نیازهای امروز جوانان و نوجوانان


به راستي چگونه ميتوان پاسخگوي نيازهاي نوجوانان شد تا او را به مقصدي درست و هدفمند  رساند ؟

 

  نوجواني يکي از مهمترين و پرارزش ترين دوران زندگي هر فرد به شمار ميرود زيرا سر آغاز تحولات و دگرگوني هاي جسمي و رواني در اوست و بلوغ نقطه عطفي در گذر زندگي او از مرحله کودکي به بزرگسالي است.         
به عنوان يک واقعيت دوره نوجواني را بايد يک مرحله بسيار مهم از زندگي تلقي کرد، دوره يي که با ويژگي هايش از ساير دوران زندگي فرق مي شود. گرچه همه دوران عمر مهم است ولي نوجواني مرحله اي بسيار مهم و در عين حال تاثيرگذار در ديگر مراحل زندگي در دراز مدت مي باشد.
در طي دوره نوجواني نوعي گم گشتگي درباره نقش هايي به وجود مي آيد که فرد انتظار دارد آنها را ايفا کند. نوجوان در اين زمان نه کودک است و نه بزرگسال اگر نوجوان مانند کودکان رفتارکند به او گفته مي شود که مانند سن خودش عمل کند. اگر او سعي کند نظير بزرگسالان عمل کند نبايد اغلب متهم شود.                   
نوجواني مرحله تغييرات اساسي است. تغييراتي که در ابعاد مختلف جسمي، رواني و اجتماعي نمود پيدا مي کنند. وجود اين تغييرات نيازهاي جديدي را براي وي بوجود مي آورد. برآورده شدن مناسب اين نيازها به نوبه خود سازگاري سريعتر و بهتر او را با آنها ميسر مي سازد. در کنار بحران و تحولي که نوجوان در اين دوره سني تجربه مي کند، عدم برآورده شدن اين نيازها به شيوه مناسب مشکلات افزون تري را مي تواند ايجاد نمايد.   

 

از اين رو توجه به شناخت اين نيازها گام اساسي و کمک به نوجوان در گذراندن اين دوران است. خانواده و در سطح گسترده تر اجتماع بايد با شيوه ها و برنامه ريزي هاي مناسب، سلامت و آرامش دوران نوجواني را براي وي فراهم آورده و زندگي و شخصيت سالم تري را براي او رقم بزنند.  

 

رشد احساسات و عواطف بخش اصلي ويژگي دوران نوجواني را تشکيل مي دهد. شناخت ويژگي هاي اين تحولات عاطفي کليد اصلي حل مشکلات اين دوره مي باشد. در اين دوران وي با نياز شديد به دوست داشتن و دوست داشته شدن مواجه است. گاه اين نياز به صورت برقراري پيوندهاي دوستي و گاه در خيال پردازي ها و روياهاي نوجوان خود را نشان مي دهد. بر اين اساس و با توجه به نياز اساسي نوجوان به تفکرلازم است والدين فرصت هاي کافي را به وي داده تا لحظات را با خود خلوت کند و با اين عمل نوجوان بتواند نيازهاي طبيعي خود را به دست آورده  و در نتيجه از اين طريق اعتماد او به والدينش نيز جلب مي شود. بنابراين والدين بايد اهميت اين دوران را خوب درک کنند. زيرا دوران نوجواني زمان بسيار مهمي است. سال هايي که فرد به خود به ديده ي شک و ترديد مي نگرد. دوران رنج کشيدن، سختي ديدن و دلسرد بودن از خود، داشتن احساسات ضد و نقيض، دوران زمان سرکش بودن عواطف همين دوران است. پس اگر نوجوان بداند که تکيه گاه مطمييني براي خودش دارد، در دوران بي ثباتي عاطفي، زود رنجي و نا اميدي به پناهگاه مطيين خود پناه مي برد. پس خانواده ها بايد هرچه بيشتر در اين دوران به کمک نوجوان خود آمده و او را کاملا درک کنند.

نوجوان به دنبال کشف تازگي است، چيزي متفاوت با گذشته اش، دلش مي خواهد همه چيز را خود به تنهايي و بدون دخالت والدين تجربه کند و گاهي دچار بحران هويت شده و دلش مي خواهد مورد قبول اطرافيان خود قرار گيرد پس الگوسازي مي کند تا زماني که کودک است از والدين خود الگو مي گيرد، در دوران ابتدايي از معلم الگو مي گيرد و در دوران نوجواني از هم سن و سالان تاثير مي پذيرد. شايد بهترين راهي که به آنها کمک مي کند تا با نحوه ي نگرش يک نوجوان آشنا شوند، اين باشد که سعي کنند به دوران نوجواني خود باز گردند و احساسات، اميدها و ايده هايي را که داشتند به ياد آورند. اما حيف که بسياري از والدين به طور معمول اين دوران از زندگي خود را فراموش مي کنند و در برخورد با فرزندشان، از آن بهره نمي برند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: نیاز های جوانان و نوجوانان امروز

تاريخ : پنج شنبه 27 فروردين 1394 | 20:39 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |