر پایتخت و قسمت هایی از ایران مسلط شد.

9در زمان شورش افغان ها چه کسی پادشاه ایران بود؟سلطان حسین صفوی

10سر دسته شورشیان افغان ها چه کسی بود؟محمود افغان

صفحه ی61

فعالیت

3-الف)کدام شهر ها پایتخت صفویان بودند؟نام ببرید.تبریز در زمان شاه اسماعیل قزوین در زمان شاه تهماسب-اصفهان در زمان شاه عباس اول

3-ب)علت تغییر پایتخت صفویان را توضیح دهید.بعد از شکست شاه اسماعیل تبریز توسط عثمانی ها تصرف شد و شاه تهماسب تصمیم گرفت برای دور شدن پایتخت از حمله عثمانی ها آن را از تبریز به قزوین انتقال داد.

4-دلایل سیاسی و نظامی ضعف و فرو پاشی حکومت صفوی چه بود؟سیاسی:بی لیاقتی شاهزادگان و خوش گذرانی در حرم سرا

نظامی:مقام های اداری و نظامی نیز برای خود حرم سرا درست کرده بودند و شورش افغان ها به سر گروهی محمود افغان.

نقطه چین

در دوره صفویه حکومت مرکزی قدرتمندی در ایران به وجود آمد که در راس آن شاه قرار داشت.

صفویان با استبداد بر کشور حکومت می کردند.

سوال

11بعد از شاه حکومت صفوی چه کسی قرار داشت و چه مسولیتی داشت؟بعد از شاه وزیر بزرگ قرار داشت که به او اعتمادالدوله نیز می گفتند مسئول امور اداری و مالی کشور بود اما در مقابل شاه قدرت و اختیار چندانی نداشت.

12فرماندهان نظامی در حکومت صفوی چه نقشی داشتند؟فرماندهان نظامی نیز در اداره حکومت صفوی نقش بسیار مهمی داشتند و علاوه بر فرماندهی سپاه معمولا حاکم ولایت های مهم نیز بودند.

صفحه ی62

13تا زمان شاه عباس اول چه کسانی حاکم ولایت های ایران بودند؟سران ایل های قزلباش

14چرا شاه عباس حکومت ولایات را به افراد غیر قزلباش سپرد؟شاه عباس اول برای تقویت حکومت مرکزی و جلو گیری از نافرمانی و بی نظمی سران ایل های قزلباش حکومت ولایتها را از آنان گرفت و به افرادی غیر از قزلباش سپرد.

15 اقدامات شاه عباس اول را نام ببرید.1 بر کناری قزلباش ها از حکومت ولایت ها 2تشکیل سپاه جدید غیر از قزلباش ها و مجهز کزدن سپاه به سلاح گرم3بیرون کردن استعمار گران پرتغالی از نواحی جنوب4 ایجاد روابط خارجی با کشور های اروپایی5 احداث راه هاو کاروان سرا ها در مسیر کاروان های تجاری.

فعالیت

5-الف)آثار و نتایج اقدام های اداری و نظامی شاه عباس اول را توضیح دهید.شاه عباس با بر کناری قزل باش ها باعث تقویت حکومتمکرزی شد و نیروی قزلباش ها داشته باشند و از شورش انها جلو گیری کنند.

5-ب)کاربرگه شماره (8)را انجام دهید.به عهده دانش آموز.

سوال

16قرون جدید به چه قرونی می گویند؟قرن های شانزدهم تا نوزدهم میلادی را در تاریخ اروپا قرون جدید می گویند.

17در قرون جدید چه چیزی در اروپا تغییر کرد؟در این قرن ها اوضاع سیاسی و مذهبی اروپا دگرگون شد و نتیجه ی آن پیشرفت های علمی فرهنگی و اقتصادی چشمگیری به وجود آمد که به اختراعات و اکتشافات مهمی انجامید.

18با توسعه ی صنعت کشتی سازی و وسایل دریا نوردی اروپاییان به چه پیشرفت هایی دست یافتند؟اروپاییان با توسعه ی صنعت کشتی سازی و وسایل دریا نوردی توانستند راه های دریایی سرزمین های جدید را کشف کنند.

19 دریا نوردان اروپایی با گذشتن از چه مناطقی قاره آمریکا را کشف کردند؟دریا نوردان اروپایی با گذشتن از اقیانوس اطلس قاره آمریکا را کشف کردند.

20 اروپاییان چگونه موفق شدند مناطق دیگر را به مستعمره ی خود تبدیل کنند؟آنها با دور زدن قاره آفریقا به اقیانوس هند و خلیج فارس رسیدند اروپاییان با کشتی های بزرگ و مجهز به توپ های جنگی به سرزمین های دیگر رفتند و بخش های وسیعی از قاره ای آمریکا آفریقا و آسیا را  مستعمره ی خود کردند.

صفحه ی63

21شاه عباس چگونه توانست پرتغالی ها را از سواحل و جزایر ایران بیرون کند؟شاه عباس اول از رقابت انگلیسی ها و پرتغالی ها استفاده کرد و به کمک کشتی های جنگی انگلستان پرتغالی ها را از سواحل و جزایر ایران بیرون کرد.

22دلایل سیاسی و اقتصادی اروپاییان برای ارتباط با ایران در دوره صفویان چه بود؟1حملات پی در پی عثمانی ها به ایران و اروپا 2تاسیس شرکت های تجاری در ایران و گسترش روابط تجاری

نقطه چین

شاه اسماعیل صفوی به دلیل نداشتن کشتی جنگی نتوانست در برابر پرتغالی ها کاری از پیش ببرد.

فعالیت

6-انگیزه ها و هدف های سیاسی اقتصادی و فرهنگی اروپاییان از ارتباط با ایران دوره ی صفوی را از متن درس استخراج و دسته بندی کنید.سیاسی:دشمن مشترک به نام امپراتوری عثمانی

اقتصادی:تجارت و فروش تو لیدات تجاری که پس از انقلاب صنعتی بیشتر شده بود

فرهنگی:اشتیاق اروپاییان به جهانگردی و شناخت سرزمین های دیگر و تبلیغ دین مسیحیت

********************************************

رضایی دبیر مطالعات اجتماعی

موفق باشید


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 14 آذر 1395 | 23:9 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |