دلیل وجود ماهی بر سفره هفت سین


تجارت ماهی قرمز مدت هاست که در دوره زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین شکل میگیرد تجارتی که محصول آن هیچ ریشه ای در تاریخ باستانی عید نوروز ایرانی ندارد.

و در حدود ۸۰ سال پیش به همراه ورودچای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی است به سفره های هفت سین مراسم عید نوروز ایران وارد شد. البته با کمی تفاوت و آن اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها می کنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک تر کنیم. 
جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی ایرانی در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند.

شاید اگر ایرانی ها می دانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رهامیکردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد.

وتنها موردی که برای توجیه وجود ماهی قرمز سر سفره هفت سین بیان شده این است که در ایران پس از ورود اسلام ، ماهی را به نام عربی خود یعنی "سمک" می شناخته اند و به دلیل زنده بودن و حرکت کردن ماهی آن را به هفت سین افزوده اند 

هر سال ایام عید ۵ میلیون قطعه ماهی می میرند. ۵ میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت سین، به خاطر هیچ و عجیب نیست اگر بدانیم در صورتیکه ایرانی ها از خرید ماهی قرمز منصرف شوند این تجارت سیاه روزی پایان خواهد یافت.



نظرات شما عزیزان:

پوریا سبزی
ساعت18:37---3 فروردين 1392
سلام.عیدتونمبارک،لطفا لینکم کن

مهدی حیدر علی زاده
ساعت17:31---26 اسفند 1391
جواب سوال اول:انسان دارای نیازهایی میباشد پس از اینکه انسان نیاز خوراک ، پوشاک و مسکن را برای خود تامین نمود در مرحله بعد به امنیت نیاز دارد. چون حوادث قابل پیش بینی نمی باشند بنابر این انسان به بیمه نیاز دارد. اگر انسان مطمئن باشد حادثه ای برای وی واقع نمی شود به بیمه نیاز نخواهد داشت.
دامنه حوادث و خسارات وسیع است و گاهی از میزان توانایی مالی اشخاص فراتر میرود که این هم دلیل دیگری بر لزوم وجود بیمه میباشد.
توجیه دیگر این است که افراد به علت محدودیت های ظرفیت و توانایی اقتصادی به تنهایی قادر به جران خسارات نمیباشند.
پیچیده بودن زندگی ماشین ما را به این سمت سوق میدهد که نیاز به بیمه بیش از پیش میباشد چون مقدار ریسک و خطرها بیشتر شده است.
الزام افراد به زندگی اجتماعی و عدم امکان زندگی افراد ، به تنهایی و جدا از دیگران باعث میشود افراد به سمت بیمه نمودن خود و اقدامات خود نگرش داشته باشند.
جواب سوال دوم:1-بیمه ایران:3. تعريف پروژه‌هاي اجرايي به منظور تحقق اهداف فوق
4. تدوين برنامه‌ها، قوانين و دستورالعمل‌هاي لازم جهت تحقق اهداف فوق و اخذ مصوبات لازم از نهادهاي ذيربط (مانند وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت بازرگاني و ...)
5. تهيه پيش نويس خدمات بيمه الکترونيکي در دولت الکترونيکي
6. تعريف الگوهاي کلان اجرايي و استانداردهاي لازم جهت تحقق خدمات بيمه الکترونيکي
7. حمايت از برگزاري سمينارها و کارگاه‌هاي آموزشي به منظور تعامل بيشتر با شرکتهاي بيمه و سازمان‌هاي مرتبط
2-بیمه تامین اجتماعی:الف : حوادث و بیماریها
ب : بارداری
ج : غرامت دستمزد
د: از کارافتادگی
هـ: بازنشستگی
و: مرگ
و مشمولین قانون از کمک های ازدواج و عائله مندی طبق مقررات مربوط برخوردار می شوند.
مشمولین قانون تأمین اجتماعی حسب ماده «4» عبارتند از :
1. افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند.
2. صاحبان حرف و مشاغل آزاد
3. دریافت کنندگان مستمری های بازنشستگی ، از کارافتادگی و فوت .
انجام تعهدات ناشی از ماده «3» قانون حسب قانون الزام سازمان در بند الف و ب به عهده بخش درمان سازمان و تعهدات بندهای ج ، د ، هـ و به عهده بخش بیمه ای سازمان می باشد.
3-بیمه آسیا:
بیمه اتومبیل
بیمه آتش سوزی
بیمه اشخاص
بیمه باربری
بیمه مسئولیت
بیمه مهندسی
4-


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 25 اسفند 1391 | 23:47 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |