اصول شش گانه انقلاب سفید

قرن بیستم، قرن بیداری و آزادیخواهی ملتهای جهان بود و استعمارگران به این نتیجه رسیدند كه دیگر غارت ثروت و هویت فرهنگی ملتهای عقب مانده با سرنیزه و نیروی نظامی امكانپذیر نیست. از این رو، برای حفظ منافع و نفوذ خود باید راه دیگری برگزینند. آنان بر آن شدند تا برای رسیدن به اهداف شوم خود، با سر دادن شعار اصلاحات، ترقی، آزادی، تمدن، عدالت و ...، مردم، آزادیخواهان، كارگران و دهقانان را فریب دهند و با امیدوار ساختن آنان به فردایی روشن، راه را بر عصیان و شورش آنان ببندند.در همین رابطه كندی اعلام كرد فقط به شرطی به حمایت از شاه ادامه خواهد داد كه وی به اجرای یك برنامه اصلاحاتی دست بزند. پرداخت یك وام سی و پنج میلون دلاری امریكا مشروط بر آن شد كه سیاستهای معینی به مرحله ی اجرا گذاشته شود. هدف كندی از طرح اصلاحات این بود كه از غلیان ناراحتی های عمومی جلوگیری كنند. این سیاست زمینه برای «انقلاب سفید» در ایران و «اتحاد برای پیشرفت» در امریكای لاتین بود. شاه ماموریت داشت به هر طریق اصلاحات مورد نظر امریكا را در ایران اجرا كند به پیشنهاد امریكائیان ابتدا قرار شد مسئولیت اصلاحات به عهده نخست وزیر باشد تا وجهه ی شاه حفظ شود ولی با مبارزه سرسختانه ی مرجعیت و عالمان شیعی با اولین گام اصلاحات رژیم عقب نشینی نمود. البته نویسندگان رژیم شاه مانند فرهاد مسعودی تلاش داشتند عقب نشینی دولت را یك تاكتیك جلوه دهند. شاه در 19 دی 1341 در اولین كنگره شركتهای تعاونی روستایی نطقی كرد كه خبر از دخالت مستقیم وی در اجرای اصلاحات مورد نظر می داد. وی در این نطق پس از اشاره به اقدامات دولت امینی و علم در جهت اجرای اصلاحات تصریح كرد كه نمی توانم ناظری بی طرف باشم زیرا پرچم این مبارزه را خود به دوش گرفتهام. وی برای اولین بار خبر داد كه برای سعادت ملت ایران و به منظور استقرار اصلاحات انجام شده و پرهیز از خدشه دار كردن این اصلاحات از طرف عوامل ارتجاعی و مخرب تقاضا می كنم برای تصویب ملی این اصلاحات حركت كنند و آرا مثبت خود را بدهند. شاه اصلاحات مورد نظرش را كه به رفراندوم می گذاشت چنین شروع كرد:« اصولی كه من به عنوان پادشاه مملكت و رئیس قوای سه گانه به آرا عمومی می گذارم و بدون واسطه مستقیماً رای مثبت ملت ایران را در استقرار آن تقاضا می كنم به شرح زیر است:

1ـ الغا رژیم ارباب رعیتی با تصویب اصلاحات ارضی ایران برا اساس لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب 19دی 1340 و ملحقات آن.

2ـ تصویب لایحه قانون ملی كردن جنگلها در سراسر كشور

3ـ تصویب لایحه قانون فروش سهام كارخانجات دولتی به عنوان پشتوانه اصلاحات ارضی

4ـ تصویب لایحه قانون سهیم كردن كارگران در منافع كارگاههای تولیدی و صنعتی

5ـ لایحه اصلاحی قانون انتخابات

6ـ لایحه ایجاد سپاه دانش به منظور تسهیل اجرای قانون تعلیمات عمومی و اجباری

با انتشار خبر رفراندوم در روزنامه ها مراجع قم تشكیل جلسه دادند. حضرت امام در این جلسه ضمن تشریح اهداف استعماری برنامه ی انقلاب سفید لزوم مقابله و مبارزه با آن را به علما هشدار داد. علمای قم پس از چند جلسه نشست تصمیم گرفتند برای مذاكره از شاه بخواهند نماینده ای را به قم اعزام كند. از برخوردهای بعدی حضرت امام می توان نتیجه گرفت كه وی از این تصمیم چندان راضی نبوده است . شاه شخصی را به نام سیلمان بهبودی به قم فرستاد كه با علما مذاكره كرد اما امام با ملاقات خصوصی موافقت نكرد تا اینكه بهبودی حاضر شد مطالبق نظر امام ملاقات صورت گیرد. امام با صدور بیانیه ای شدید اللحن بدون اینكه به تحلیل ماهیت مواد ششگانه بپردازد رفراندوم را مخالف رای جامعه روحانیت اسلام اعلام كردند و افزودند كه اساسا رفراندوم با تصویب ملی در قبال اسلام ارزشی ندارد . رژیم خود را برای رفرنداوم در ششم بهمن آماده می كرد و تبلیغات پردامنه توسط رسانه های گروهی فضای بسیار ملتهبی را برای نیروهای مذهبی به وجود آورده بود. رسانه های غربی به تمجید و تجلیل از انقلاب شاه پرداخته بودند در همین حال رسانه های غربی خبر از اعطای وام 15میلون دلاری اداره عمران بین الملل امریكا به رژیم دادند. تلقی مردم از این خبر اعلام حمایت امریكا از شاه بود. با همه این اوضاع هیچ یك از تبلیغات رژیم و حمایتهای امریكا نتواست نیروهای مذهبی را زمین گیر كند. پس از اعلام اصول ششگانه شاه و ملت، دولتِ اسداللَّه عَلَم تصمیم گرفت تا این اصول را به رفراندوم بگذارد.سرانجام روز ششم بهمن فرارسید و عده ای به پای صندوق های رای رفتند رژیم اعلام كرد مردم با 711/598/5 رای موافق و 4115 رای مخالف به لوایح انقلاب سفید رای داده اند. شاه در هشتم بهمن به مناسبت پایان مراجعه آرا عمومی پیامی به ملت ایران فرستاد كه از رادیو پخش شد. وی در این پیام گفت در این منطقه از دنیا به خواست خداوند و با همت شما چنان مملكتی خواهیم ساخت كه از هر جهت كه با پیشرفته ترین ممالك جهان برابری كند. مملكتی خواهیم ساخت كه كشور آزادگان و سرزمین آزاد مردان و آزاد زنان باشد.

 


نظرات شما عزیزان:

مجتبی محمدزاده
ساعت17:44---12 اسفند 1391
سلام آقای رضایی وبلاگ زیبایی دارید اگه میشه به وبلاگ من هم یه سری بزنید
ممنون
http://torkalakisportbest.mihanblog.com/


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1391 | 20:26 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |