ᓆـبر پاـכشاهاטּ افشاريه פּ زنـכيه

 شاهرخ ميرزا در سال 1161 در مشهد به جاي جد خود نادر در مشهد سلطنت خود را آغاز كرد. شاهرخ همه جواهرات نادري را تحويل آقامحمدخان نداد، به همين خاطر خان قاجار دستور داد سر او را خمير گرفته و سپس روي سرش سرب مذاب ريختند. او در حالي كه 63 سال عمر بيشتر نداشت، به مازندران فرستاده شد و در راه جان داد و محل قبر او معلوم نيست. آخرين پادشاه سلسله افشاريه نادرميرزا پسر شاهرخ است كه در مشهد مدتي سلطنت كرد ولي فتحعلي شاه قاجار در 1218 بر او دست يافت و او را دستگير و به تهران فرستاد و در تهران به قتل رساند و از محل قبر او اطلاعي در دست نيست. كريم خان زند كه موسس سلسله زنديه بود، 30سال و هشت ماه و 12 روز سلطنت كرد و در سيزدهم ماه صفر سال 1193 در شيراز فوت كرد و به واسطه نزاع زنديه بر سر جانشيني او سه روز، جسد او بر زمين ماند تا آنكه زكي خان برادر مادري او پس از قتل امراي زنديه جسد او را در شيراز به خاك سپرد.

 

در سال 1206 آقامحمدخان چون نسبت به كريم خان كينه داشت، امر داد كه استخوان هاي او را از شيراز به تهران آوردند و در حالي دفن كردند كه آقامحمدخان هر روز از روي آن مي گذشت و زمين را لگدكوب مي كرد. بعدها كه فتحعلي شاه به سلطنت رسيد، استخوان هاي كريم خان را از آنجا خارج كرد و به نجف فرستاد. هياهويي كه در اوايل سلطنت رضاشاه پهلوي برپا كردند كه همان نقطه را شكافته و استخوان ها را بيرون آورده اند، به كل بي اساس است و از جانب متملقين بي خبر به آن دامن زده اند.

آخرين پادشاه زنديه لطفعلي خان است كه آقامحمدخان او را با شكنجه كشت و جسدش در امامزاده زيد تهران در مركز بازار تهران در جنب مدرسه حافظ مدفون است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: ᓆـبر پاـכشاهاטּ افشاريه פּ زنـכيه

تاريخ : چهار شنبه 2 تير 1395 | 12:23 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |