تکلیف درسی تاریخ برای کلاس سومی ها

 به نام خدا

در مورد آثار و نتایج حکومت صفویان تحقیق کنید و آن را به وبلاگ ارائه دهید


شامل بررسی آثار باستانی باقیمانده و تاثیر رسمی کردن مذهب شیعه و ایجاد سپاه دائمی و...



نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت14:47---17 مهر 1393
سلام اقای رضایی حالت خوبه چطوری
پاسخ:سلام خوبم.ممنون


محمد فرج زاده
ساعت21:06---30 مهر 1391
صفویان

زمينه ظهور سلسله صفوى
پس از حمله مغول و تيمور، بسيارى از ايرانيان كه قدرت و امكان مالى داشتند، براى رهايى از مظالم فرمانروايان ، راه مهاجرت در پيش گرفتند و در مناطقى كه امنيت نسبى وجود داشت ، رحل اقامت افكندند و چنانكه در ولايت دكن واقع در سرزمين هند، ايرانيان مهاجر به قدرى زياد بودند كه به قول نويسنده ى تاريخ فرشته : در برخى از بلاد نظير احمد آباد، اگر يك ايرانى وارد مى شد، گمان مى كرد به يكى از شهرهاى ايران قدم نهاده است . غير از اين دسته ، جماعتى از ايرانيان براى آن كه گليم خود را از آب بيرون كشند، يا با ستمگران هم داستان شده و به صورت عمال ظلم و ستم در مى آمدند و يا خود تسليم ظلم و ستم گرديده و در مقابل مظالم ، مهاجمان دم فرو مى بستند. غير از اين دو گروه ، عده كثيرى از مردم براى تحصيل امنيت و رهايى از قيد ستمگران ، در جرگه اهل تصرف وارد مى شدند، تا در پناه قدرت خانقاه و شيخ م مرشد خود، از بيدادگرى عمال مغول و تركان تيمورى ، در امان باشند پادشاهان و سران مغول و تركان تازه مسلمان ، نسبت به روحانيون و به خصوص نسبت به خاندان صفوى ، اظهار ارادت مى كردند و به كسانى كه در حلقه ى ارادت اين خاندان وارد مى شدند، ظلم و بيدادگرى روا نمى داشتند.
والتر هيتس ، در كتاب تشكيل دولت ملى در ايران مى نويسد:
هنگامى كه تيمور لنگ در سال (5 - 804 ه .ق .) از لشكركشى پيروزمندانه ى خود در آسياى صغير و جنگ با بايزيد سلطان عثمانى بازگشت در اردبيل به زاويه (317) خواجه على رفت و او را ملاقات كرد وى دستور داد اردبيل و كليه ى دهات و قصبات و اراضى متعلق به آن را به عنوان وقف به خاندان صفوى منتقل كرده و خانقاه او حتى براى خطرناك ترين جنايتكاران بست باشد بدين ترتيب اين مكان در طول قرون متمادى خصلت (بست ) بودن خود را حفظ كرد (318). در نتيجه ى اين احوال ، توجه مردم به مشايخ و پيشوايان صفوى رو به فزونى نهاد تا جايى كه مردم گروه به گروه ، به خانقاه آنان سر مى سپردند نويسنده صفوه الصفاء، داستان ورود شيخ صفى الدين به حدود گرم رودررو و ولايت اروميه را چنين مى نويسد:
جميعت به قدرى در كوه و صحرا موج مى زد كه شيخ ناگزير به پشت بام خانه رفت ، گروهى از اميران و سركردگان سپاه دولتى مى كوشيدند مردم را از هجوم مانع آيند، و موفق نمى شدند، عاقبت از پشت بام ريسمان هايى به دست گرفت يك سر ريسمان از طرف شيخ و جمعيت نزديكانش كه روى پشت بام در اطراف وى بودند گرفته شده بود و سر ديگر ريسمان ها را پايين انداخته بودند و گروه مردم آن را مى گرفتند و ريسمان به ريسمان مى بستند، به طورى كه هر رشته از ريسمان ها در دست دو به سه هزار نفر بود و بدين طريق ، با شيخ بيعت و توبه و تلقين دريافت مى كردند و شيخ وقتى كلمات توبه را مى خواند، برخى از خلفاى وى مابين درياى جمعيت آن كلمات را تكرار مى كردند تا مردم بتوانند به زبان ادا كنند. (319)
هنگام وفات شيخ صفى الدين ، اكثر مردم آذربايجان و قفقاز، از معتقدان شيخ بودند، شواهد نشان مى دهد كه از اهالى ، لااقل نود درصد مردم ، خود را هواخواه و جان فشان شيخ مى شمردند.
به علاوه در بغداد، سوريه ، فلسطين ، و در تركستان شرقى نيز مابين مسلمانان ، دستجاتى خود را صوفى صفوى مى دانستند و داراى خانقاه و خليفه و مسند ارشاد بودند بعد از شيخ صفى الدين ، نفوذ خانقاه وى توسعه يافت ، فراوانى مهمانان و تعداد عظيم ايشان چنان بود كه هنگام ناهار و شام طبل مى كوفتند، تا گروه صوفيان و چله نشينان و مهمانان ، هر كدام بر سر سفره ى معلوم و مشخص خود حضور يابند پس اگر مى بينيم كه شاه اسماعيل ، جوان سيزده ساله به آسانى موفق مى شود تاج شاهى ايران را بر سر نهد، بايد متوجه اين نكته باشيم كه از دويست سال پيش ، زمينه اين كار شگرفت به تدريج فراهم آمده بود ناگفته نماند، پس از آن كه شيخ صفى الدين به محضر شيخ زاهد گيلانى راه يافت ، به حدى در نظر پير و استاد خود معين گرديد كه شيخ زاهد با داشتن فرزندان صالح ، شيخ صفى الدين را به جانشينى خود برگزيد پيرزاده زاهدى ، در سلسله النسب صفويه ، در اين باره مى نويسد:
شيخ جمال الدين نام رحمه الله عليه كه در ايام حضرت شيخ به سن شيخوخيت رسيد و ريش سفيد بود چنان چه بعضى كوته نظران را دايه آن بد كه شيخ زاهد قدس سره ، او را جانشين خود نمايد و غافل از اين معنى بودند كه پدر - فرزندى را، در آن دخلى نيست و به موجب آيه قرآن كريم وافى هدايه ان الله بامران نود الامانات الى اهلها او جامه اى است كه در روز ازل بر قامت قابليت مبارك حضرت شيخ صفى الدين قدس سره ، دوخته شده و اين مشعل هدايت در درگاه او افروخته بود (320).
اين مرد عارف و سياستمدار، چنان كه ديديم ، نه تنها توجه توده ى مردم ، بلكه نظر عنايت و احترام سلاطين و امراى آن دوران را به خود جلب كرد. شيخ صفى الدين ، از سر عقل و كياست به پيروان خود دستور داد كه طريقت را، با احكام شريعت ، توام گردانند و در حفظ ظاهر احكام شرع به كوشند، تا از تكفير فقهاى ظاهربين در امان باشند. خانقاه صفويه پس از شيخ صفى الدين ، در دوران زندگانى فرزندش ، شيخ صدر الدين موسى ، هم چنان مورد توجه عامه ى مردم و امراى زمان بود.

نفوذ معنوى خاندان صفوى
از فرمانى كه احمد جلاير، به شيخ صدر الدين موسى ، (704 - 794 ه .ق .) پسر شيخ صفى الدين اردبيلى ، جد سلاطين صفوى نوشته است ، مى توان به نفوذ معنوى اين خاندان پى برد.
پس از آن كه صدرالدين موسى درگذشت ، پيشوايى صوفيان به فرزندش ، خواجه على ، رسيد. اين مرد، همان كسى است كه امير تيمور گوركانى به خدمت وى رسيد و از وى همت طلبيد، و شيخ خواجه على ، به دست خود شمشيرى به كمر امير تيمور مى بندد. بعد از وفات شيخ خواجه على ، شيخ ابراهيم به اردبيل آمد.
و در عصر او، خانقاه اردبيل بار ديگر رونقى به سزا يافت و فعاليت تبليغاتى خلفا و داعاين صفوى ، فزونى گرفت .
چون شيخ ابراهيم درگذشت ، فرزند او سلطان جنيد بر مسند ارشاد نشست (321). در عصر او، اقبال و توجه مردم به خانقاه شيخ افزايش يافت ، تا جايى كه ميرزا جهانشاه قراقويونلو، بر سلطنت خويش بيمناك شد و گاه با كتابت و زمانى با صراحت ، از شيخ مى خواست كه از كشور او، رخت بربند و مدتى به سير و سياحت پردازد شيخ ، سرانجام تقاضاى او را پذيرفت و با ياران خود به جانب ديار بكر، روان شد. اميرحسن بيك آق قويونلو، مقدم شيخ را گرامى داشت و همشيره خود خديجه بيگم را به عقد و ازدواج سلطان جنيد درآورد پس از چندى جنيد بار ديگر راه اردبيل پيش گرفت . اين سفر بيش از پيش سوء ظن جهان شاه را برانگيخت تو درصدد برآمد به هر وسيله ى ممكن ، به مبارزه با شيخ برخيزد بالاخره شيخ ، ناگزير به قصد جهاد به جانب قفقاز رفت . در اين موقع ، جهانشاه ضمن نامه اى از سلطان خليل شيروان شاه خواست كه به جنگ با شيخ اقدام كند. در جريان اين نبرد،


مهدی بساک
ساعت20:18---30 مهر 1391
شاهان صفوی در اولین سال های حکومت خود توانسته اند مذهب شیعه یا تشیع را دین رسمی خود اعلام کنند .
شاه اسماعیل و شاه طهماسب و شاه عباس علاوه بر این که توانستند دشمنان داخلی را از بین ببرند مردم کشور خود را متحد کردند و همچنین توانسته اند دشمنان خارجی از جمله ازبکان و عثمانی ها و پرتغالی ها را از خاک ایران بیرون کنند .


محمد فرج زاده
ساعت18:41---30 مهر 1391
پل خواجو از اواخر تيمورى شالوده‏ هايى داشته و به امر شاه‏ عباس دوم در سال 1060 به صورت امروزى آن ساخته شده است. در وسط اين پل براى اقامت موقتى شاه صفوى و خانواده او ساختمان مخصوصى (كه به نام بيگربيكى شهرت دارد) بنا شد كه هم‏ اكنون نيز وجود دارد و طاق هاى آن داراى تزئينات نقاشى است. نام‌ پل‌ خواجو، تحريف‌ كلمه‌ «خواجه‌» است‌ كه‌ به‌ مناسبت‌ لقب‌ بزرگان‌ و خواجه‌هاي‌ عصر صفوي‌ نام‌ گذاري‌ شده‌ است‌.

اين پل در انتهاى شرق خيابان كمال اسماعيل اصفهانى و انتهاى جنوبى خيابان خواجو واقع شده است. به طورى كه باستان شناسان تحقيق كرده‏اند پل مزبور بر روى پلى كه در پيش وجود داشته و خرابى به آن راه يافته بوده بنا گرديده است. در باب ساختمان اين پل، زمان، بانى ساختمان و كيفيت آن اقوال گوناگونى نوشته‏ اند ولى آنچه مناسب به نظر مى ‏رسد شرحى است كه مؤلف تاريخچه ابنيه تاريخى اصفهانى در اين باب نگاشته و از اين رو نوشته مزبور عيناً نقل مى ‏گردد.

در انتهاى شرقى خيابان كمال اسماعيل و انتهاى جنوبى خيابان خواجو كه به طرف تخت فولاد (قبرستان اصفهان) و راه يزد مى ‏رود پل زيبا و تاريخى خواجو واقع شده - اين پل بر روى خرابه ‏هاى پل حسن بيك به وسيله شاه عباس دوم صفوى در سال (1065 ه) ساخته شده است.


محمد فرج زاده
ساعت18:39---30 مهر 1391
صَفَویان از دودمان‌های ایرانی بودند که بین سالهای ۸۸۰ تا ۱۱۱۱ خورشیدی، بر ایران و بخشی از سرزمین‌های مجاور آن فرمانروایی کردند.

شیخ صفی‌الدین اردبیلی، نیای بزرگ صفویان هشتمین نسل از تبار فیروزشاه زرین‌کلاه بود. فیروزشاه از بومیان ایرانی و کردتبار بود که در منطقه مغان نشیمن گرفته بود. زبان مادری شیخ صفی‌الدین تاتی بود و اشعار تاتی او امروزه در دست است. تاتی یکی از زبان‌های ایرانی و زبان بومی آذربایجان بوده‌است.

دودمان پادشاهی صفویه به وسیله شاه اسماعیل اول با اتکا بر پیروان طریقت تصوف علوی تأسیس شد. این پیروان که عمدتا از ایلهای ترک آناتولی بودند ,و بعداً به قزلباش‌ها ملقب شدند بر سر اعتقادات خود سالها به طرفداری از آق‌قویونلو‌ها و قراقویونلو‌ها درگیر جنگهای پیاپی با دولت عثمانی بودند. اسماعیل جوان نوه شیخ جنید، پسر شیخ صفی الدین و نوه اوزون‌حسن آق قویونلو تحت آموزش بزرگان قزلباش پرورش یافت و رهبر دینی آنان بشمار می‌آمد.

ارزش تاریخی دوره صفوی

رسیدن ایرانیان به مرزهای طبیعی خود، و در بعضی مواقع به ویژه در عهد پادشاهی شاه عباس بزرگ و نادر شاه به مرز دوران ساسانیان به ایران شکوه و جلال پیشین را باز داد. برای اروپا که جداً در معرض خطر دولت عثمانی بود، بسیار گرانبها و ارزشمند محسوب می‏شد، به نحوی که مآل اندیشان قوم در آن دیار، دولت صفوی را مایه نجات خویش و نعمتی برای خود می‏پنداشتند و به همین سبب با پیامهای دلگرم کننده خود، پادشاهان ایران را به ادامه نبرد و ستیز با عثمانی تشویق می‏کردند. بعد از عقب نشینی سلطان سلیمان قانونی از آذربایجان و تحمل تلفات سنگین سپاه عثمانی از سرما و برف و فقدان آذوقه، فرستاده ونیز در دربار عثمانی به پادشاه خود نوشت: تا آنجا که عقل سلیم گواهی می‏دهد این امر جز مشیت باری تعالی چیز دیگری نیست زیرا می‏خواهد که جهان مسیحیت را از ورطه اضمحلال نهایی رهایی بخشد .

برخی می‌پندارند تشکیل دولت صفوی زیانی بزرگ برای جهان اسلام بود، بدین معنی که با رسمی کردن تشیع، و ضعیف ساختن تسنن، یکپارچگی مذهبی سرزمین‌های اسلامی را که تا آن دوران باقی مانده بود، از میان برد و آن محیط پهناور و یگانه جغرافیایی را از میان قطع کرد و به خطر انداخت. لازم به ذکر است، پیش از این در قرن های چهارم تا ششم هجری دولت اسماعیلی فاطمیان در مصر خلافتی در مقابل خلافت عباسی تأسیس کرده بود و تا زمانی که هر دو دولت قدرتمند بودند، هیچ مشکلی در مقابله با صلیبیان نداشتند. بنا بر این قطعا این نخستین بار نبود، که یک حکومت رسمی شیعی تأسیس می‌شد. ثانیاً قدرت دولت عثمانی و توسعه پیاپی آن بدون پشتوانه فرهنگی و اجتماعی لازم صورت می‌گرفت. به طوری که علی رغم چند قرن سلطه بر یونان، بالکان و چند کشور دیگر اروپایی تنها عده کمی از مردم آن نواحی مسلمان شدند و هر چند این مطلب درست است که عثمانی بر اثر مناقشه‏های ممتد با صفویان همواره از مرزهای شرقی خود بیمناک بود و ناگزیر بخشی بزرگ از نیروی نظامی خویش را در آن جانب صرف می‏کرد و از پیشرفت و تمرکز نیرو در جبهه‏های اروپا باز می‏ماند، اما شکستهای بزرگ عثمانی در اروپا بعد از محاصره وین در سال ۱۶۸۳ میلادی و همزمان با افول و اضمحلال دولت صفوی رخ می‌دهد. در واقع عامل اصلی شکست عثمانیان نه پیدایش دو حکومت شیعه و سنی، بلکه برتری ادوات نظامی اروپاییان در قرن هجدهم و ضعف ساختارها و بنیه‌های اقتصادی و اجتماعی عثمانی نسبت به جوامع اروپاست.

دولت صفوی بنیادگذار دولتی واحد با مذهبی واحد

از نظر تاریخ ایران معاصر، دولت صفوی دارای دو ارزش اساسی و حیاتی است: نخست ایجاد ملتی واحد با مسئولیتی واحد در برابر مهاجمان و دشمنان، و نیز در مقابل گردن‌کشان و عاصیان بر حکومت مرکزی؛ دوم ایجاد ملتی دارای مذهبی خاص که بدان شناخته شده و به خاطر دفاع از همان مذهب، دشواری های بزرگ را در برابر هجومهای دو دولت نیرومند شرقی و غربی تحمل نموده‌است. در این مورد، مذهب رسمی شیعه دوازده امامی، همان کاری را انجام داد که اکنون ایدئولوژیهای سیاسی در تشکیل حکومتها می‏کنند.

به هر حال با تشکیل دولت صفوی، گذشته دیربازی از گسیختگی پیوندهای ملی ایرانیان به دست فراموشی سپرده شد و بار دیگر از ملت ایران ملتی قائم بالذات، متحد، توانا و واجب الاحترام ساخت و ثغور آن را در ایام سلطنت شاه عباس اول به حدود امپراتوری ساسانیان رسانید.

رشته اصلی و اساسی این پیوند ملی، مذهب تشیع بود، و گرنه با وضعی که در آن ایام پیش آمده بود، هیچ عامل دیگری نمی‏توانست چنین تأثیری در بازگرداندن آن پیوند و همبستگی داشته باشد، چنانکه اهل سنت ایران که در عهد شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب زیر فشارهای سختی بودند، بقای دولت عثمانی و ضمیمه شدن ایران را به خاک آن دولت آرزو می‏کردند. دسته‏هایی از کردان سنی مذهب که تمایلی به اطاعت از یک پادشاه شیعی مذهب نداشتند، بی هیچ گونه مقاومتی و مخالفتی در قلمرو عثمانی باقی ماندند؛ و دست به دست گشتن برخی از نواحی کرد نشین میان دو دولت عثمانی و صفوی تأثیری در مذهب آنها نداشت.

باید دانست که چنین اندیشه‏ای اصلاً در دوران اسلامی امری تازه و بدیع نبود، چه پس از استقرار قطعی فرهنگ اسلامی در میان ایرانیان و سستی پذیرفتن سیاست ملی و نژادی که در سده‏های سوم و چهارم و نیمی از سده پنجم هجری صورت گرفت، سلطنت هر مسلمان اهل سنت از هر نژاد خواه ایرانی یا اَنیرانی، بی هیچ گونه مخالفت بنیادی پذیرفته می‏شد، مگر از جانب قدرت جویان رقیب، و سرّ موفقیت غلامان و قبایل گوناگون تُرک نژاد در حکومت چند صد ساله بر ایران نیز همین بود.


پادشاهان صفوی

شاه اسماعیل

شاه طهماسب اول

شاه اسماعیل دوم

سلطان محمد خدابنده

شاه عباس اول

شاه صفی

شاه عباس دوم

شاه صفی دوم

شاه سلیمان

شاه سلطان حسین

شاه طهماسب دوم

شاه عباس سوم

شاه اسماعیل سوم

شاه اسماعیل اول

تبار اسماعیل به شیخ صفی الدین اردبیلی می‌‌رسد و فرزند شیخ حیدر است و مادرش مارتا دختر سلطان اوزون حسن آق قویونلو و کوراکاترینا شاهزاده یونانی ترابوزان بود.

کودکی

اسماعیل در 866 ه.ش. در اردبیل دیده به جهان گشود. پدرش شیخ حیدر به همراه مریدان خود -که به دلیل بر سر داشتن کلاه قرمز رنگ قزلباش (سرخ سر) خوانده می‌شدند- به عنوان جهاد با مسیحیان چرکس به نواحی قفقاز رفتند. توسعه‌طلبی حیدر باعث شد که باشیروانشاهان وارد جنگ شود و سلطان یعقوب آق قویونلو به کمک شروانشاهان رفت و نهایتا حیدر تیر خورد و به اسارت درآمد و جان خود را در این مبارزه از دست داد و فرزندانش نیز به اسارت در آمدند. در زمان اسمعیل کودکی شیرخوار بود.

اسماعیل به همراه مادر ودو براد


حسن غفاری پور
ساعت18:38---30 مهر 1391
مسجد شیخ لطف‌الله از شاهكارهای معماری و كاشیكاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت 18 سال بنا شده است
سر در معرق این مسجد تا پایان سال 1011 ساخته شده و اتمام ساختمان و تزیینات آن در سال 1028 قمری پایان یافت.
كتیبهُ سر در آن به خط ثلث علیرضا عباسی دز سال 1012 قمری است و معمار و بنای مسجد، استاد محمد رضا اصفهانی بوده است كه نام او در داخل محراب مسجد در دو لوحهُ كوچك آورده شده است.
شیخ لطف الله از علمای بزرگ شیعه از مردم میس و از قراء جبل عامل؛ لبنان امروزی بوده است كه به دعوت شاه عباس اول، اصفهان را محل اقامت خود قرار داد.
به منظور تجلیل ازاو این مسجد برای تدریس و نمازگزاری وی اختصاص داده شد و وجه تسمیهُ مسجد مزبور به نام شیخ لطف‌الله از همین جهت است. شیخ لطف الله 6 سال قبل از در گذشت شاه عباس اول وفات یافت.
این‌ مسجد داراى‌ گنبدى‌ است‌ كه‌ از درون‌ و بیرون‌ با كاشى‌‌كارى‌هاى‌ زیبا پوشیده‌ شده‌ است‌. این‌ گنبد روى‌ چندین‌ تاق‌ كنگره‌ دار مرتفع‌ استوار است‌ و با آیات‌ قرآنى‌ آراسته‌ شده‌ است‌.
در فراز آن‌ دایره‌اى‌ وجود دارد كه‌ داراى‌ منافذى‌ است‌ كه‌ با تزیینات‌ فلزى‌ آراسته‌ شده‌ است‌ و براى‌ روشنایى‌ و تهویه‌ به‌ كار مى‌رود.

مسجد شیخ لطف الله

این‌ گنبد به‌ نقوش‌ اسلیمى‌ بسیار ظریفى‌ تزیین‌ شده‌ كه‌ در قشر خارجى‌ به‌ یك‌ ستاره‌ هشت‌گوش‌ ساخته‌ شده‌ از كاشى‌هاى‌ معرق‌ رنگارنگ‌ منتهى‌ مى‌شود.
قلّه‌ آن‌ نیز به‌ كلاهكى‌ منتهى ‌مى‌شود كه‌ با كره‌هایى‌ منظم‌ تزیین‌ شده است‌، محراب‌ از یك‌ طاق‌ دندانه‌ دار تشكیل‌ شده كه‌ بر فراز آن‌ نقوش‌ ظریف‌ اسلیمى‌ نقش‌ بسته است‌.
این‌ طاق‌ كنگره‌دار از داخل‌ داراى مقرنس‌هاى‌ صدفى‌ شكل‌ است‌ كه‌ در انتهاى‌ آن‌ به‌ نقوش‌ گیاهى‌ زیبایى‌ آراسته‌ شده‌ است‌.
این‌ مسجد از لحاظ‌ زیبایى‌ نقوش‌ و اسلیمى‌ هاى‌ به‌ كار رفته‌ در آن‌ بى‌نظیر به‌ شمار مى‌آید.
در سال‌ 1307 با توجه‌ به‌ طرح‌های‌ اصلی‌ و کاشی‌های‌ موجود نسبت‌ به‌ مرمت‌ سردر و گنبد اقدام‌ شد‌. کتیبه‌ نمای‌ خارجی‌ گنبد نیز نشان‌ دهنده‌ تعمیراتی‌ است‌ که‌ توسط‌ اداره‌ باستان‌شناسی‌ در سال‌ 1315 انجام‌ شده‌ است‌.
در جلوی‌ مسجد حوض‌ 8 ضلعی‌ زیبایی‌ قرار داشته‌ که‌ در سال‌های‌ 1316 تا 1318 برداشته‌ شده‌ است‌. در این‌ زمان‌ پوشش‌ کف‌ گنبد خانه‌ از جنس‌ گچ‌ بوده‌ و پنجره‌های‌ چوبی‌ منصوب‌ در آن‌ روشنایی‌ زیرزمین‌ را تامین‌ می‌کرده‌ است‌.

مسجد شیخ لطف الله

محراب مسجد شیخ لطف الله از شاهکارهاى بى‌نظیر هنر معمارى و از زیباترین محراب‌های است که در مساجد دیگر اصفهان مى‏توان مشاهده کرد.
این محراب با کاشی‌کارى معرق و مقرنس‌هاى بسیار دلپذیر تزیین شده است. درون محراب دو لوح وجود دارد. در اطراف محراب کتیبه‏هایى به خط علیرضا عباسى و خطاط دیگرى که باقر نام داشته است، دیده مى‏شود.
در این کتیبه‏ها روایاتى از پیامبر اکرم و امام ششم شیعیان امام جعفر صادق نقل شده است.
اشعارى نیز بر کتیبه‏هاى ضلع‌هاى شرقى و غربى به چشم مى‏خورد که احتمالاً سراینده آنها شیخ بهایى، عارف دانشمند و شاعر بزرگ دوره صفوى است.


حسن غفاری پور
ساعت17:49---30 مهر 1391
پیامدهای دولت صفوی برای فقه سیاسی شیعه

2 مهر 1390 ساعت 3:33

دوره صفویه به سبب آثاری که در اندیشه سیاسی بر جای گذاشته است، به منزله نقطه عطف روابط فقها و حکومت، و بسیار تأثیرگذار در آینده سیاسی ایران به حساب می‌آید. در این دوره که می‌توان آن را دوره «تکوین نظریه‌های سیاسی نزد فقیهان» و «شکل‌گیری نظریه‌های سیاست شرعی» دانست.

فقه سیاسی همانند هر دانش دیگری دارای مفاهیم، روش و سیر تحول اندیشگی خاص خود است؛ و مانند هر دانش دیگری در خلاء شکل نگرفته، بلکه در شرایطی خاص تأسیس و با تحولاتی به صورت امروزین در آمده است.
فهم یک دانش، چیزی جز ردیابی نحوه شکل¬گیری و تحولات رخ داده در مفاهیم اساسی آن نیست. بر این اساس، فهم دانش فقه سیاسی نیز منوط به درک شرایط شکل-گیری و قبض و بسط مفاهیم آن در دوره¬های مختلف است.
تأسیس دولت صفوی و الزامات عملی و نظری آن، زمینهای برای تحول در مفاهیم اجتماعی فقه و ورود عناصری جدید در فقه سیاسی شیعه بود که از نظر کمی و کیفی قابل توجه است. در این نوشتار وجوهی از این آثار مورد بررسی قرار گرفته است.


مقدمه
تحقیق درباره دولت صفوی و آثار آن در حوزه فقه سیاسی شیعه صرف نظر از اینکه بخشی از اندیشه سیاسی در ایران را تشکیل می‌دهد، در بعد فرهنگی و آینده ایران نیز دارای تأثیری شگرف است؛ به گونه‌ای که حکومت‌های پس از صفویه، تا قبل از برخورد با فرهنگ جدید غرب، در قالب و نظریه، همگی وام‌دار آن بودند. به نظر می‌رسد اگر چه بعدها صورت‌های دیگری در عرصه حکومت ایرانیان خودنمایی کردند، اما وجوه نظری حکومت صفوی کماکان به حیات خود ادامه داد.
تشکیل حکومت صفوی، یکی از نقاط عطف در تاریخ اندیشه سیاسی شیعه محسوب می‌شود؛ در سایه این حکومت، شیعیان که از آغاز با تمسک به استراتژی "تقیه و انتظار" در صدد حفظ جامعه شیعی بودند، به مرور به صحنه اجتماع آمده و تمایزات درون‌گفتمانی مختلف آنان آشکار و در گستره خاصی در زمینه فقه قرار گرفت. فقها که از دیر زمان در جو تقیه و با رویکرد مبارزه منفی با حکومت‌های موجود، جامعه شیعی را حفظ کرده بودند، فرصت پیش آمده را غنیمت دانسته و منشأ آثار و تحولات زیادی در سپهر اندیشه دینی شدند.
اگر چه فقها در تأسیس این حکومت نقش مستقیمی نداشتند، اما حیات دویست و اندی سالة آن را تداوم بخشیدند. تعامل فقها با صفویان، موجب شکل‌گیری نظریه‌های سیاسی جدیدی نزد آن‌ها گردید و نظریه‌های سیاست شرعی رونق یافت. در ادامه، آثار و نتایج دولت صفوی بر فقه سیاسی شیعه را بررسی می‌کنیم.

صفویه، پرسشی نو در مقابل فقه سیاسی شیعه
با وقوع غیبت کبری، علمای شیعه به عنوان پناهگاه مردم در حوادث واقعه، بر اساس پای‌بندی به اصل «امامت» اعلام داشتند که تنها حکومت مشروع، حکومت معصوم است و تلاش کردند نظریه امامت را تئوریزه کنند. بر اساس این نظریه، پیشوایی جامعه بر عهده رهبران الهی است که از عصمت برخوردارند و هرگز نمی‌توان امر راهبری جامعه را به مکلّفین [مردم] واگذار کرد.
استمرار دوره غیبت، شبهات و مسائل شکل گرفته در حاشیه آن، موجب شد که علمای شیعه، روش‌شناسی خاصی را- در تمایز با اهل سنت- برای استمرار زندگی سیاسی و فردی شیعیان تدارک ببینند. پروژه اجتهاد این نقش را بر عهده گرفت.
با پذیرش عملی اجتهاد از سوی شیخ طوسی (۴۶۰ق)، گفتمان ضد اجتهادی مسلط بر اندیشه فقهی به انزوا کشانده شد و با ظهور علامه حلی (۷۲۶ق) و رسمیت یافتن اجتهاد در فقه شیعی، شکل نهایی و بازگشت‌ناپذیر خود را تا دوران صفوی پیدا کرد.
علما، زعامت جامعه امامیه را در حل و فصل خصومت‌ها و امور مذهبی بر عهده گرفتند؛ هر چند که این زعامت دینی، هرگز آنان را در مقام حاملان خلافت امام معصوم قرار نمی‌داد. به همین دلیل، آن‌ها در صدد تبیین وظایف و نحوة عملکرد حکومت‌های مشروع در عصر غیبت بر نیامدند. چنین نگرشی، در عمل پس از گذار فقه امامیه از مکتب اهل حدیث به مکتب متکلمان و تأسیس سازمان اجتهاد در فقه، گرایش فقها به تبیین نحوه مشارکت امامیه در امور عامه را موجب شد. بدین‌سان، فقه سیاسی اقدمِ امامیه که بر اصل نیابت فقها بنیاد گرفته بود؛ نه یک «فقه حکومتی»، بلکه «فقهی مشارکتی» بود. مهم‌ترین مسائل مورد بحث این فقه، عبارت بود از نحوة همکاری با حکومت جور و نحوة اجرای حق الله و حق الناس.

روش‌شناسی اجتهاد که برای پاسخ‌گویی به مسائل جدید، با استفاده از منابع شریعت به وجود آمده بود، نمی‌توانست حکومت غیرمعصوم را به مثابه‌ حکومتی تام و تمام بپذیرد. بلکه در مقابل بر تصوری از نقش دانایی و رهبری تأکید می‌کرد، و در مقابل این سؤال که «در دوران غیبت امام معصوم چه کسی باید حکومت کند؟» بر «بهترین مؤمنان» یا «داناترین» آنان و کس یا کسانی که در «فن استنباط احکام شریعت» مهارت دارند، تأکید می‌کند. شیخ مفید (۳۳۶- ۴۱۳ق) در بحثی که درباره اقامة حدود دارد، آن را بر عهده سلطان اسلام، که منصوب از ِقبَل خداوند باشد، می‌نهد و می‌گوید:
سلطان اسلام، ائمه هدی از آل محمد و کسانی را که ائمه هدی در مقامی نصب کرده‌اند، می‌باشد.
ابو الصلاح حلبی (وفات ۴۴۷ق) نیز با لطف دانستن حضور رئیس برای مردم، بر ضرورت عصمت رئیس یا کسی که ریاست به او منتهی می‌شود، تأکید می‌کند.

استقرار حکومت صفوی شاید مشکل‌ترین بخش فقه سیاسی شیعه تلقی شود. علما برای اولین بار در تاریخ خود با سلاطینی رو به رو شده بودند که با ادعای تشیع، مدافع اسلام و تشیع و مروّج فرقه ناجیه و نسبت به مذهب عامه سخت‌گیر، و در عین حال، حاکمانی متغلّب بودند که نصّی خاص یا اذنی عام، پشتوانه آن‌ها نبود. این معمایی بود در ذهن علمای این دوره که آیا می‌توان این سلاطین شیعه با این همه خدمات چشمگیر مذهبی را مصداق حاکم ظلم دانست یا نه؟ از اینجا بذر تردید در ذهن عالمان کاشته شد.
از یک سو فقه اجتهادی بر توسعه اندیشه‌های سیاسی فقهی اثر گذارده و از طرف دیگر، فقها به دلیل معاصر بودن با حكّام شیعه با نوعی دیگر از شرایط، که قابل پیش‌بینی نبود، مواجه شده و این شرایط به طور غیر مستقیم بر آرای آنان تأثیر نهاده بود. اگر چه صفویه توانستند رهبری سیاسی شیعیان را در چارچوب یک کشور بزرگ تحقق بخشند، اما هرگز نتوانستند به آرمان دیرین شیعه در تحقق امامت و حکومت جانشین امام، جامه عمل بپوشانند.

بدین ترتیب در تمام مدت حاکمیت صفویه، دو قدرت در جامعه ایران در عرض یکدیگر حضور داشتند. یکی قدرت دربار و شاه که بر نیروی نظامی ایلات تحت کنترل خود متکی بود، و دیگر، قدرت عالمانی که از توان نظامی منسجم بی‌بهره بوده و بر نیروی ناشی از اعتقادات دینی مردم تکیه داشتند. حضور عالمان دینی در دو گروه: عالمان ایرانی و سادات که غالباً مقامات صدر را در طول حکومت صفو


محمد نصیری
ساعت20:37---29 مهر 1391
صفویان از سلسله‌ای ایرانی و شیعه بودند. پس از تشکیل حکومت صفویه، ایران اهمیتی بیشتر پیدا کرد. ایران در دوره صفوی در زمینه مسائل نظامی، فقه شیعه، و هنر (معماری، خوشنویسی، و نقاشی) پیشرفت شایانی نموداخرین پادشاه صفوی شاه سلطان حسین بود که در سال 1101 شمسی از افغان ها شکست خورد.
آثار:
1_ميدان نقش جهان در زمان صفويان در جايی بنا شده است که پيش از آن باغ بزرگی بنام باغ نقش جهان در آن مکان بوده است.
2_منار جنبان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان نورپردازی شد .
3_مسجد جامع عباسی در سال 1020 هجری به فرمان شاه عباس اول آغاز و در سال 1025 بنای ساختمان به پايان رسيد و تزئينات مسجد از سال 1025 آغاز شد.


ALI FARAJVAND
ساعت20:23---29 مهر 1391
دوره صفویه از مهمترین دوران تاریخی ایران محسوب می‌شود.صفویان، مذهب شیعه را مذهب رسمی ایران قرار دادند.بنیانگذار سلسله ی صفوی شاه اسمائیل اول بود.در این دوره روابط ایران و کشورهای اروپایی به دلیل دشمنی امپراتوری عثمانی با صفویان و نیز مسائل بازرگانی (به ویژه تجارت ابریشم از ایران) گسترش فراوانی یافت.
آثار
1_مسجد شیخ لطف‌الله از شاهكارهای معماری و كاشیكاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت 18 سال بنا شده است.
2_سی و سه پل در زمان صفويه به فرمان شاه عباس اول به کوشش الله وردی خان سپه سالار وی بنا شد
3_منار جنبان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان نورپردازی شد .


مهران اکبری
ساعت13:53---29 مهر 1391
عصر صفوی، عصر کمال و شکوفایی نبوغ معماری و شهرسازی در ایران است. زیباترین و با شکوه‌ترین آثار معماری ایران در همین دوره، توسط معماران خلاق و هنرمندی چون محمدرضا و علی اکبر اصفهانی آفریده شد.در زمان شاه عباس اول صفوی پایتخت از قزوین به اصفهان منتقل شد.اصفهان در مرکز امپراتوری صفوی قرار داشت و نسبت به قزوین به خراسان نزدیک تر بود.موقعیت جفرافیایی این شهر موجب افزایش سرعت عکس العمل شاه در مقابل تهدیدات ازبکان و عثمانیان بود.شاه عباس بدون ایجاد تفییرات عمده در بخش قدیمی شهر بخشهایی را به آن افزود. میدان نقش جهان ، دولتخانه و خیابان چهارباغ در کنار بخش‌های قدیمی شهر ساخته شدند.

از ویژگیهای مهم در شیوهٔ معماری این دوره، علاوه بر استحکام و زیبایی ساختار، درخشش بیان است. در آثار این دوره تابش رنگ و نور، و جذابیت سطوح و شکوه چشمگیر آنها، احساس زیبائی خیره کننده‌ای در بیننده ایجاد می‌کند و طنین رنگها و سطوح مکرر کاشیهای درخشان به منظره‌ای شفاف، مجرد و روحانی تبدیل می‌شود.

معماری این دوره از لحاظ وسعت و کارآیی، بسیار متنوع است و در تمامی ابعاد حیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم حضوری زنده و پویا دارد. باشکوه‌ترین مساجد، عظیمترین میدانها، زیباترین پلها و خیابانها، بزرگ‌ترین بازارها، مدرسه‌ها، کاروانسراها و... در این عصر ساخته شد. و همه در نوع خود در اوج کمال هنری، استحکام و کارآیی و بعضی چنان باشکوه و زیبا و کامل، که گاهی نمی‌توان باور کرد که انسانی ناچیز آن را پدید آورده باشد.

این آثار عبارتند از:

١ مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شامل موزه چینی خانه، گنبد الله الله، مسجد جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهید گاه، چراغ خانه و حرمخانه. این بقعه اثری نفیس و ارزشمند یکی از سندهای افتخار آذربایجان است که متعلق به دوران صفویه بوده و مزار شیخ صفی، همسرش، شاه اسماعیل صفوی و جمعی از شهیدان جنگ چالدران در آن قرار دارد. با حفاریهای جید بعمل آمده در اطراف بقعه قدمت آن به دوره ایلخانیان پیوند می‌خورد.

۲ مقبره شیخ جبرائیل جد شاه اسماعیل صفوی در قریه کهر آلان (شیخ کلخوران)

۳ موزه بقعه شیخ صفی

۴ مسجد جمعه مربوط به دوره سلجوقی (بنای اولیه مربوط به قبل از اسلام به دوره اشکانی)

۵ مجموعه بازار اردبیل با سراها و تیمچه‌ها و راسته‌های متعدد متعلق به دوران صفویه بوده و یاد آور دوران طلایی جاده ابریشم است.

۶ یازده پل تاریخی مربوط به دوره صفوی

۷ شش باب حمام مربوط به دوره صفوی

۸ پنج باب خانه مربوط به دوره صفوی

۹ مجموعه همجوار بقعه شیخ صفی مربوط به دوره ایلخانی

۱۰ مسجد میرزاعلی اکبر مرحوم

۱۱ ویرانه آتشکده ساسانیان در قریه آتشگاه

۱۲ امامزاده صالح

۱۳ قیز امامزاده سی (امامزاده حلیمه خاتون)

۱۴ برج شاطر گنبدی در روستای صومعه

۱۵ گنجینه مردم‌شناسی اردبیل در حمام تاریخی ظهیرالاسلام

۱۶ تپه نادري

۱۷ پیکره سنگی بابا داوود عنبران


امیرمحمد عبدی زاده
ساعت6:36---29 مهر 1391
به نام خدا
دوره صفویه از مهمترین دوران تاریخی ایران محسوب می‌شود، چرا که پس از نهصد سال پس از نابودی حکومت ساسانیان، یک حکومت پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند. در حقیقت پس از اسلام، چندین حکومت ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، آل بویه و سربداران تشکیل شد، ولی هیچکدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و وحدتی میان مردم ایران به وجود آوردند.[۳]‎

صفویان، مذهب شیعه را مذهب رسمی ایران قرار دادند و آن را به عنوان عامل همبستگی ملّی ایرانیان برگزیدند. شیوه حکومت صفوی تمرکزگرا و قدرت مطلقه (در دست شاه) بود. پس از تشکیل حکومت صفویه، ایران اهمیتی بیشتر پیدا کرد و از ثبات و وحدت برخوردار شد و در عرصه جهانی مطرح شد.[۴]‎ در این دوره روابط ایران و کشورهای اروپایی به دلیل دشمنی امپراتوری عثمانی با صفویان و نیز مسائل بازرگانی (به ویژه تجارت ابریشم از ایران) گسترش فراوانی یافت. در دوره صفوی (به ویژه نیمه اول آن) جنگهای بسیاری میان ایران با حکومت عثمانی در باختر و با ازبکها در خاور کشور رخ داد که علت این جنگ‌ها مسائل ارضی و مذهبی بود.[۵]‎

ایران در دوره صفوی در زمینه مسائل نظامی، فقه شیعه، و هنر (معماری، خوشنویسی، و نقاشی) پیشرفت شایانی نمود. از سردارن جنگی نامدار این دوره می‌توان قرچقای خان، اللّه‌وردی خان، و امامقلی خان را نام برد که هر سه از سرداران شاه عباس یکم بودند. از فقیهان و دانشمندان نامی در این دوره میرداماد، فیض کاشانی، شیخ بهایی، ملاصدرا، و علامه مجلسی قابل ذکر هستند. هنرمندان مشهور این دوره نیز رضا عباسی، علیرضا عباسی، میرعماد، و آقامیرک هستند.[۶]‎ ولی از نظر ادبی، در دوره صفویه شاعر یا نویسنده بزرگی از ایران برنخاست و تنها در زمینه ادبیات شیعی و مرثیه‌سرایی آثاری درخور توجه پدید آمد. [۲]

ــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــ



صفویان یکی از سلسله‌های پادشاهی ایران بودند که در قرن دهم بر ایران فرمانروایی می‌کردند.

در سال ۹۰۷ ه.ق شاه اسماعیل با غلبه بر مخالفان و دشمنان داخلی به قدرت رسید و رسما تاجگذاری کرد. وی برای تقویت سپاه ایران نیرویی بنام قزلباش به وجود آورد که شامل ۷ ایل قزلباش به نامهای استاجلو، شاملو، تکلو، روملو، ذوالقدر، قاجار و افشار بودند. وی پس از آن عزم بغداد کرد و با تصرف بغداد دودمان آق قویونلوها و قراقویونلوها را بر انداخت و سپس به خراسان رفت و محمد خان شیبانی را سرکوب کرد. سلطان سلیم عثمانی که خود را خلیفه مسلمین می‌خواند، تحمل وجود یک کشور بزرگ، مستقل و قدرتمند که پیرو مذهب شیعه بود را در همسایگی خود نداشت. وی با سپاهی عظیم در سال ۹۲۰ قمری به آذربایجان حمله کرد و شاه اسماعیل به مقابله با وی شتافت. سپاه ایران و عثمانی در دشتی بنام چالدران روبروی یکدیگر قرار گرفتند. عثمانی‌ها با داشتن سلاح آتشین بطور کامل بر ایران برتری داشتند و پس از شروع جنگ، نیروهای پیاده نظام به محاصره قوای عثمانی در می‌آیند. سواره نظامها هرچند به راحتی می‌توانستند عقب نشینی کنند ولی عزم بر نجات پیاده نظام می‌کنند و تنها راه حل برای نجات آن‌ها را در متوقف کردن پیشروی سپاه عثمانی و خاموش کردن آتش توپخانه آن‌ها می‌بینند، پس تصمیم می‌گیرند که برای حفظ پیاده نظام به یک عملیاتی انتحاری دست بزنند. قزلباشهای سواره با کندن زره‌های خود آرایش حمله می‌گیرند و به قلب سپاه سلطان سلیمان عثمانی یورش می‌برند و آن‌ها را که در خیال یک پیروزی آسان بودند را غافل گیر می‌کنند سپس خود را به توپخانه رسانده و دست به قتل عام سربازان عثمانی می‌زنند و خود نیز در این راه جان می‌بازند.ایران بخاطر نداشتن سلاح آتشین شکست می‌خورد. هر چند که شاه اسماعیل قصد تلافی می‌کند، اما علمای دین به‌عنوان اینکه عثمانیها، مسلمان، و مشغول جهاد با کفار اروپایی هستند، وی را از این کار باز می‌دارند. پس از شاه اسماعیل شاه طهماسب به قدرت رسید و دوران ۵۰ ساله سلطنت وی باعث تقویت و تثبیت خاندان صفوی شد. پس از وی محمد خدابنده به دلیل نابینایی از سلطنت استعفا داد و برادر کوچک‌تر خود را بنام اسماعیل شاه خواند. اسماعیل پادشاهی خونخوار بود که همه کسانی را ممکن بود روزی دعوی سلطنت کنند به قتل رسانید. پس از وی محمد خدابنده برای بار دوم به اصرار بزرگان کشور به سلطنت رسید و تا سال ۹۹۶ که شاه عباس به سن قانونی رسید سلطنت کرد. شاه عباس در ابتدای سلطنت با شورش ازبکان از شرق و تاخت و تاز عثمانی از غرب مواجه شد. وی ابتدا برای سرکوب ازبکان با عثمانی‌ها صلح کرد و ایالت‌های غربی ایران و آذربایجان را در دست آنها باقی گذاشت و به خراسان لشکرکشی کرد. در سال ۱۰۰۷ دو برادر انگلیسی بنام آنتونی و رابرت شرلی به ایران آمدند و شاه عباس به یاری آن دو سپاهی منظم و مجهز به اسلحه آتشین به وجود آورد و در سال ۱۰۱۳ تبریز را تصرف کرد و سردار ترک علی پاشا را از آنجا بیرون کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ



صفوی، صفویه یا صفویان سلسله‌ای ایرانی و شیعه بودند که در سال‌های ۸۸۰ تا ۱۱۰۱ هجری خورشیدی (برابر ۱۱۳۵-۹۰۷ قمری و ۱۷۲۲-۱۵۰۱ میلادی) بر ایران فرمانروایی کردند. بنیانگذار سلسله پادشاهی صفوی، شاه اسماعیل یکم است که در سال ۸۸۰ خورشیدی در تبریز تاجگذاری کرد و آخرین پادشاه حقیقی صفوی، شاه سلطان حسین است که در سال ۱۱۰۱ خورشیدی از افغانها شکست خورد.[۱][۲]

دوره صفویه از مهمترین دوران تاریخی ایران محسوب می‌شود، چرا که پس از نهصد سال پس از نابودی حکومت ساسانیان، یک حکومت پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند. در حقیقت پس از اسلام، چندین حکومت ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، آل بویه و سربداران تشکیل شد، ولی هیچکدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و وحدتی میان مردم ایران به وجود آوردند.[۳]‎

صفویان، مذهب شیعه را مذهب رسمی ایران قرار دادند و آن را به عنوان عامل همبستگی ملّی ایرانیان برگزیدند. شیوه حکومت صفوی تمرکزگرا و قدرت مطلقه (در دست شاه) بود. پس از تشکیل حکومت صفویه، ایران اهمیتی بیشتر پیدا کرد و از ثبات و وحدت برخوردار شد و در عرصه جهانی مطرح شد.[۴]‎ در این دوره روابط ایران و کشورهای اروپایی به دلیل دشمنی امپراتوری عثمان


حسین فرجپور
ساعت23:57---28 مهر 1391
1..
مسجدشیخ لطف الله


مسجد شیخ لطف‌الله از شاهكارهای معماری و كاشیكاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت 18 سال بنا شده است
سر در معرق این مسجد تا پایان سال 1011 ساخته شده و اتمام ساختمان و تزیینات آن در سال 1028 قمری پایان یافت.
كتیبهُ سر در آن به خط ثلث علیرضا عباسی دز سال 1012 قمری است و معمار و بنای مسجد، استاد محمد رضا اصفهانی بوده است كه نام او در داخل محراب مسجد در دو لوحهُ كوچك آورده شده است.
شیخ لطف الله از علمای بزرگ شیعه از مردم میس و از قراء جبل عامل؛ لبنان امروزی بوده است كه به دعوت شاه عباس اول، اصفهان را محل اقامت خود قرار داد.
به منظور تجلیل ازاو این مسجد برای تدریس و نمازگزاری وی اختصاص داده شد و وجه تسمیهُ مسجد مزبور به نام شیخ لطف‌الله از همین جهت است. شیخ لطف الله 6 سال قبل از در گذشت شاه عباس اول وفات یافت.
این‌ مسجد داراى‌ گنبدى‌ است‌ كه‌ از درون‌ و بیرون‌ با كاشى‌‌كارى‌هاى‌ زیبا پوشیده‌ شده‌ است‌. این‌ گنبد روى‌ چندین‌ تاق‌ كنگره‌ دار مرتفع‌ استوار است‌ و با آیات‌ قرآنى‌ آراسته‌ شده‌ است‌.
در فراز آن‌ دایره‌اى‌ وجود دارد كه‌ داراى‌ منافذى‌ است‌ كه‌ با تزیینات‌ فلزى‌ آراسته‌ شده‌ است‌ و براى‌ روشنایى‌ و تهویه‌ به‌ كار مى‌رود.
این‌ گنبد به‌ نقوش‌ اسلیمى‌ بسیار ظریفى‌ تزیین‌ شده‌ كه‌ در قشر خارجى‌ به‌ یك‌ ستاره‌ هشت‌گوش‌ ساخته‌ شده‌ از كاشى‌هاى‌ معرق‌ رنگارنگ‌ منتهى‌ مى‌شود.
قلّه‌ آن‌ نیز به‌ كلاهكى‌ منتهى ‌مى‌شود كه‌ با كره‌هایى‌ منظم‌ تزیین‌ شده است‌، محراب‌ از یك‌ طاق‌ دندانه‌ دار تشكیل‌ شده كه‌ بر فراز آن‌ نقوش‌ ظریف‌ اسلیمى‌ نقش‌ بسته است‌.
این‌ طاق‌ كنگره‌دار از داخل‌ داراى مقرنس‌هاى‌ صدفى‌ شكل‌ است‌ كه‌ در انتهاى‌ آن‌ به‌ نقوش‌ گیاهى‌ زیبایى‌ آراسته‌ شده‌ است‌.
این‌ مسجد از لحاظ‌ زیبایى‌ نقوش‌ و اسلیمى‌ هاى‌ به‌ كار رفته‌ در آن‌ بى‌نظیر به‌ شمار مى‌آید.
در سال‌ 1307 با توجه‌ به‌ طرح‌های‌ اصلی‌ و کاشی‌های‌ موجود نسبت‌ به‌ مرمت‌ سردر و گنبد اقدام‌ شد‌. کتیبه‌ نمای‌ خارجی‌ گنبد نیز نشان‌ دهنده‌ تعمیراتی‌ است‌ که‌ توسط‌ اداره‌ باستان‌شناسی‌ در سال‌ 1315 انجام‌ شده‌ است‌.
در جلوی‌ مسجد حوض‌ 8 ضلعی‌ زیبایی‌ قرار داشته‌ که‌ در سال‌های‌ 1316 تا 1318 برداشته‌ شده‌ است‌. در این‌ زمان‌ پوشش‌ کف‌ گنبد خانه‌ از جنس‌ گچ‌ بوده‌ و پنجره‌های‌ چوبی‌ منصوب‌ در آن‌ روشنایی‌ زیرزمین‌ را تامین‌ می‌کرده‌ است‌.


2..
عالی قاپو


این قصر كه نمونه منحصر به فردى از معمارى كاخهاى عهد صفوى است، در اوایل قرن یازدهم هجرى به فرمان شاه‏ عباس اول ساخته شد و شاه صفوى سفراء و شخصیت هاى عالى‏قدر را در این كاخ به حضور مى‏پذیرفته است. این كاخ داراى 5 طبقه است كه هر طبقه تزئینات مخصوص دارد. در زمان شاه‏ عباس دوم به بناى اصلى افزوده شده و شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر و چوگان و چراغانى و آتش‏بازى و نمایش هاى میدانى را تماشا مى ‏كردند . این‌ قصر كه‌ «دولتخوانه‌ مباركه‌ نقش‌ جهان‌» و «قصر دولتخوانه‌» نام‌ داشت‌، نمونه‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ كاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌. مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌،نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشكال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ آن‌ به‌ شكل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها تعبیه‌ شده‌ است . گچ‌بری های‌ اتاق‌ صوت‌ با هدف‌ آكوستیك ‌طراحی‌ و اجرا شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند

عالی قاپو به دو صورت تلفظ گردیده كه براى هر كدام وجه تسمیه‏ى است. آنچه بیشتر در مورد محاورات و مكاتبات متداول می باشد عالى قاپو است كه مركب از كلمه عالى و قاپوى تركى به معنى در می باشد یعنى باب عالى و مراد اینست همان طور كه در عثمانى باب عالى معمول بوده بین ایرانیان شیعه هم چنین یابى وجود داشته كه مانند باب عالى عثمانیه ا مورد احترام بوده است و از این رو كلیه كسانى كه می خواستند وارد عالى قاپو شوند باید خم شده آستانه را بوسیده و داخل شوند و حتى شاه عباس هم هنگام دخول باین عمارت از اسب پیاده می شده است. گذشته از این عالى قاپو محل تحصن مقصران و گناهكاران بوده كه هر جانى و یا گناهكارى كه وارد درب عالى قاپو می گردید كسى نمی توانست او را از آنجا بیرون بیاورد مگر به امر شاه صفوى و خلاصه عالى قاپو همان احترامى را داشت كه باب عالى در عثمانى داشت. و اما عده ای كه آنرا على قاپو و على قاپو نوشته ‏اند معتقدند كه هنگامیكه شاه عباس كبیر درب نقره براى بارگاه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به نجف برد و نصب كرد درى را كه در پیش آنجا نصب شده بود براى تیمن و تبرك اصفهان آورد و در عالى قاپو نصب كرد و از این جهت آن را عالى قاپو و یا قاپى نامیده ند كه این در منسوب به حضرت على بن ابى طالب علیه السلام است و از این رو مورد احترام شاه و مردم بود و حتى تا چند سال پیش هم مردم در اطراف آنجا آش‏ ها مى ‏پختند و نذوراتى می كردند و بزنجیر جلو در مزبور رشته هائى بعنوان دخیل مى ‏بستند و همانطور كه گفته شد در زمان سلاطین صفویه جاى بست گناهنكاران بود. در هر حال از هر دو نام و وجه تسمیه چیزیكه استنباط می گردد نصب این دو رفتارى كه در مقابل آت در می شده مربوط به یك امر سیاسى بوده كه همان استقلال صفویه در مقابل عثمانی ها باشد. و اما عمارت عالى قاپو بنیانش از زمان سلطنت سلاجقه است و در زمان صفویه داراى آن همه زیبائى و شكوه شده است و درب آنرا شاه عباس بزرگ از نجف اشرف آورده و از این جهت مورد احترام سلاطین صفویه و مردم بوده است و چون این كاخ در مقابل باب عالى عثمانى ‏ها قرار داشته فوق العاده در جهت عظمت و زیبائى آن همت مصروف داشته‏ اند. كاخ عالى قاپو سه طبقه و هر طبقه منقسم به دو طبقه اطاق است كه در واقع شش طبقه می شود و چون از بام طبقه آخر میتوان تمام مناظر شهر را دید خود بام را هم یك طبقه حساب كرده‏ اند و می گویند عالى قاپو هفت طبقه است ارتفاع آن 48 متر و در 28 مترى داراى ایوان بزرگى است كه در میان ستون هاى آن حوض مسى قرار دارد كه آب از آن فوران می كرده است. گچبرى و نقاشیهاى عالى اطاق‏ ها متعدد آن هر بیننده را خیره می كرده و اكثر گچبری ها بشكل بطرى و شیشه‏ هاى شراب است. این كاخ در غرب میدان شاه است كه عرصه آن 386 متر طول و 140 متر عرض است در مقابل عالى قاپو مسجد شیخ لطف الله در شرق میدان واقع شده است. شاردن فرانسوى كه سه مرتبه باصفهان مسافرت كرده و عمارت و كاخهاى دولتى را دیده گفته است

3..
پل خواجو




hossein askari
ساعت22:29---28 مهر 1391
آثارونتایج سیاسی ومذهبی حکومت صفویان رابر ایران در5سطر توضیح دهید.
تشکیل دولت صفوی درسال 907هجری قمری که خود حاصل تطوروتحولات تاریخی ایران بعد ازسقوط دولت عظیم ساسانیان درسال16هجری بود، برای ملت ایران دو دستاورد مهم بود: یکی اینکه صفویه بعد از880سال دست بدست شدن کشورمان دردست بیگانگان استقلال سیاسی کشورمان را فراهم کردند دوم مذهب شیعه راازانزوا خارج کرده، مذهب رسمی ملت ایران قرار دادند
ساختار سپاهی و لشکری
نیروهای سپاه ایران در آغاز به پادشاهی رسیدن شاه اسماعیل یکم تا زمان پادشاهی شاه عباس یکم، درست‌شده از ایل‌های قزلباش بود. قزلباشان به گونهٔ سواره می‌جنگیدند و سواران آنها را قورچی می‌نامیدند. قورچی‌ها مسلح به شمشیرهای هلالی شکل (مناسب برای نبرد سواره)، کمان و تفنگ بودند. از زمان شاه عباس یکم به بعد نیروهای پیاده مسلح به تفنگ از مردم تاجیک (غیر قزلباش) و نیز سپاه غلامان خاصه (درست‌شده از گرجی‌ها، چرکس‌ها و ارمنی‌ها) ساخته شد. توپخانه نیز معمولاً در دوره‌گیری (محاصره) شهرها از زمان شاه تهماسب یکم به کار گرفته می‌شد اما به شوند (دلیل) گونهٔ تاکتیک‌های جنگی ایرانیان که بر اساس تحرک زیاد در میدان جنگ بود، در جنگ‌های مستقیم نقش زیادی نداشت. بالاترین مقام نظامی از زمان شاه عباس یکم به بعد سپهسالار ایران بود. این سمت در ابتدا دایمی بود ولی از زمان شاه صفی در زمان جنگ تعیین می‌شد.


حمیدرضا خسروی
ساعت18:51---28 مهر 1391
مسجد شیخ لطف الله:
این مسجد در سال‌ 1012 هـ به‌ دستور شاه‌ عباس‌ صفوى‌ بنا شد، و به‌ نام‌ عالم‌ بزرگ‌ «لطف‌ الله عبدالكریم‌ میسى‌» نامیده‌ شد. وى‌ یكى‌ از فقهاى‌ امامیه‌ است‌ كه‌ اصلیت‌ او از جبل‌ عامل‌ لبنان‌ است‌ و دوران‌ صفوى‌ به‌ ایران‌ آمده بود.

پس‌ از این‌ كه‌ ازبك‌ها محل‌ّ اقامت‌ وى‌ را در قزوین‌ اشغال‌ كردند، شاه‌ عباس‌ وى‌ را به‌ نزد خود فراخواند. شیخ‌ مدرسه‌ و همین‌ مسجد را كه‌ به‌ نام‌ او مشهور شد بنا نهاد. كه‌ به‌ مدت‌ 17 سال‌ كار بناى ‌ساختمان‌ مسجد ادامه‌ پیدا كرد
مسجد امام:
مسجد امام یا مسجد شاه که به مسجد جامع عباسی[نیازمند منبع] نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.مسجد شاه (امام) مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جنوب میدان نقش جهان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
چهل ستون:
چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان در ایران است. باغ چهلستون که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شده‌است.
سی و سه پل:
یکی از پلهای زیبا و جالبی که در دوران صفویه بر روی زاینده رود احداث شد سی و سه پل است این پل در گذشته «پل جلفا» نامیده می شد (زیرا از این طریق به جلفا که تازه احداث شده بود می رسیدند). به «الله وردیخان» نیز معروف است زیرا سردار مشهور شاه عباس اول که به ساختن این پل مأمور گردید به این نام نامیده می شود.این پل که چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می کند قبلا 40 چشمه داشته اما امروز بیش از سی و سه چشمه آن باقی نمانده است و بقیه آنها مسدود شده اند. پل 295 متر طول و 13/75 متر عرض دارد و در زمره اولین آثاری است که شاه عباس اول دستور ساختن آن را داده است.
خیابان چهار باغ:
دو بخش چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس یکم طراحی شده و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال ۱۰۰۰ هجری قمری (۱۵۹۱ میلادی) برمی‌گردد. چهارباغ پایین در دوره رضا شاه پهلوی و با همان طرح به چهارباغ دوره صفوی افزوده گردید [۱].

در گذشته یک جوی آب از میان این خیابان تا زاینده رود جاری بوده که درمحل تقاطع‌ها به حوض‌هایی می‌ریخته‌است[نیازمند منبع]. در خیابان مسیری خاص برای افراد سواره تعیین شده بوده و در اطراف آن باغ‌هایی بوده که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بوده اما عموم مردم نیز می‌توانستند از آنها استفاده کنند. پل الله وردی خان یا سی و سه پل، خیابان چهارباغ را به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و پایین) تقسیم می‌کرده و راه ارتباط چهار باغ بالا و پایین بوده‌است.


AHMADREZA KHOSRAVI
ساعت18:30---28 مهر 1391
عالی قاپو:
این قصر كه نمونه منحصر به فردى از معمارى كاخهاى عهد صفوى است، در اوایل قرن یازدهم هجرى به فرمان شاه‏ عباس اول ساخته شد و شاه صفوى سفراء و شخصیت هاى عالى‏قدر را در این كاخ به حضور مى‏پذیرفته است. این كاخ داراى 5 طبقه است كه هر طبقه تزئینات مخصوص دارد. در زمان شاه‏ عباس دوم به بناى اصلى افزوده شده و شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر و چوگان و چراغانى و آتش‏بازى و نمایش هاى میدانى را تماشا مى ‏كردند . این‌ قصر كه‌ «دولتخوانه‌ مباركه‌ نقش‌ جهان‌» و «قصر دولتخوانه‌» نام‌ داشت‌، نمونه‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ كاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌. مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌،نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشكال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ آن‌ به‌ شكل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها تعبیه‌ شده‌ است . گچ‌بری های‌ اتاق‌ صوت‌ با هدف‌ آكوستیك ‌طراحی‌ و اجرا شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند
چهل ستون:
باغ چهل ستون تنها قسمت کوچکی از باغ وسیع جهان نما است که پیشینه آن به قبل از دوران صفوی می رسد. شاه عباس اول در میان آن کوشکی بنا کرد که هسته نخستین کاخ چهل ستون بود و تالار میانی کاخ و غرفه های چهار گوشه آن را شامل می شد. در دوران حکومت شاه عباس دوم تحولات چشمگیری در این ساختمان پدید آمد و ایوان ستوندار، ایوان آیینه، سالن های الحاقی در اضلاع شمالی و جنوبی ایوان ستوندار، ایوان های طرفین تالار مرکزی، دو استخر در دو قسمت شرقی و غربی و نقاشی های دیواری تالار مرکزی به بنا افزوده شد
پل خواجو:
از اواخر تيمورى شالوده‏ هايى داشته و به امر شاه‏ عباس دوم در سال 1060 به صورت امروزى آن ساخته شده است. در وسط اين پل براى اقامت موقتى شاه صفوى و خانواده او ساختمان مخصوصى (كه به نام بيگربيكى شهرت دارد) بنا شد كه هم‏ اكنون نيز وجود دارد و طاق هاى آن داراى تزئينات نقاشى است. نام‌ پل‌ خواجو، تحريف‌ كلمه‌ «خواجه‌» است‌ كه‌ به‌ مناسبت‌ لقب‌ بزرگان‌ و خواجه‌هاي‌ عصر صفوي‌ نام‌ گذاري‌ شده‌ است‌.
مدرسه چهار باغ:
مسجد و مدرسه چهارباغ از جمله آثار ارزشمند اواخر عصر صفوي در اصفهان است.بناي اين مسجد كه مدرسه مادرشاه نيز خوانده مي شود در زمان حكومت شاه سلطان حسين صفوي و در سال 1116 هجري قمري آغاز گرديد.وجه تسميه اين مسجد به نام چهارباغ به اين دليل است كه در امتداد محور چهار باغ واقع شده و علت ناميده شدن آن به نام مدرسه مادر شاه نيز بدان علت است كه مادر شاه سلطان حسين صفوي عايدات چند كاروانسرا و بازار پيرامون آن را وقف مدرسه نموده بود


امیر عباس حسنی شماره ی 3.
ساعت21:02---27 مهر 1391
*به نام خداوندی که آفریدگارجهان است* عالی قاپو به ترکی به معنی درگاه بلند ساختمانی است که درواقع درب ورودی دولتخانه ی صفوی بوده است ودرابتدا شکلی ساده داشته وبه مرورزمان ودرطول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند ودرزمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن افزوده شداین بنا درضلع غربی میدان نقش جهان وروبروی مسجدشیخ لطف الله واقع شده است.ارتفاع آن 36متراست و6طبقه داردکه باراه پله های مارپیچ میتوان به آن رسید*تاریخچه ی بنا*این بنا پس ازانتقال پایتخت ازقزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول بین سالهای 971تا977خورشیدی به عنوان مقرودولتخانه ی حکومتی سلاطین صفوی شروع به ساخت شد*مدت زمان ساخت*این عمارت طی 5مرحله ی معماری ودرزمان جانشینان شاه عباس اول بخصوص شاه عباس دوم وشاه سلیمان بین70تا100سال ادامه وتکمیل یافت.حتی به دلیل وجود کتیبه ای به خط نستعلیق درزمان شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی تزئینات طبقه ی سوم اضافه یا مرمت شده است*استادکاران ومعماران بنا*کتیبه یاسندمستندی مبنی برعنوان نام معماربنا دردست نیست ولی به احتمال زیادمعماربنایکی ازاستادان ومعماران مهندس معروفی چون علی اکبراصفهانی یا استادمحمدرضا ابن استادبنا ی اصفهانی دو معمارمشهورمساجدجامع عباسی ومسجدشیخ لطف الله بوده است*وجه سمیه*عالی به معنی با شکوه بزرگ وبا ارزش می باشد.گفته می شودکه دراصلی بنا راشاه عباس ازنجف ومقبره علی به این مکان انتقال یافته است.کتیبه ی بالا ی سردرورودی با عنوان انا مدینه العلم وعلی بابها واستقرار110توپ جنگی درمقابل کاخ به حساب ابجد نام علی را عنوان می نماید*تزئینات داخلی وخارجی بنا*تزئینات خارجی بوسیله ی آجرکه درلچکها(قسمتهای هلالی دربالای هرورودی)بوسیله ی کاشی هفت رنگ وتزئینات داخلی بوسیله ی نقوش زیبا ی گل وبته وشکارگا ه وحیوانت وپرندگان برروی گچ(لایه ی چینی وکشته بری است*اگردراولین قدم موفقییت نصیب ما می شد سعی و عمل دیگر معنی نداشت*

hossein askari
ساعت22:51---23 مهر 1391
کاخ عالی قاپو اصفهان
کاخ عالی قاپو‌ که‌ در گذشته آن را دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان و قصر دولتخوانه ‌می خواندند نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است ‌و داراى تزئینات نفیسی مانند مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌،نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشکال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ به‌ شکل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها می باشد.
عالی‌قاپو در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی است. این ساختمان در ابتدا شکلی ساده داشته و در اصل متعلق به دوره تیموریان بوده است. در طول سلطنت شاه عباس اول طبقاتی به آن افزوده شد. سرانجام در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار آن ساخته شده و به شکل امروزی درآمد.
این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌اله واقع شده ‌است. ارتفاع آن ۴۸ متر است و ۷ طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آن ها رسید.


عمارت هشت بهشت

عمارت هشت‌ بهشت که روزگاري زيباترين کاخ عالم ناميده مي‌شد ، در سال يک هزار و 80 هجري و به روزگار شاه "سليمان صفوي" در نزديکي باغ "بلبل" ساخته شد. باغ وسيعي که عمارت در آن واقع شده بخشي از باغ بزرگ نقش جهان ‌است که شاه "اسماعيل اول" احداث کرد و در زمان جانشينان او بخصوص شاه "عباس اول" به قطعات متعددي تقسيم شد. اين بناي دو طبقه با طاقهاي زيبا و تزئينات فراوان يکي از نمونه‌هاي درخشان معماري عصر صفويه به شمار مي‌رود. اين قصـر از همان ابتدا "عمارت هشت ‌بهشت"، "هشت به هشت" و "هشت در بهشت" ناميده مي‌شد. عمارت هشت بهشت به لحاظ معماري؛ سقف بخش مرکزي کاخ و عمارت هشت‌ بهشت به صورت چهار صفه ساخته شده و ايوان آن رو به شمال است. سقفي که بر فراز اين بناي چهار صفه استوار است، پوشيده از مقرنس‌هاي گچي خوش رنگ و طرح است.
عمارت تاریخى «هشت‏ بهشت» نمونه‏ اى از كاخهاى محل سكونت آخرین سلاطین دوره صفویه
باغ چهل ستون

باغ چهل ستون تنها قسمت کوچکی از باغ وسیع جهان نما است که پیشینه آن به قبل از دوران صفوی می رسد. شاه عباس اول در میان آن کوشکی بنا کرد که هسته نخستین کاخ چهل ستون بود و تالار میانی کاخ و غرفه های چهار گوشه آن را شامل می شد. در دوران حکومت شاه عباس دوم تحولات چشمگیری در این ساختمان پدید آمد و ایوان ستوندار، ایوان آیینه، سالن های الحاقی در اضلاع شمالی و جنوبی ایوان ستوندار، ایوان های طرفین تالار مرکزی، دو استخر در دو قسمت شرقی و غربی و نقاشی های دیواری تالار مرکزی به بنا افزوده شد
این کاخ بطور رسمی در سال 1057 هجری قمری به منظور تشریفات و پذیرایی از پادشاهان و صاحب منصبان دولت های هم عصر دولت صفوی اختصاص داده شد
براساس شعر نورالدین محمد نجیب کاشانی در کتیبه گچی ایوان، این کاخ در سال 1118 هجری قمری در زمان سلطنت شاه سلطان حسین دستخوش حریق شده که قسمت های سوخته باز سازی و ترمیم شده اند. با حضور سلسله افشاری و متعاقب آن در اوایل حکومت قاجار دو نقاشی دیواری دیگر به سالن مرکزی الحاق گردید. همزمان با صدارت مسعود میرزا - فرزند ناصرالدین شاه قاجار و مقارن با قرن 12 هجری به دستور شخص او، آسیب هایی به بنا وارد شد که بعدها توسط کارشناسان و اساتید ایتالیایی و ایرانی مرمت گردید. کاخ چهل ستون در تاریخ 15/10/1310 خورشیدی به شماره 108 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید
در نامگذاری این بنا به عنوان چهل ستون به دو دلیل می توان اشاره نمود: نخست آنکه عدد 40 در عرفان اسلامی نماد تعدد و کثرت است و دوم آنکه انعکاس تصویر 20 ستون ایوان ضلع شرقی کاخ در استخر مقابل، در مجموع تعداد ستون ها را به چهل می رساند


امیر عباس حسنی شماره ی 3.
ساعت14:26---23 مهر 1391
اثار ونتایج سیاسی ومذهبی...؟ با تشکیل حکومت صفوی ازبکان درشمال شرقی وامپراطوری عثمانی درغرب ایران رو به ضعف نهادند.همچنین دردوران شاه عباس صفوی جزیره ی بحرین وبندر عباس که مدت هادراشغال پر تغالی ها بود آزادشدوپرتغالی ها ازمنطقه ی خلیج فارس بیرون رانده شدند.همچنین با تشکیل حکومت صفوی مذهب شیعه در ایران به رسمیت شناخته شد وحکومت های محلی از میان برداشته شدندوسراسرایران یک پارچه ومتحدگردید.

اسماعیل تهمتنی
ساعت17:00---22 مهر 1391
1_ميدان نقش جهان در زمان صفويان در جايی بنا شده است که پيش از آن باغ بزرگی بنام باغ نقش جهان در آن مکان بوده است. طول اين بيش از 500 متر، پهنای آن 165 متر و مساحت آن نزديک به 85 هزار مترمربع است. در زمان شاه عباس اول و جانشينان وی اين ميدان محل بازی چوگان، رژه قشون و برگزاری آئين ها و جشن ها و نمايش های گوناگون بوده است. در اطراف اين ميدان بناهای باشکوه و زيبايی چون مسجد شيخ لطف الله، مسجد جامع عباسی کاخ عالی قاپو و سر در قيصريه ساخته شده که هر يک از آنها نمونه ای درخشان از معماری دوران صفويان است.

2_ مسجد جامع عباسی در سال 1020 هجری به فرمان شاه عباس اول آغاز و در سال 1025 بنای ساختمان به پايان رسيد و تزئينات مسجد از سال 1025 آغاز شد . معمار اين مسجد استاد علی اکبر اصفهانی است. در ضلع جنوب غربی مسجد قطعه سنگ ساده ای در نقطه ای کار گذاشته شده که ظهر حقيقی اصفهان را در چهارفصل نشان می دهد و محاسبات آن به شيخ بهايی منسوب است. از ويژگی های اين مسجد بازتاب صدا در زير گنبد بزرگ مسجد است که بلندی آن به 52 متر می رسد.

3_مسجد شيخ لطف الله در ضلع شرقی ميدان نقش جهان بنا شده است. ساخت اين بنا به دستور شاه عباس اول در سال 1011 آغاز و در سال 1028 پايان يافت. شاه عباس اين مسجد را برای تجليل از مقام شيخ لطف الله که از علمای بزرگ شيعه و از اهالی جبل عامل و لبنان کنونی و پدر زن وی بوده ساخته است. در کنار اين مسجد، مدرسه نيز برای تدريس شيخ لطف الله بنا شد که امروز از بين رفته است. گنبد بزرگ آن از نمونه های کم نظير معماری مساجد است. از ويژگی های اين مسجد، حل مشکل قبله به سبب قرار گرفتن آن در ضلع شرقی ميدان است که در دهليز ورودی مسجد نمايان شده است.

4_ سی و سه پل در زمان صفويه به فرمان شاه عباس اول به کوشش الله وردی خان سپه سالار وی بنا شد. از اين رو به اين پل نام پل الله وردی خان نيز داده اند. تاريخ ساخت پل به يک روايت سال 1005 هجری است. طول پل 300 متر و پهنای آن 14 متر و بلندترين پل ساخته شده بر رودخانه زاينده رود است كه دارای 6 گذرگاه است، راه اصلی روی پل برای سواره ها، 2 راه کناره های پل که از ميان گالری ها گذر می کند، 2 راه بر روی بام پل و يک راه در زيرپل که هنگام کم آبی زاينده رود برای گذر از رودخانه به کار می رفته است . سی و سه پل اکنون در مرکز شهر اصفهان جلوه گاه معماری شهری دوران صفويه است.
5_منار جنبان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان نورپردازی شد .
مقبره عمو عبدالله که مربوط به سال ۷۱۶ هجری شمسی است دارای دو مناره است که هرکدام در یک سمت ایوان این مقبره واقع شده اند و دلیل اصلی جذابیت این مکان هستند , چرا که هر حرکتی که در یکی از این دو مناره به وجود آید به طور خود بخود نه تنها درمناره دیگر , بلکه در تمام ایوان منعکس می شود.
از این رو لقب معروف منار جنبان به آن داده شده است. شیوه معماری این بنای تاریخی به دوره مغول برمی‌گردد. منار جنبان یکی ازبناهای تاریخی شگفت انگیز اصفهان است که در ۶ کیلومتری غرب شهر اصفهان,در راه نجف آباد در روستای کارلاتان واقع شده است.
6_کاخ عالی قاپو که در دوران صفوی قصر دولتخانه ناميده می شد، به دستور شاه عباس اول ساخته شد. عالی قاپو دارای پنج طبقه است که هر طبقه تزئينات ويژه ای دارد. . در دوره سلطنت شاه عباس دوم در سال 1054، تالار باشکوهی به اين کاخ افزوده و تزئينات کاخ کامل تر شده است. شاه عباس و جانشينان وی در اين کاخ، از سفيران و ميهمانان بلند مرتبه و ويژه خود پذيرائی می کردند. از فراز اين کاخ چشم انداز شهر اصفهان به خوبی ديده می شود. گفته می شود درب ورودی اين کاخ را از نجف اشرف آورده اند


عرفان مرادی
ساعت16:53---22 مهر 1391
1_ميدان نقش جهان در زمان صفويان در جايی بنا شده است که پيش از آن باغ بزرگی بنام باغ نقش جهان در آن مکان بوده است. طول اين بيش از 500 متر، پهنای آن 165 متر و مساحت آن نزديک به 85 هزار مترمربع است. در زمان شاه عباس اول و جانشينان وی اين ميدان محل بازی چوگان، رژه قشون و برگزاری آئين ها و جشن ها و نمايش های گوناگون بوده است. در اطراف اين ميدان بناهای باشکوه و زيبايی چون مسجد شيخ لطف الله، مسجد جامع عباسی کاخ عالی قاپو و سر در قيصريه ساخته شده که هر يک از آنها نمونه ای درخشان از معماری دوران صفويان است.
2_ مسجد جامع عباسی در سال 1020 هجری به فرمان شاه عباس اول آغاز و در سال 1025 بنای ساختمان به پايان رسيد و تزئينات مسجد از سال 1025 آغاز شد . معمار اين مسجد استاد علی اکبر اصفهانی است. در ضلع جنوب غربی مسجد قطعه سنگ ساده ای در نقطه ای کار گذاشته شده که ظهر حقيقی اصفهان را در چهارفصل نشان می دهد و محاسبات آن به شيخ بهايی منسوب است. از ويژگی های اين مسجد بازتاب صدا در زير گنبد بزرگ مسجد است که بلندی آن به 52 متر می رسد.
3_مسجد شيخ لطف الله در ضلع شرقی ميدان نقش جهان بنا شده است. ساخت اين بنا به دستور شاه عباس اول در سال 1011 آغاز و در سال 1028 پايان يافت. شاه عباس اين مسجد را برای تجليل از مقام شيخ لطف الله که از علمای بزرگ شيعه و از اهالی جبل عامل و لبنان کنونی و پدر زن وی بوده ساخته است. در کنار اين مسجد، مدرسه نيز برای تدريس شيخ لطف الله بنا شد که امروز از بين رفته است. گنبد بزرگ آن از نمونه های کم نظير معماری مساجد است. از ويژگی های اين مسجد، حل مشکل قبله به سبب قرار گرفتن آن در ضلع شرقی ميدان است که در دهليز ورودی مسجد نمايان شده است.
4_ سی و سه پل در زمان صفويه به فرمان شاه عباس اول به کوشش الله وردی خان سپه سالار وی بنا شد. از اين رو به اين پل نام پل الله وردی خان نيز داده اند. تاريخ ساخت پل به يک روايت سال 1005 هجری است. طول پل 300 متر و پهنای آن 14 متر و بلندترين پل ساخته شده بر رودخانه زاينده رود است كه دارای 6 گذرگاه است، راه اصلی روی پل برای سواره ها، 2 راه کناره های پل که از ميان گالری ها گذر می کند، 2 راه بر روی بام پل و يک راه در زيرپل که هنگام کم آبی زاينده رود برای گذر از رودخانه به کار می رفته است . سی و سه پل اکنون در مرکز شهر اصفهان جلوه گاه معماری شهری دوران صفويه است.
5__ بازار قیصریه در قرن هشتم هجرى قمرى، «از بازار مظفریه با شش دروازه و چهارصد باب دکان و حجره که با آجر و گچ بنا شده و در داخل آن چهار کاروان‌سراى بزرگ مجهز به اتاق‌هایى براى سکونت مسافرین و اهل معاملات، با اصطبل، فضاى باز، دو مسجد و یک سقایه» نام برده شده است.


فرید
ساعت14:52---22 مهر 1391
طرح اولیه کاخ چهلستون به فرمان شاه عباس اول، به صورت یک عمارت و به منظور انجام امور دیوانی و تفریحی در دولتخانه صفوی در قرن یازدهم ه.ق احداث گردید اما طرح نهایی کاخ به صورت امروزی در زمان شاه عباس دوم و به سال 1057 ه.ق انجام پذیرفت. در این سال بود که این کاخ با حضور جمعی از صاحب منصبان و بزرگان ایرانی و خارجی تحت عنوان عمارت تشریفات افتتاح گردید. از جمله الحاقات بنا در دوره شاه عباس دوم می توان به مکانهایی چون: سالن های اضلاع شمالی و جنوبی، ایوان و تالار آیینه با 20 ستون و استخر طویلی در ضلع شرقی و روبروی ایوان ستون دار کاخ اشاره نمود. از ویژگی های بسیار مهم کاخ چهلستون می توان به وجود نقاشی های بسیار زیبای هنرمند عصر صفوی رضا عباسی اشاره نمود که به سبک مینیاتور ایرانی ، دیوارهای تالارهای کاخ را تزئین نموده است. هر یک از این نقاشی ها بیانگر دوره ای از حوادث تاریخی در دوران صفوی و افشاریه است که می توان از آن جمله به مجلس پذیرایی شاه طهماسب از همایون پادشاه هند، نبرد چالدران مابین شاه اسماعیل و سلطان سلیم خان امپراطور عثمانی ، مجلس پذیرایی شاه عباس اول از فرمانروای ترکستان ولی محمد خان ، مجلس پذیرایی شاه عباس دوم از فرمانروای ترکستان ندر محمد خان، جنگ کرنال مابین نادرشاه افشار و محمد شاه گورکانی پادشاه هند و نبرد شاه اسماعیل اول با شیبک خان ازبک اشاره نمود.
شایان ذکر است که دو تصویر جنگهای چالدران و کرنال از الحاقات تزئینات این بنا پس از دوران صفوی است که مطابق با شواهد موجود توسط «آقا صادق نقاش» در عصر قاجار به تصویر کشیده شده است. همچنین در بخشی از کاخ برخی نقاشی های متعلق به آنژل و لوگار دو نقاش هلندی که در دوران شاه عباس دوم به ایران و اصفهان آمده بودند به چشم می خورد.
در قسمت تحتانی دیوارهای تالار اصلی نیز نقاشی هایی از شخصیت های تخیلی جهت تزئین بنا به تصویر کشیده شده است.
وجه تسمیه این بنا به چهلستون به دلیل کثرت و تعداد ستون های آن است که در ایران تعدد و کثرت را بیشتر با عدد چهل بیان می نمایند و برخی نیز بر این عقیده اند که انعکاس ایوان ستون دار در آب استخر مقابل کاخ ، مفهوم چهل ستون را پدیدار می نماید.
کاخ چهلستون در دوران حضور ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه قاجار در اصفهان دچار آسیبهای جدی گردید ، بگونه ای که بسیاری از تزئینات آن خصوصا در تالار ستون دار از میان رفت.
با این حال در سال 1327 خورشیدی با حمایت مسئولین وقت و همت فرهنگ دوستان اصفهان به موزه تبدیل شد و هم اینک بخشی از آثار به جای مانده از دوره های مختلف تاریخی به ویژه در دوره صفوی در معرض دید عموم قرار گرفته است.


معین
ساعت22:00---21 مهر 1391
1- مسجد شیخ لطف الله
مسجد شیخ لطف‌الله (ساخته شده در ۱۶۰۲ - ۱۶۱۹ میلادی) یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‏کاری قرن یازدهم هجری است به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شد.شیخ‌ لطف‌الله جبل‌عاملی، پدر زن شاه عباس اول و از علمای‌ بزرگ‌ شیعه‌ در لبنان‌ امروزی‌ بود که‌ به‌ دعوت‌ شاه‌ در اصفهان‌ اقامت‌ کرد.
2- حمام علیقلی آقا
حمام علیقلی آقا به همراه مجموعه بناهای عمومی دیگران از جمله مسجد، بازارچه، چهارسو و سرا از دوره صفوی باقی است. بانی این بناها علیقلی آقا از خواجگان حرم شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بوده است. دو کتیبه مورخ 1122 ق در مسجد علیقلی آقا و نقل مؤلف تاریخ اصفهان از ساخت حمام در سال 1112 و بالاخره تاریخ 1125 در انتهای وقفنامه حمام نشان می‌دهد که این بنا از آثار نیمه اول قرن دوازدهم هجری قمری است.
3- بازار قیصریه
در قرن هشتم هجرى قمرى، «از بازار مظفریه با شش دروازه و چهارصد باب دکان و حجره که با آجر و گچ بنا شده و در داخل آن چهار کاروان‌سراى بزرگ مجهز به اتاق‌هایى براى سکونت مسافرین و اهل معاملات، با اصطبل، فضاى باز، دو مسجد و یک سقایه» نام برده شده است.
4- کاخ چهلستون
باغ چهلستون كه بالغ بر 67000 متر مربع مساحت دارد، در دوره ي شاه عباس كبير احداث شده و در وسط آن عمارتي ساخته شده بوده است. در سلطنت شاه عباس دوم در ساختمان موجود مركزي تغييرهاي كلي داده شده و تالار آيينه و تالار 18 ستون و دو اتاق بزرگ شمالي و جنوبي تالار آيينه و ايوان‌ هاي طرفين سالن موزه ي فعلي و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزيينات نقاشي و آيينه كاري و كاشيكاري ديوارها و سقف ها، افزوده شده است.
5- کلیسای وانک




ارامنه از سالیان بسیاری دوری در ایران سکونت داشته اند و در این میان جلفای اصفهان در تاریخ سکونت ارامنه ی ایران جایگاه بسیار ویژه ای داشته است. تعداد زیادی از ارامنه از جلفای ارس به اصفهان در سال ۱۶۰۵ ۱۶۰۴ میلادی زیر نظر مستقیم شاه عباس کوچ داده شدند و جلفای نو در کناره ی جنوبی زاینده رود در سال ۱۶۰۶ میلادی بنیان گذاشته شد.
ارامنه پس از استقرار در جلفای اصفهان در صدد ساختن تاسیسات اجتماعی و بناهای مذهبی خود برآمدند و با سرمایه های نقدی و خودیاری مردم، کلیسای وانک را نظیر کلیسایی که در جلفای قدیم (کنار رود ارس) با همان نام سورپ آمناپرگیج (نجات دهنده ی همگان) وجود داشت، ساختند.
پنجاه سال پس از سکونت آنان در جلفای اصفهان یعنی در سال ۱۶۵۵ به سعی و اهتمام "داوید وارتاپد" پیشوای روحانی ارامنه جلفا در محل نمازخانه ی موقت وانک معبد مجلل و با شکوه کنونی را بنا کردند.
6- میدان نقش جهان
در محل میدان شاه، قبل از آنکه شهر اصفهان به پایتختی صفویه انتخاب شود، میدانی وجود داشته است به نام نقش جهان. در دوره ی شاه عباس کبیر آن میدان را تا حد امروزی آن وسعت داده اند و اطراف آن بناهای تاریخی مشهور مسجد شاه و مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه به وجود آمده است. طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر و عرض آن، حدود 150 متر است. به عقیده ی عموم سیاحان خارجی، میدان شاه یکی از بزرگترین میدان های جهان است. میدان شاه در دوره ی شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان و رژه ی ارتش بوده است و دو دروازه ی سنگی چوگان از آن دوره هنوز در شمال و جنوب میدان باقی مانده است. میدان نقش جهان شاهد بسیاری از خاطره های تاریخی ایران در چهار قرن اخیر بوده است. خاطره های زندگی شاه عباس کبیر و جانشینان او تا آخر عهد صفوی با این میدان بزرگ تاریخی به هم آویخته است.

در محل میدان شاه، قبل از آنکه شهر اصفهان به پایتختی صفویه انتخاب شود، میدانی وجود داشته است به نام نقش جهان. در دوره ی شاه عباس کبیر آن میدان را تا حد امروزی آن وسعت داده اند و اطراف آن بناهای تاریخی مشهور مسجد شاه و مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه به وجود آمده است. طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر و عرض آن، حدود 150 متر است. به عقیده ی عموم سیاحان خارجی، میدان شاه یکی از بزرگترین میدان های جهان است. میدان شاه در دوره ی شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان و رژه ی ارتش بوده است و دو دروازه ی سنگی چوگان از آن دوره هنوز در شمال و جنوب میدان باقی مانده است. میدان نقش جهان شاهد بسیاری از خاطره های تاریخی ایران در چهار قرن اخیر بوده است. خاطره های زندگی شاه عباس کبیر و جانشینان او تا آخر عهد صفوی با این میدان بزرگ تاریخی به هم آویخته است در محل میدان شاه، قبل از آنکه شهر اصفهان به پایتختی صفویه انتخاب شود، میدانی وجود داشته است به نام نقش جهان. در دوره ی شاه عباس کبیر آن میدان را تا حد امروزی آن وسعت داده اند و اطراف آن بناهای تاریخی مشهور مسجد شاه و مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه به وجود آمده است. طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر و عرض آن، حدود 150 متر است. به عقیده ی عموم سیاحان خارجی، میدان شاه یکی از بزرگترین میدان های جهان است. میدان شاه در دوره ی شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان و رژه ی ارتش بوده است و دو دروازه ی سنگی چوگان از آن دوره هنوز در شمال و جنوب میدان باقی مانده است. میدان نقش جهان شاهد بسیاری از خاطره های تاریخی ایران در چهار قرن اخیر بوده است. خاطره های زندگی شاه عباس کبیر و جانشینان او تا آخر عهد صفوی با این میدان بزرگ تاریخی به هم آویخته است در محل میدان شاه، قبل از آنکه شهر اصفهان به پایتختی صفویه انتخاب شود، میدانی وجود داشته است به نام نقش جهان. در دوره ی شاه عباس کبیر آن میدان را تا حد امروزی آن وسعت داده اند و اطراف آن بناهای تاریخی مشهور مسجد شاه و مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه به وجود آمده است. طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر و عرض آن، حدود 150 متر است. به عقیده ی عموم سیاحان خارجی، میدان شاه یکی از بزرگترین میدان های جهان است. میدان شاه در دوره ی شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان و رژه ی ارتش بوده است و دو دروازه ی سنگی چوگان از آن دوره هنوز در شمال و جنوب میدان باقی مانده است. میدان نقش جهان شاهد بسیاری از خاطره های تاریخی ایران در چهار قرن اخیر بوده است. خاطره های زندگی شاه عباس کبیر و جانشینان او تا آخر عهد صفوی با این میدان بزرگ تاریخی به هم آویخته است


ahmadreza ehsanbakhsh
ساعت18:28---21 مهر 1391
#
ین بنا مربوط به دورهٔ ساسانیان است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ... که شاه عباس صفوی شاهوردیخان را به ... والی داد و بدین ترتیب دور جدیدی از حکام ...
۲۳ کیلوبایت (۴٬۲۹۱ واژه) - ‏۲۶ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۵:۲۳
#
قلعه رامرود
در امتداد قلعه رامرود، آثار تاریخی متعلق به بعد از دوره تیمور می‌باشد. وجود سفال‌های دور ایلخانی و دوره ... ظروف زرین فام دوره صفوی ، نشان از ...
۲ کیلوبایت (۲۱۶ واژه) - ‏۱۴ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۴۳
#
اصفهان
آثار دو دوره باشکوه از تاریخ اصفهان یعنی دورهٔ سلجوقی و دورهٔ صفوی ... از ویژگی‌های دیگر معماری این دوره سکوت و درونگرایی به دور از هر گونه ...
۷۵ کیلوبایت (۷٬۳۶۸ واژه) - ‏۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۲:۳۷
#
شهرستان بوانات
دور تا دور بدنه طاق در فواصل معین کتیبه‌های کوچکی از خط کوفی تزیینی ... راست درب دو لنگه‌ای خاتم کاری اتاقی است که آن هم از آثار دوران صفوی است. ...
۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۳۳ واژه) - ‏۵ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۱:۴۶
#
استان قزوین (بخش دوره صفوی)
دوره صفوی ... شاه تهماسب صفوی به سال ۹۵۳ ه.ق به علت نزدیکی تبریز به مرز‌های عثمانی و آسیب پذیر بودن این شهر و نیز دور بودن از خراسان و هجوم ...
۴۶ کیلوبایت (۵٬۱۱۹ واژه) - ‏۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۴۹
#
مکتب نقاشی قاجار
مکتب نقاشی قاجار به آثار نقاشی اطلاق می‌شود که در دوره زند شروع شد و تا دورهٔ ... هرچند آثاری نزدیک به این شیوه از دوره صفوی در ایران تاحدی ...
۵۹ کیلوبایت (۶٬۳۹۷ واژه) - ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۲۶
#
قزوین (بخش قزوین در عصر صفوی)
عثمانی و آسیب پذیر بودن این شهر و نیز دور بودن از خراسان و هجوم مداوم ... مجموعه دولتخانه صفوی در مرکز شهر ... امکان بازدید از آثار و بقایای به‌جا ...
۸۹ کیلوبایت (۹٬۶۱۷ واژه) - ‏۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۲۱
#
تاریخ تهران (بخش تهران صفوی)
شاه تهماسب صفوی که قزوین را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمود ادامه داشت. ... گردید و وی دستور ساختمان بارویی به دور شهر را داد که دارای چهار ...
۳۲ کیلوبایت (۶٬۴۸۰ واژه) - ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۴۲
#
علیرضا عباسی (بخش آثار)
با رضا عباسی نقاش مشهور دوران صفوی اشتباه نشود. ایرانی بود که از طرف شاه عباس صفوی به لقب شاهنواز خان ملقب گردید. ... آثار: پرونده:AliReza Abbasi4. ...
۱۵ کیلوبایت (۲٬۷۸۴ واژه) - ‏۱۷ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۴۰
#
سید روح‌الله خمینی (بخش آثار)
او همچنین بطور مخفیانه از نواب صفوی حمایت می‌کرد. او در هنگام تدریس روش مرسوم در قم که مباحثه بین طلاب بود را برنمی‌ ... آثار : نثر و کتاب‌شناسی ...
۱۱۰ کیلوبایت (۱۱٬۷۷۷ واژه) - ‏۱۲ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۳۱
#
خوشنویسی اسلامی
وجه تمایز آنها اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت سطح و دور (حرکت‌های ... نستعلیق به‌گواه آثار آفریده شده به ... شد و در دوران صفوی به اوج رسید ...
۱۸ کیلوبایت (۲٬۹۵۳ واژه) - ‏۱ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۰:۳۶
#
قلعه پرتغالی‌ها (چابهار)
در گوش شمال شرقی آثار اتاق ‌هایی وجود دارد که اکنون خراب شده‌اند. ... کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون است که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است. ...
۵ کیلوبایت (۵۷۰ واژه) - ‏۱۰ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۴۹
#
کوه‌های سیوند (بخش آثار تاریخی)
سیوند قنات تاریخی آقل کمر سیوند آثار دختربرسیوند در بلاغی ده کانه ... گورستان صفوی سیوند : این گورستان درکنار امامزاده عقیل واقع شده سنگهای ...
۱۵ کیلوبایت (۱٬۵۲۸ واژه) - ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۵۷
#
هنر اسلامی (بخش ایران در دوران صفوی)
تار و پود تشکیل شده، پودها در تمام طول کار به دور تارها تابیده شده‌اند. ... صفوی رشد چشمگیر داشتند و در این دوره در همهٔ این رشته‌های هنری، ...
۱۰۱ کیلوبایت (۱۰٬۶۲۴ واژه) - ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۰۰
#
گل و مرغ
از نظر تاریخی ترکیب گیاهان و پرندگان از زمان دور شدن ترسیم گیاهان به ... آثار گل و مرغ از دوران سلجوقی ، صفوی و قاجار وجود دارند که تفاوت‌ ...
۳ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۱۹
#
شیخ بهایی (بخش آثار و تالیفات)
آثار و تالیفات ... (پادشاهان صفوی) به عالمان دینی بود، حاکمان صفوی با این کار ضمن ترویج دین و کمک به اقتدار سیاسی ایران به تحکیم سلطنت ‏خود نیز ...
۴۰ کیلوبایت (۴٬۱۷۸ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۰۳
#
استان مازندران (بخش شالتماس (شاه طهماسب) روستای افراتخت (قائم‌شهر) (تفرجگاه شاه تهماسب صفوی) )
از آثار نویسندگان روسی در باره مازندران، تاریخ مازندران و استرآباد ... شالتماس (شاه طهماسب) روستای افراتخت (قائم‌شهر) (تفرجگاه شاه تهماسب صفوی) ...
۱۳۶ کیلوبایت (۱۵٬۰۳۳ واژه) - ‏۲ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۰۴
#
بهشهر (بخش آثار باستانی)
نام بهشهر پیش از دوره صفوی ، تمیشه، نامیه، پنجهزاره، آسابسر و خرگوران بوده است. ... چون مادر شاه عباس ، ... فرهنگ آثار باستانی: پروندهafiabad2. ...
۱۷ کیلوبایت (۱٬۸۳۹ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۲۱
#
آمل (بخش نگاه به شهر و آثار پیش از اسلام)
jpg | یک عکس قدیمی از خانه های قاجاری و صفوی شهر قدیم(پایین بازار) ... نگاه به شهر و آثار پیش از اسلام: آمل یکی از کهنسالترین شهرها است که و در ...
۲۴۵ کیلوبایت (۲۸٬۴۶۳ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۲:۲۱
#
زنجان (بخش آثار تاریخی)
یافت. حمدالله مستوفی درنزهة القلوب دور باروی شهر را ده هزار گام ذکر ... آثار تاریخی | : بازار زنجان ، طویل‏ترین بازار تاریخی ایران ...


رضارحیمی
ساعت18:21---21 مهر 1391
#
شاه اسماعیل یکم (تغییرمسیر شاه اسماعیل صفوی)
معروف به شاه اسماعیل یکم مؤسس سلسله پادشاهی صفوی ، نخستین سلسلهٔ حاکم بر ایران بود ... یادگار مانده، عبارتند از ۴ بازار دور میدان قدیم اصفهان ؛ ...
۲۹ کیلوبایت (۳٬۰۲۹ واژه) - ‏۸ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۳۵
#
علیرضا عباسی (بخش زندگی در دربار صفوی)
با رضا عباسی نقاش مشهور دوران صفوی اشتباه نشود. ... نگاشت و الواح زرین دور ضریح که به‌استادی مستعلی زرگر ساخته شده به خط نستعلیق وی زینت یافته است ...
۱۵ کیلوبایت (۲٬۷۸۴ واژه) - ‏۱۷ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۴۰
#
قلعه پرتغالی‌ها (چابهار)
کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون است که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است. ... تزئینات دور منار آجر چینی شبیه سبک تزئینات منارهای دوره سلجوقی ...
۵ کیلوبایت (۵۷۰ واژه) - ‏۱۰ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۴۹
#
مرعشیان (بخش ظهور شاه اسماعیل صفوی)
پس از رفتن تیمور، امیرولی اقدامات محافظتی برای حفظ استرآباد انجام داد و دستور داد دور شهر را خندقی ... ظهور شاه اسماعیل صفوی: شاه اسماعیل صفوی ...
۷۰ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۲ واژه) - ‏۲۷ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۳۳
#
اسب ترکمن
از گذشته‌های دور و سلسله هان در چین گرفته تا خلفای عباسی و سلاطین ... نقاشی‌های صفوی و قاجار هنوز هم نقش و نگار اسب‌های ترکمن را در جنگ و ...
۳ کیلوبایت (۷۰۰ واژه) - ‏۹ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۲۶
#
خوشنویسی اسلامی
وجه تمایز آنها اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت سطح و دور (حرکت‌های ... دوره تیموری کامل‌تر شد و در دوران صفوی به اوج رسید که سر آمد همه ...
۱۸ کیلوبایت (۲٬۹۵۳ واژه) - ‏۱ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۰:۳۶
#
گندمان
امیر قاضی شاهیلو نیای بزرگ قشقایی‌ها که به فرمان شاه اسماعیل صفوی ... کوه گندمان در گذشته نه جندان دور مامن گاه قوچ و بز کوهی بوده که به واسطه ...
۵ کیلوبایت (۵۳۷ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۴۷
#
گل و مرغ
از نظر تاریخی ترکیب گیاهان و پرندگان از زمان دور شدن ترسیم گیاهان به ... آثار گل و مرغ از دوران سلجوقی ، صفوی و قاجار وجود دارند که تفاوت‌ ...
۳ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۱۹
#
فهرست جای‌های تاریخی و فرهنگی استان لرستان
دیواره عظیم سنگی که بصورت مدور دور تا دو چشمه‌ای فصلی احداث گردیده است. ... پل صفوی پل آجری در مرکز شهر خرم‌آباد و برروی رودخانه گلال واقع ...
۶ کیلوبایت (۵۸۳ واژه) - ‏۱۴ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۴۵
#
مردم کرد
شرف‌الدین بدلیسی حدود کردستان را در روزگار صفوی و در کتاب شرف نامه ... چراگاههای آن که در دورانهای دور پرورش دهنده اسب‌های مادی بوده‌اند ...
۴۹ کیلوبایت (۴٬۸۸۹ واژه) - ‏۱۲ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۵۱
#
شاه طهماسب یکم (تغییرمسیر شاه طهماسب صفوی)
پس از مرگ شاه اسماعیل یکم صفوی شاه طهماسب یکم در سال ۹۲۹ ه. ... شاه طهماسب به دور تهران حصاری با یکصد و چهارده برج کشید. پس از پایتخت شدن ...
۳۶ کیلوبایت (۳٬۸۴۸ واژه) - ‏۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۲۵
#
شیخ بهایی
(پادشاهان صفوی) به عالمان دینی بود، حاکمان صفوی با این کار ضمن ترویج ... معتقد است شیخ مانند پدراز مرکز سیاسی و قدرت (پایتخت) دور نگه‌داشته می‌شد. ...
۴۰ کیلوبایت (۴٬۱۷۸ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۰۳
#
شاه عباس یکم (تغییرمسیر شاه عباس صفوی)
ق / ۱۵۸۷ -۱۶۲۹م ) نامدارترین شهریار دوران صفوی است. ... قلعه شماخی دارای برج و باروی بزرگی بود و دور تا دور قلعه را خندق کنده بودند و ...
۴۸ کیلوبایت (۸٬۹۷۹ واژه) - ‏۲۴ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۰۹:۵۸
#
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور ... دور تا دور این حیاط با دیوارهای آجری که از روی ازاره سنگی و به صورت ...
۷ کیلوبایت (۱٬۲۶۱ واژه) - ‏۱۷ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۳۱
#
مسجد جامع سرآور گلپایگان
مسجد جامع سرآور گلپایگان مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی است و در شهرستان ... دور تا دور هر لنگه در به عرض ۱۰ سانتیمتر و به صورت حاشیه ...
۹ کیلوبایت (۱٬۰۷۷ واژه) - ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۰:۴۴
#
آمل
يک حلقه ثانويه پنهانی (تار نامرئی) را به دور بازار به وجود می ‌آورند. ... jpg | یک عکس قدیمی از خانه های قاجاری و صفوی شهر قدیم(پایین بازار) ...
۲۴۵ کیلوبایت (۲۸٬۴۶۳ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۲:۲۱
#
تاریخ گیلان در دوره صفویه
پناهندگان سیاسی، از جمله شاه اسماعیل صفوی که در جوانی و پیش از رسیدن ... شاهرخ، فامیل دور مظفرسلطان مقیم در خلخال برای به دست گیری حکومت بیه پس شد. ...
۵۴ کیلوبایت (۵٬۹۵۹ واژه) - ‏۵ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۰:۵۴
#
بهشهر
نام بهشهر پیش از دوره صفوی ، تمیشه، نامیه، پنجهزاره، آسابسر و خرگوران ... بطور کلی ناحیه جنوبی دریای مازندران از گذشته بسیار دور از اهمیت سیاسی ...
۱۷ کیلوبایت (۱٬۸۳۹ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۲۱
#
تاریخ گیلان
می‌برند که بصورت نیمه مستقل و به دور از حاکمیت مرکزی به زندگی خود ... ساختند و بر همه شرق گیلان تا اوایل عصر صفوی حکم راندند. آل کیا در بین ...
۱۸۵ کیلوبایت (۲۰٬۰۰۱ واژه) - ‏۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۸:۴۵
#
خلاصه تاریخ ایران
و به حکومت می‌رسد و کمبوجیه نیز دور از وطن می‌میرد. گئومات مردم را ... جانشین پدر شد به اصفهان پایتخت دولت صفوی حمله برد و در ۱۷۲۲ شاه سلطان ...
۳۰ کیلوبایت (۴٬۷۰۸ واژه) - ‏۲۶ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۵۵
#
تاریخ یهودیان در ایران (بخش حکومت صفوی و قاجار)
بعضی از این جوامع از جوامع دیگر به دور بودند و با آنها در ارتباط ... حکومت صفوی و قاجار: در زمانی که مذهب شیعه توسط شاهان صفوی به دین رسمی ...
۱۵ کیلوبایت (۲٬۸۸۷ واژه) - ‏۱۹ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۷:۵۷
#
شمس‌الدین لاهیجی
او تا سالها بعد زندگی کرده اما از امور اداری به دور بوده است ... شاه اسماعیل صفوی وقتی که ولایت فارس و شیراز را گرفت به زیارت شیخ لاهیجی رفت و ...
۱۶ کیلوبایت (۱٬۷۷۵ واژه) - ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۰۴
#
خط ثلث
ثلث‌نویسان و کتیبه‌نگاران بزرگ صفوی و عثمانی ، این خط راه خوشنویسان ... تفاوت که در این خط برخلاف محقق دور حروف بیشتر و اندازه آنها کوچکتر است. ...
۱۱ کیلوبایت (۱٬۹۱۰ واژه) - ‏۱۸ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۱۴
#
اردبیل
با ظهور شیخ صفی‌الدّین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت، به ... نیستند و به‌نظر می‌رسد در گذشته‌های بسیار دور مورد تاراج قرار گرفته‌اند. ...
۱۰۵ کیلوبایت (۱۱٬۲۶۳ واژه) - ‏۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۵۸
#
مدرسه علوی (بخش دهه نخست: به دور از جنجال)
مسلحانه فداییان اسلام و سید مجتبی نواب صفوی، راه پیشرفت مذهبیها را ... دهه نخست: به دور از جنجال: نسبتا بدون سر و صدا و به دور از جنجالهای ...
۳۳ کیلوبایت (۳٬۶۴۲ واژه) - ‏۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۷:۲۱
#
دژ سفید
دور تا دور این قلعه برج‌ها و دروازه‌هایی قرار دارد که پیش‌تر ب


ahmadreza ehsanbakhsh
ساعت18:16---21 مهر 1391
#
شاه اسماعیل یکم (تغییرمسیر شاه اسماعیل صفوی)
معروف به شاه اسماعیل یکم مؤسس سلسله پادشاهی صفوی ، نخستین سلسلهٔ حاکم بر ایران بود ... یادگار مانده، عبارتند از ۴ بازار دور میدان قدیم اصفهان ؛ ...
۲۹ کیلوبایت (۳٬۰۲۹ واژه) - ‏۸ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۳۵
#
علیرضا عباسی (بخش زندگی در دربار صفوی)
با رضا عباسی نقاش مشهور دوران صفوی اشتباه نشود. ... نگاشت و الواح زرین دور ضریح که به‌استادی مستعلی زرگر ساخته شده به خط نستعلیق وی زینت یافته است ...
۱۵ کیلوبایت (۲٬۷۸۴ واژه) - ‏۱۷ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۴۰
#
قلعه پرتغالی‌ها (چابهار)
کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون است که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است. ... تزئینات دور منار آجر چینی شبیه سبک تزئینات منارهای دوره سلجوقی ...
۵ کیلوبایت (۵۷۰ واژه) - ‏۱۰ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۴۹
#
مرعشیان (بخش ظهور شاه اسماعیل صفوی)
پس از رفتن تیمور، امیرولی اقدامات محافظتی برای حفظ استرآباد انجام داد و دستور داد دور شهر را خندقی ... ظهور شاه اسماعیل صفوی: شاه اسماعیل صفوی ...
۷۰ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۲ واژه) - ‏۲۷ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۳۳
#
اسب ترکمن
از گذشته‌های دور و سلسله هان در چین گرفته تا خلفای عباسی و سلاطین ... نقاشی‌های صفوی و قاجار هنوز هم نقش و نگار اسب‌های ترکمن را در جنگ و ...
۳ کیلوبایت (۷۰۰ واژه) - ‏۹ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۲۶
#
خوشنویسی اسلامی
وجه تمایز آنها اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت سطح و دور (حرکت‌های ... دوره تیموری کامل‌تر شد و در دوران صفوی به اوج رسید که سر آمد همه ...
۱۸ کیلوبایت (۲٬۹۵۳ واژه) - ‏۱ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۰:۳۶
#
گندمان
امیر قاضی شاهیلو نیای بزرگ قشقایی‌ها که به فرمان شاه اسماعیل صفوی ... کوه گندمان در گذشته نه جندان دور مامن گاه قوچ و بز کوهی بوده که به واسطه ...
۵ کیلوبایت (۵۳۷ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۴۷
#
گل و مرغ
از نظر تاریخی ترکیب گیاهان و پرندگان از زمان دور شدن ترسیم گیاهان به ... آثار گل و مرغ از دوران سلجوقی ، صفوی و قاجار وجود دارند که تفاوت‌ ...
۳ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۱۹
#
فهرست جای‌های تاریخی و فرهنگی استان لرستان
دیواره عظیم سنگی که بصورت مدور دور تا دو چشمه‌ای فصلی احداث گردیده است. ... پل صفوی پل آجری در مرکز شهر خرم‌آباد و برروی رودخانه گلال واقع ...
۶ کیلوبایت (۵۸۳ واژه) - ‏۱۴ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۴۵
#
مردم کرد
شرف‌الدین بدلیسی حدود کردستان را در روزگار صفوی و در کتاب شرف نامه ... چراگاههای آن که در دورانهای دور پرورش دهنده اسب‌های مادی بوده‌اند ...
۴۹ کیلوبایت (۴٬۸۸۹ واژه) - ‏۱۲ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۵۱
#
شاه طهماسب یکم (تغییرمسیر شاه طهماسب صفوی)
پس از مرگ شاه اسماعیل یکم صفوی شاه طهماسب یکم در سال ۹۲۹ ه. ... شاه طهماسب به دور تهران حصاری با یکصد و چهارده برج کشید. پس از پایتخت شدن ...
۳۶ کیلوبایت (۳٬۸۴۸ واژه) - ‏۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۲۵
#
شیخ بهایی
(پادشاهان صفوی) به عالمان دینی بود، حاکمان صفوی با این کار ضمن ترویج ... معتقد است شیخ مانند پدراز مرکز سیاسی و قدرت (پایتخت) دور نگه‌داشته می‌شد. ...
۴۰ کیلوبایت (۴٬۱۷۸ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۰۳
#
شاه عباس یکم (تغییرمسیر شاه عباس صفوی)
ق / ۱۵۸۷ -۱۶۲۹م ) نامدارترین شهریار دوران صفوی است. ... قلعه شماخی دارای برج و باروی بزرگی بود و دور تا دور قلعه را خندق کنده بودند و ...
۴۸ کیلوبایت (۸٬۹۷۹ واژه) - ‏۲۴ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۰۹:۵۸
#
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور ... دور تا دور این حیاط با دیوارهای آجری که از روی ازاره سنگی و به صورت ...
۷ کیلوبایت (۱٬۲۶۱ واژه) - ‏۱۷ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۳۱
#
مسجد جامع سرآور گلپایگان
مسجد جامع سرآور گلپایگان مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی است و در شهرستان ... دور تا دور هر لنگه در به عرض ۱۰ سانتیمتر و به صورت حاشیه ...
۹ کیلوبایت (۱٬۰۷۷ واژه) - ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۰:۴۴
#
آمل
يک حلقه ثانويه پنهانی (تار نامرئی) را به دور بازار به وجود می ‌آورند. ... jpg | یک عکس قدیمی از خانه های قاجاری و صفوی شهر قدیم(پایین بازار) ...
۲۴۵ کیلوبایت (۲۸٬۴۶۳ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۲:۲۱
#
تاریخ گیلان در دوره صفویه
پناهندگان سیاسی، از جمله شاه اسماعیل صفوی که در جوانی و پیش از رسیدن ... شاهرخ، فامیل دور مظفرسلطان مقیم در خلخال برای به دست گیری حکومت بیه پس شد. ...
۵۴ کیلوبایت (۵٬۹۵۹ واژه) - ‏۵ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۰:۵۴
#
بهشهر
نام بهشهر پیش از دوره صفوی ، تمیشه، نامیه، پنجهزاره، آسابسر و خرگوران ... بطور کلی ناحیه جنوبی دریای مازندران از گذشته بسیار دور از اهمیت سیاسی ...
۱۷ کیلوبایت (۱٬۸۳۹ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۲۱
#
تاریخ گیلان
می‌برند که بصورت نیمه مستقل و به دور از حاکمیت مرکزی به زندگی خود ... ساختند و بر همه شرق گیلان تا اوایل عصر صفوی حکم راندند. آل کیا در بین ...
۱۸۵ کیلوبایت (۲۰٬۰۰۱ واژه) - ‏۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۸:۴۵
#
خلاصه تاریخ ایران
و به حکومت می‌رسد و کمبوجیه نیز دور از وطن می‌میرد. گئومات مردم را ... جانشین پدر شد به اصفهان پایتخت دولت صفوی حمله برد و در ۱۷۲۲ شاه سلطان ...
۳۰ کیلوبایت (۴٬۷۰۸ واژه) - ‏۲۶ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۵۵
#
تاریخ یهودیان در ایران (بخش حکومت صفوی و قاجار)
بعضی از این جوامع از جوامع دیگر به دور بودند و با آنها در ارتباط ... حکومت صفوی و قاجار: در زمانی که مذهب شیعه توسط شاهان صفوی به دین رسمی ...
۱۵ کیلوبایت (۲٬۸۸۷ واژه) - ‏۱۹ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۷:۵۷
#
شمس‌الدین لاهیجی
او تا سالها بعد زندگی کرده اما از امور اداری به دور بوده است ... شاه اسماعیل صفوی وقتی که ولایت فارس و شیراز را گرفت به زیارت شیخ لاهیجی رفت و ...
۱۶ کیلوبایت (۱٬۷۷۵ واژه) - ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۰۴
#
خط ثلث
ثلث‌نویسان و کتیبه‌نگاران بزرگ صفوی و عثمانی ، این خط راه خوشنویسان ... تفاوت که در این خط برخلاف محقق دور حروف بیشتر و اندازه آنها کوچکتر است. ...
۱۱ کیلوبایت (۱٬۹۱۰ واژه) - ‏۱۸ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۱۴
#
اردبیل
با ظهور شیخ صفی‌الدّین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت، به ... نیستند و به‌نظر می‌رسد در گذشته‌های بسیار دور مورد تاراج قرار گرفته‌اند. ...
۱۰۵ کیلوبایت (۱۱٬۲۶۳ واژه) - ‏۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۵۸
#
مدرسه علوی (بخش دهه نخست: به دور از جنجال)
مسلحانه فداییان اسلام و سید مجتبی نواب صفوی، راه پیشرفت مذهبیها را ... دهه نخست: به دور از جنجال: نسبتا بدون سر و صدا و به دور از جنجالهای ...
۳۳ کیلوبایت (۳٬۶۴۲ واژه) - ‏۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۷:۲۱
#
دژ سفید
دور تا دور این قلعه برج‌ها و دروازه‌هایی قرار دارد که پیش‌تر ب


مهران اکبری
ساعت18:12---21 مهر 1391
#
محمدمهدی عبدخدایی
وزیر امور خارجه دکتر مصدق، در دور کردن دولت ملی از دین و آیین نقش اساسی دارد و علت سختگیری بر فدائیان اسلام و نواب صفوی که زندانی بود، اوست ...
۵ کیلوبایت (۹۷۳ واژه) - ‏۱ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۰:۳۴
#
مکتب نقاشی قاجار
هرچند آثاری نزدیک به این شیوه از دوره صفوی در ایران تاحدی مرسوم بود ... از نظر تاریخی ترکیب گیاهان و پرندگان از زمان دور شدن ترسیم گیاهان به ...
۵۹ کیلوبایت (۶٬۳۹۷ واژه) - ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۲۶
#
خیزش غریب‌شاه گیلانی
ق سال مرگ شاه‌اسماعیل، روابط گیلان با دربار صفوی حسنه بود، لیکن ... مخفیانه به لشته‌نشا رفت و عده‌ای را دور خود جمع کرد وحاکم آنجا را که از طرف ...
۴۵ کیلوبایت (۹٬۳۸۴ واژه) - ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۵۵
#
نشان شیر و خورشید (بخش دوران صفوی)
که افسانه نجم آبادی این داستان را دور از واقعیت و صحت تاریخی می‌داند. ... به گفتهٔ افسانه نجم‌آبادی در دوران صفوی نشان شیر و خورشید مظهر دو ...
۵۷ کیلوبایت (۶٬۱۹۰ واژه) - ‏۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۵۹
#
سرنگونی صفویان (بخش پادشاهان صفوی)
نقش شاه صفی در سرنگونی سلسله صفوی ... می‌دادند فقط به گفتن «یخشی دور» (بسیار خوب است) بسنده می‌کرد چنانکه یکی از معاصران وی در اینباره سروده است: ...
۱۹ کیلوبایت (۲٬۰۸۲ واژه) - ‏۲۷ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۲۰:۳۶
#
شهرستان بوانات
دور تا دور بدنه طاق در فواصل معین کتیبه‌های کوچکی از خط کوفی تزیینی ... راست درب دو لنگه‌ای خاتم کاری اتاقی است که آن هم از آثار دوران صفوی است. ...
۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۳۳ واژه) - ‏۵ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۱:۴۶
#
قهستان
قاین به‌دلیل جغرافیای خاص خود همواره از تهاجمات بیگانگان به‌دور بوده‌است. ... در دوره صفوی ، با منصوب شدن اسماعیل خان خزیمه به حکومت قهستان، ...
۸ کیلوبایت (۸۰۳ واژه) - ‏۲۴ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۴۹
#
افشاریان
او گروه کوچکی را به دور خود جمع کرده بعد از کنترل چند ناحیه خراسان ... افغان اصفهان را تصرف کرده بودند و شاه سلطان حسین صفوی را به قتل رساندند. ...
۲۶ کیلوبایت (۲٬۷۲۹ واژه) - ‏۸ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۲۹
#
نی‌ریز
ق یعنی در آخرین سال حکومت شاه عباس صفوی از نیریز می‌گذشت، از وجود ... جالب گچ بری و کتیبه‌ای به خط ثلث بر دور محراب نصب شده که اسامی دوازده امام ...
۴۰ کیلوبایت (۴٬۳۸۶ واژه) - ‏۸ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۳۶
#
آق‌قویونلو
اسماعیل صفوی که دو سال قبل از لاهیجان بازگشته بود و با استفاده از نفوذ مذهبی خود توانسته بود عده زیادی از جنگجویان ترکمان را به دور خود جمع کند. ...
۱۴ کیلوبایت (۲٬۴۳۶ واژه) - ‏۲ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۱۰
#
ادراک عامیانه و ادبی از هویت مردم گیلان
گوسفند گاو دارند، خر دارند نه شتر، و دور خانه هایشان باز است و دیوار ... گیلان چون پناهگاهی برای اسماعیل جوان، مؤسس سلسله صفوی عمل کرد. ...
۳۷ کیلوبایت (۳٬۹۵۱ واژه) - ‏۴ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۵:۲۵
#
هلیساد
بهشت دیار دور دست نخورده من هلیساد ... ایل افشار یکی از طوایف قزلباش بود که در به قدرت رسیدن شاه اسماعیل صفوی نقش بسیار مهمی ایفا کردند و با ...
۲۱ کیلوبایت (۲٬۳۸۶ واژه) - ‏۲۴ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۷:۰۶
#
فومن
پـس از قـدرت یـافتن دودمان صفوی و تصمیم شاه عباس به برچیدن حکومت‌های ... و از نکات مهم این حوزه میتوان به شهادت نماینده دور سوم(شهید افتخاری)در ...
۲۹ کیلوبایت (۳٬۲۸۴ واژه) - ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۲۴
#
شاه سلطان حسین (تغییرمسیر حسین صفوی)
ق/۱۶۹۴-۱۷۲۲م) آخرین پادشاه از دودمان صفوی بود که به مدت ۳۰ سال ... که انجام می‌دادند فقط به گفتن «یخشی دور» (بسیار خوب است) بسنده می‌کرد ...
۱۵ کیلوبایت (۱٬۵۸۳ واژه) - ‏۸ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۱۷
#
فرهنگ ایرانی
(هخامنشیان )، دوران شاهنشاهی ساسانیان ، سلطه اعراب ، حملات مغول و دوران صفوی جستجو کرد. ... دودرصد غيره وسي درصد اهل سنت دور تادور ايران اهل ...
۱۲ کیلوبایت (۲٬۲۵۶ واژه) - ‏۱۸ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۴۵
#
اقلید
گذشته‌های دور مکانی مقدس بوده و کتیبه‌ای چوبی مبنی بر تعمیر مسجد در سال ۸۴۹ هجری قمری و منبر منبت کاری شده‌ای مربوط به دوران صفوی ساخته شده ...
۲۸ کیلوبایت (۳٬۱۵۶ واژه) - ‏۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۹:۴۴
#
هنر اسلامی (بخش ایران در دوران صفوی)
تار و پود تشکیل شده، پودها در تمام طول کار به دور تارها تابیده شده‌اند. ... ایران در دوران صفوی: 1.JPG | نگارگری دورهٔ صفوی ، تصویر رقص زنان با ...
۱۰۱ کیلوبایت (۱۰٬۶۲۴ واژه) - ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۶:۰۰
#
میر رضی آرتیمانی
منشیان میرزایان شاه درآمد و به همین دلیل بود که داماد خاندان صفوی شد. ... قلم بشکن و دور افکن سبق | بسوزان کتاب و بشویان ورق که گفته‌است چندین ...
۳ کیلوبایت (۴۶۹ واژه) - ‏۱۱ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۷:۱۶
#
کوه‌های سیوند (بخش گورستان صفوی سیوند)
می‌رساند که مربوط به دورانهای خیلی دور می‌باشد .برحسب نیاز به رفت و ... گورستان صفوی سیوند : این گورستان درکنار امامزاده عقیل واقع شده سنگهای این ...
۱۵ کیلوبایت (۱٬۵۲۸ واژه) - ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۵۷
#
استان مازندران (بخش شالتماس (شاه طهماسب) روستای افراتخت (قائم‌شهر) (تفرجگاه شاه تهماسب صفوی) )
شالتماس (شاه طهماسب) روستای افراتخت (قائم‌شهر) (تفرجگاه شاه تهماسب صفوی) ... مستحکمی است این محل که در دل جنگل انبوه و دور هنگامه شهرها واقع شده‌است. ...


ahmadreza ehsanbakhsh
ساعت18:10---21 مهر 1391
#
چشم می‌خورد، در زیر گنبد بر روی دیوارهای حرم است و حرم را دور می‌زند. ... که اثر خطاط مشهور دوره صفوی «علیرضا عباسی » است. منابع ...
۱ کیلوبایت (۱۶۴ واژه) - ‏۱ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۰۰
#
بخش مرکزی شهرستان فامنین
دشت سرسبز فامنین از گذشته‌های دور استقرار گاه بشر بوده تمدن قره تپه ... آباد و حمام قدیمی شهر فامنین (دوره صفوی)ودهها اثر تاریخی دیگر گواه این ...
۳ کیلوبایت (۳۳۲ واژه) - ‏۵ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۱:۱۵
#
تاریخ تهران (بخش تهران صفوی)
شاه تهماسب صفوی که قزوین را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمود ادامه داشت. ... گردید و وی دستور ساختمان بارویی به دور شهر را داد که دارای چهار ...
۳۲ کیلوبایت (۶٬۴۸۰ واژه) - ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۴۲
#
استان قزوین (بخش دوره صفوی)
دوره صفوی ... شاه تهماسب صفوی به سال ۹۵۳ ه.ق به علت نزدیکی تبریز به مرز‌های عثمانی و آسیب پذیر بودن این شهر و نیز دور بودن از خراسان و هجوم ...
۴۶ کیلوبایت (۵٬۱۱۹ واژه) - ‏۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۴۹
#
قزوین (بخش قزوین در عصر صفوی)
عثمانی و آسیب پذیر بودن این شهر و نیز دور بودن از خراسان و هجوم مداوم ... مجموعه دولتخانه صفوی در مرکز شهر قزوین با مساحتی بالغ بر ۶ هکتار واقع ...
۸۹ کیلوبایت (۹٬۶۱۷ واژه) - ‏۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۲۱
#
مدرسه ناصری
کتیبه دور مهراب ایوان نیز به خط ثلث سفید بر زمینه ... محمد را بیان می‌کند که مربوط به زمان شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۶۲ خورشیدی (۱۰۹۵ هجری ...
۲ کیلوبایت (۱۶۲ واژه) - ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۹:۱۸
#
نادرشاه
اَفشار یا اوشار یکی از ایلهای بزرگی است که در زمان شاه اسماعیل صفوی ... او گروه کوچکی را به دور خود جمع کرد و بعد از کنترل چند ناحیه خراسان ...
۳۰ کیلوبایت (۳٬۱۲۱ واژه) - ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۴۲
#
بشرویه
مسجد جامع میان ده: این مسجد در گذشته‌های دور در زمان سلسله صفوی بنا شده و سبک معماری آن زمان را به خوبی نشان می‌دهد. این بنا به طور کامل ...
۶ کیلوبایت (۱٬۱۰۵ واژه) - ‏۲۶ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۲۴
#
علمدار خوی
سید زادگاهش شهر خوی نبوده و به دور از موطن خود در غربت مدفون گردیده است. نام علمدار ، با مطالعه تاریخ عصر صفوی ، قریب به یقین چون ، شهید ...
۴ کیلوبایت (۴۴۳ واژه) - ‏۲۰ ژوئن ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۱۴
#
لاهیجان
چون ظهیرالدین مرعشی با تاریخهای صفوی کامل می‌شود، علاقه آخری به دلیل ... اسمایعل از ۱۴۹۳ تا ۱۴۹۹ در کوههای لاهیجان تحت تربیت صوفیان به دور از ...
۷۴ کیلوبایت (۷٬۷۴۵ واژه) - ‏۶ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۱:۳۲
#
دروازه‌های تهران
گویا شاه طهماسب صفوی در دوران سلطنت خود، به دلیل علاقه مفرطی که به تهران و آب و هوای تمیز آن داشته‌است، دستور داده که دور تا دور شهر تهران ...
۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۶۹ واژه) - ‏۲۵ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۴:۳۴
#
منطقه ۱۴ شهرداری تهران
گویا شاه طهماسب صفوی در دوران سلطنت خود، به دلیل علاقه مفرطی که به تهران و آب و هوای تمیز آن داشته‌است، دستور داده که دور تا دور شهر تهران ...
۱۸ کیلوبایت (۲٬۰۳۵ واژه) - ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۳۰
#
قلعه رامرود
در این منطقه وجود سفال‌های دور ایلخانی و دوره تیموری و همچنین کشف چینی‌های آبی، سفید و ظروف زرین فام دوره صفوی ، نشان از آبادی این منطقه ...
۲ کیلوبایت (۲۱۶ واژه) - ‏۱۴ نوامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۴۳
#
شهرستان فامنین
دشت سرسبز فامنین از گذشته‌های دور استقرار گاه بشر بوده تمدن قره تپه ... آباد و حمام قدیمی شهر فامنین (دوره صفوی)ودهها اثر تاریخی دیگر گواه این ...
۴ کیلوبایت (۴۱۶ واژه) - ‏۵ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۲:۱۶
#
اصفهان
اصفهان یعنی دورهٔ سلجوقی و دورهٔ صفوی برجستگی ویژه‌ای دارد، که هر ... از ویژگی‌های دیگر معماری این دوره سکوت و درونگرایی به دور از هر گونه ...
۷۵ کیلوبایت (۷٬۳۶۸ واژه) - ‏۱۰ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۲:۳۷
#
فلک‌الافلاک
بعد از این که شاه عباس صفوی شاهوردیخان را به قتل رساند و حکومت ... کرد و به وی لقب والی داد و بدین ترتیب دور جدیدی از حکام محلی در تاریخ به ...
۲۳ کیلوبایت (۴٬۲۹۱ واژه) - ‏۲۶ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۵:۲۳
#
فامنین
دشت سرسبز فامنین از گذشته‌های دور استقرار گاه بشر بوده تمدن قره تپه ... آباد و حمام قدیمی شهر فامنین (دوره صفوی)ودهها اثر تاریخی دیگر گواه این ...
۶ کیلوبایت (۵۹۳ واژه) - ‏۵ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۲۰
#
تاریخ موسیقی ایران
دوره صفوی در دوران صفوی موسیقی تحت اختیار دربار بود و از اجتماع دور افتاد. موسیقی ایران در دوران صفویه بیشترین ضربه را خورد اما شکل مذهبی ...
۱۹ کیلوبایت (۲٬۰۶۹ واژه) - ‏۳۰ مهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۰:۴۴
#
استان گیلان
زمانی که اسماعیل صفوی ، مؤسس سلسله صفوی از آق قویونلوها فرار می‌کرد ... اسماعیل از ۱۴۹۳ تا ۱۴۹۹ در کوههای لاهیجان تحت تربیت صوفیان به دور از ...
۱۸۳ کیلوبایت (۱۸٬۹۱۸ واژه) - ‏۸ اکتبر ۲۰۱۲، ساعت ۲۳:۵۳
#
جهانگشای نادری
مختصر و به دور از اطناب کلام و حشو نگاشته شده‌است و از این جهت و هم از نظر متکلف بودن با نثر ساده -و در عین حال معمولاً پریشان- دورهٔ صفوی ...
۶ کیلوبایت (۶۳۸ واژه) - ‏۸ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت


پرهام صفر زاده
ساعت17:31---21 مهر 1391
آثار و نتایج سیاسی و مذهبی ...؟

با تشکیل حکومت صفوی ازبکان در شمال شرقی و امپراطوری عثمانی در غرب ایران رو به ضعف نهادند .
همچنین در دوران شاه عباس صفوی جزیره بحرین و بندرعباس که مدتها در اشغال پرتغالی ها بود آزاد شد و پرتغالی ها از منطقه ی خلیج فارس بیرون رانده شدند .
همچنین با تشکیل حکومت صفوی مذهب شیعه در ایران به رسمیت شناخته شده و حکومت های محلی از میان برداشته شدند و سراسر ایران یک پارچه و متحد گردید .




علي زاده محمد
ساعت19:50---20 مهر 1391
سياسي
صلح با عثماني وشكست ازبكان وقزلباشها
جنگ باعثماني وشكست آنها جنگ با استعمار گران پرتغالي
همكاري انگلستان با ايران در جنگ با پرتغال
حمله محمودافغان به اصفهان واسارت شاه حسين
ضعف وبي لياقتي صفويان خونريزي شاهان
تربيت نكردن شاهزادگان
مسائل فرهنگي صفويان
برقراري ارتباط با كشورهاي اروپايي مانند فرانسه ،هلند،اسپانيا
شاه دررأس حكومت سپس صدر اعظم ونيروي نظامي كه در اواخر حكومت صفوي مشغول جمع آوري غنائم شدند
برقراري نظم وامنيت ،ايجاد راهها وكاروانسراها ويكسان كردن اندازه ها ومقياسها
ملا صدرا ،مير داماد،علامه مجلسي،شيخ بهايي
پل الله وردي خان (33پل) پل خواجو،چهل ستون ،ميدان نقش جهان،خيابان چهار باغ
رسمی شدن مذهب شیعه دوازده امامی در ایران توسط صفویان اشاره به تلاشهای انجام گرفته از سال ۸۸۰ برای رسمی شدن این مذهب در ایران دارد.
شاه اسماعیل یکم صفوی توانست در سال ۸۸۰ در تبریز تاجگذاری کند و مذهب شیعه دوازده امامی را در ایران رسمی کند. مبارزه‌های بی‌امان شیعه در ایران پس از حدود ۸۰۰ سال به نتیجه رسید و پس از حکومتهای محلی علویان (طبرستان)، اسماعیلیان، آل بویه و سربداران، سرانجام ایرانیان توانستند تشیع را در ایران رسمی کنند.
در زمان تشکیل حکومت صفویه مناطقی مانند طبرستان، گیلان، آذربایجان، خراسان، عراق عجم دارای اکثریت شیعه بود و سنی‌های ایران که بیشتر شافعی بودند از دیرباز به اهل بیت پیامبر علاقهٔ بسیاری داشتند و این موضوع به فراگیر شدن تشیع در ایران کمک بسیاری کرد. گسترش تشیع در زمان شاه اسماعیل اول همراه با خونریزی بسیار و اهانت به خلفای سنی بود ولی ایرانیانی که تا آن زمان سنی بودند مقاومت چندانی از خود نشان نداند و تشیع به عنوان عامل هبستگی ملی و پایه‌های برای تشکیل کشور و ملت ایران شد.
صفویان با اقدامات خود در سال ۸۸۰ خورشیدی، ایران را به عنوان یک دولت مستقل مجدداً یکپارچه کردند و مذهب تشیع اثنی عشری را به عنوان مذهب رسمی حکومت خود به مثابه یکی از مهمترین نقاط عطف در جهان اسلام برگزیدند.



محمد صفری
ساعت16:53---20 مهر 1391

معرفي آثار تاريخي شهر اصفهان( معماري دوران صفويه)


هنر و معماري در زمان صفويه خصوصا در دوران حكومت شاه عباس اول اهميت و ارزش خاصي دارد و يكي از جلوه ها و چشم اندازهاي تاريخ و هنر ايران زمين مي باشد كه مورد توجه دوستداران هنر و هم چنين جذب توريست و جهانگردان در اين خطهء تاريخي و كهن از جمله شهر اصفهان شده و من نيز بدليل بازديدعايي كه از آثار تاريخي اين دوران در شهر زيبا و تاريخي اصفهان داشتم برآن شدم كه مطالبي را در مورد آثار تاريخي دوران صفويه تهيه نمايم اميد است مورد توجه واقع شود.

***********************************************

پايتخت صفويان در ابتدا شهر تبريز و بعد در زمان شاه طهماسب قزوين بود و بعد بوسيله شاه عباس اول به اصفهان منتقل شد . شاه عباس اول به معماري باشكوه علاقه زيادي داشت . او بعد از انتقال پايتخت به اصفهان اقدام به ساختن كاخها ، مساجد، و ميدانها و بازارهاي مجلل و با شكوه كرد كه به معرفي نمونه هايي از آنها مي پردازيم.

ميدان نقش جهان







ميدان نقش جهان در زمان صفويان در جايی بنا شده است که پيش از آن باغ بزرگی بنام باغ نقش جهان در آن مکان بوده است. طول اين بيش از 500 متر، پهنای آن 165 متر و مساحت آن نزديک به 85 هزار مترمربع است. در زمان شاه عباس اول و جانشينان وی اين ميدان محل بازی چوگان، رژه قشون و برگزاری آئين ها و جشن ها و نمايش های گوناگون بوده است. در اطراف اين ميدان بناهای باشکوه و زيبايی چون مسجد شيخ لطف الله، مسجد جامع عباسی کاخ عالی قاپو و سر در قيصريه ساخته شده که هر يک از آنها نمونه ای درخشان از معماری دوران صفويان است.

منبع : برگرفته از كتاب صد جلوه از ميراث ايران -ناشر:نشر قلمرو آفتاب-گروه نشر ايران -چاپ يكم - تابستان 1386

***********************************************

کاخ عالی قاپو


کاخ عالی قاپو که در دوران صفوی قصر دولتخانه ناميده می شد، به دستور شاه عباس اول ساخته شد. عالی قاپو دارای پنج طبقه است که هر طبقه تزئينات ويژه ای دارد. . در دوره سلطنت شاه عباس دوم در سال 1054، تالار باشکوهی به اين کاخ افزوده و تزئينات کاخ کامل تر شده است. شاه عباس و جانشينان وی در اين کاخ، از سفيران و ميهمانان بلند مرتبه و ويژه خود پذيرائی می کردند. از فراز اين کاخ چشم انداز شهر اصفهان به خوبی ديده می شود. گفته می شود درب ورودی اين کاخ را از نجف اشرف آورده اند

منبع : برگرفته از كتاب صد جلوه از ميراث ايران -ناشر:نشر قلمرو آفتاب-گروه نشر ايران -چاپ يكم - تابستان 1386

***********************************************

مسجد جامع عباسی



مسجد جامع عباسی در سال 1020 هجری به فرمان شاه عباس اول آغاز و در سال 1025 بنای ساختمان به پايان رسيد و تزئينات مسجد از سال 1025 آغاز شد . معمار اين مسجد استاد علی اکبر اصفهانی است. در ضلع جنوب غربی مسجد قطعه سنگ ساده ای در نقطه ای کار گذاشته شده که ظهر حقيقی اصفهان را در چهارفصل نشان می دهد و محاسبات آن به شيخ بهايی منسوب است. از ويژگی های اين مسجد بازتاب صدا در زير گنبد بزرگ مسجد است که بلندی آن به 52 متر می رسد.

منبع : برگرفته از كتاب صد جلوه از ميراث ايران -ناشر:نشر قلمرو آفتاب-گروه نشر ايران -چاپ يكم - تابستان 1386

***********************************************
مسجد شيخ لطف الله




مسجد شيخ لطف الله در ضلع شرقی ميدان نقش جهان بنا شده است. ساخت اين بنا به دستور شاه عباس اول در سال 1011 آغاز و در سال 1028 پايان يافت. شاه عباس اين مسجد را برای تجليل از مقام شيخ لطف الله که از علمای بزرگ شيعه و از اهالی جبل عامل و لبنان کنونی و پدر زن وی بوده ساخته است. در کنار اين مسجد، مدرسه نيز برای تدريس شيخ لطف الله بنا شد که امروز از بين رفته است. گنبد بزرگ آن از نمونه های کم نظير معماری مساجد است. از ويژگی های اين مسجد، حل مشکل قبله به سبب قرار گرفتن آن در ضلع شرقی ميدان است که در دهليز ورودی مسجد نمايان شده است.
منبع : برگرفته از كتاب صد جلوه از ميراث ايران -ناشر:نشر قلمرو آفتاب-گروه نشر ايران -چاپ يكم - تابستان 1386

***********************************************

چهار باغ در زمان صفويه



چهار باغ يكي از گردشگاههاي بي نظير زوي زمين بوده و خيابان چهار باغ يكي از راههاي ارتباط با جلفاست و به پل زيبايي منتهي مي شود و شانزده ليزه اصفهان بشمار مي آمده است در آنجا چهار رديف بلند چنار سه خيابان مستقيم را تشكيل مي دهد كه خيابان مياني مخصوص اسب سواري و كاروانها بوده كه با سنگهاي بزرگ منظم فرش شده و دردو طرف خيابان كناري حوض هاي آب و باغچه هاي پر گل و بوته هاي گل سرخ وجود دارد و درد و طرف خيابان كاخهاي با ديوارهاي كاشي كاري وجود دارد.

منبع: سفرنامه پيرلوتي

***********************************************

منار جنبان


منار جنبان یکی از بناهای تاریخی استان اصفهان توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان نورپردازی شد .

مقبره عمو عبدالله که مربوط به سال ۷۱۶ هجری شمسی است دارای دو مناره است که هرکدام در یک سمت ایوان این مقبره واقع شده اند و دلیل اصلی جذابیت این مکان هستند , چرا که هر حرکتی که در یکی از این دو مناره به وجود آید به طور خود بخود نه تنها درمناره دیگر , بلکه در تمام ایوان منعکس می شود.

از این رو لقب معروف منار جنبان به آن داده شده است. شیوه معماری این بنای تاریخی به دوره مغول برمی‌گردد. منار جنبان یکی ازبناهای تاریخی شگفت انگیز اصفهان است که در ۶ کیلومتری غرب شهر اصفهان,در راه نجف آباد در روستای کارلاتان واقع شده است.



منبع : روزنامه ابرار مورخه 13/8/87

و روزنامه آفتاب يكشنبه 12/8/87

***********************************************



سی و سه پل



سی و سه پل در زمان صفويه به فرمان شاه عباس اول به کوشش الله وردی خان سپه سالار وی بنا شد. از اين رو به اين پل نام پل الله وردی خان نيز داده اند. تاريخ ساخت پل به يک روايت سال 1005 هجری است. طول پل 300 متر و پهنای آن 14 متر و بلندترين پل ساخته شده بر رودخانه زاينده رود است كه دارای 6 گذرگاه است، راه اصلی روی پل برای سواره ها، 2 راه کناره های پل که از ميان گالری ها گذر می کند، 2 راه بر روی بام پل و يک راه در زيرپل که هنگام کم آبی زاينده رود برای گذر از رودخانه به کار می رفته است . سی و سه پل اکنون در مرکز شهر اصفهان جلوه گاه معماری شهری دوران صفويه است.


فرید
ساعت13:33---20 مهر 1391
سی و سه پل::: اين پل كه در نوع خود شاهكارى بى‏نظير از آثار دوره سلطنت شاه‏ عباس اول است، به هزينه و نظارت سردار معروف او الله ‏وردى‏خان بنا شده. اين پل در حدود 300 متر طول و 14 متر عرض دارد و طويل‏ ترين پل زاينده ‏رود است كه در سال 1005 هجرى ساخته شده است. در دوره‌ صفويه‌،مراسم‌ جشن‌ آبريزان‌ يا آبپاشان‌ ارامنه‌ در كنار اين‌ پل‌ صورت‌ مي‌گرفت‌. ارامنه‌ جلفا، مراسم‌ «خاج‌ شويان‌» را نيزدر محدوده‌ همين‌ پل‌ برگزار مي‌كرده‌اند. پل‌ مزبور يكي‌ از شاهكارهاي‌ معماري‌ و پل‌ سازي‌ ايران‌ و جهان‌ محسوب‌ مي‌شود.
و به روايتي ديگر:
اين پل در سال (1011 ه.ق) باهتمام اللهورديخان سپهسالار شاه عباس و بنا به فرموده شاه مزبور شروع به ساختمان گرديد و به طورى كه در عالم آراى عباسى نوشته شده داراى چهل چشمه (دهانه) بوده كه از هر چشمه آب خارج مى‏گرديده، پلى بسيار عريض و طويل و مرتفع، شالوده آن با سنگ و آهك ريخته شده و با آجر و گچ بالا رفته و دو طرف پل غرفات و غلام گردشهاى بلند فوقانى ساخته و چشمه ‏هاى زيرينش زياد با عرض و مرتفع و طول آن 350 قدم و عرضش بيست قدم و شش معبر باين شرح داشته است:
1- راه وسط كه مخصوص عبور سواره و گردونه‏ها بوده است. 2 و 3 دو طرف پل كه از ميان گالالريها ى زيبا مى‏گذشت و به پياده‏رو تخصيص داشت. 4 و 5 پشت بامهاى گالارى از دو طر ف كه دور آن نرده داشته و موقع طغيان رود تفرجگاه باشكوهى بوده است، سرانجام گالاريهاى پل به وسيله پله‏هاى ظريف بزير پل متصل مى‏شد و از زير پل هم موقع كم آبى عبور مى‏كردند. 6 از زير پل بود.
مساحت اين پل را سياحان انگليسى چهارصد و نود يارد تعيين كرده‏اند. هفت دهانه اين پل گرفته شده و اكنون 33 دهانه دارد و از اين رو به پل 33 چشمه شهرت دارد.
اين پل را بنامهاى: پل شاه عباسى - پل اللهورديخان - پل جلفا - پل چهل چشمه - پل سى و سه چشمه خوانده‏اند و وجه تسميه هر يك چنين است: 1- پل شاه عباسى از آن جهت گويند كه شاه عباس اول دستور بناى آن را داده است و چون بمباشرت و اهتمام اللهورديخان ساخته شده به پل اللهورديخان معروف گرديده و از لحاظ اينكه معبر مردم به جلفا بوده آن را پل جلف هم گفته‏اند و چون در ابتداء چهل چشمه داشته پل چهل چشمه و اينك سى و سه چشمه دارد به پل سى و سه چشمه اشتهار دارد.
اين پل براى اتصال خيابان چهار باغ كهنه عباسى به خيابان چهارباغ بالا و باغ هزار جريب و عباس آباد ساخته شده است. اين پل در جشن آبريزگان و آب پاشان محل اجتماع شاه و بزرگان و شعراء و رجال و ساير مردم بوده است.
شرحى را كه سرپرسى سايكس انگليسى راجع به اين پل نوشته از نظر اينكه بسيار دقيق و وضع پل را در آخر قرن سيزدهم و اوائل قرن چهاردهم هجرى مجسم مى‏نمايد عيناً در اينجا نقل مى‏گردد:
خيابان با شكوه چهارباغ از يك طرف به پل اللهورديخان كشيده مى‏شود، كه با اين كه حاليه روى بويرانى نهاده معذا از پل هاى درجه اول عالم به شمار مى‏آيد، اينجا از يك شاهراه سنگ فرش شده وارد مدخل عمومى پل مى‏شوند شكل فوق العاده و شگفت آور اين پل كه 388 يارد طول آنست مقابل يك جاده سنگ فرش شده‏اى به عرض 30 پا بدين قرار ايت كه در آن سه معبر در سه سطح مختلف تعبيه شده كه يكى از آنها راه معمولى روى پل است كه در دو طرف آن طاق نماهاى سرپوشيده ساخته‏اند. طاقنماها از طرفى برودخانه و از طرفى به همين جاده مشرف مى‏باشند، در بالا و پائين اين طاقنماها كه با تابلوى نقاشى شده تزيين يافته بود هر كدام يك پياده روهائى است كه با پله كانها باين راه اصلى وصل مى‏شود و در كنار سطح رودخانه معبر ديگرى است كه به طول رودخانه امتداد مى‏يابد. تنها انتقاد مخالفى كه براى ساختمان اين پل مى‏شود كرد و آن از تصوير هم نمايان است آنكه، پل مزبور در مقابل جريان ضعيف و باريك زنده رود در بيشتر فصول سال بيش از، انداغزه جنبه ظرافت دارد.
در تاريخچه ابنيه تاريخى اصفهان درباره اين پل تاريخى چنين نوشته است:
در انتهاى جنوبى خيابان چهارباغ پل اللهورديخان است كه به نام بانى و سازنده آن خوانده مى‏شود و در همان موقعى كه شاه عباس دستور كاشتن درختان چهارباغ را مى‏داده رفيق و سپهسالار شاه نيز در ساختمان اين پل به وسيله آجر و سنگ تراش فعاليتى به خرج مى‏داد، وضعيت اين پل با قديمش تفاوت زيادى نكرده است. ايوانچه‏ها و غرفه‏هاى زيبا و متناسب طرفين پل كه جاى نشستن اهالى و عبور و مرور است به همان حالت اوليه باقى مانده است. طول اين پل 295 متر و عرضش 13/75 متر مى‏باشد. نوشته‏اند كه در ابتدا چهل چشمه داشته و به تدريج سى و سه چشمه شده در سنوات اخير قسمت زيادى از بستر رودخانه را تصرف كرده و اشجارى غرس نموده بودند به طورى كه چند چشمه پل از عبور آب محروم گشته ممكن بود بكلى متروك شود وى در سال 1330 كه آقاى مصطفى خان مستوفى رياست شهردارى اصفهان را داشت شهامت و شجاعت به خرج داد و اراضى مزبور را از تصرف غاصبين خارج و مجراى عبور آب چشمه‏ها را باز كرد و اقدام به ساختمان ديوارهاى سنگى در طرف شما رودخانه نموده كه نوز آثارش پابرجا و عملياتش زبانزد مردم اين شهر است. در دوره صفويه ارامنه حق داشتند تا ميدانى كه اول پل احداث شده بود جمع شوند و مال‏التجاره و صنايع خويش را با صنعتگران اصفهانى تبديل نمايند و حق نداشتند از اين پل عبور كرده داخل شهر شوند در جل اين پل مجسمه رضا شاه كبير بر روى ستونى بارتفاع 5 متر ديده مى‏شود كه اسبى سوار و به طرف شما متوجه است اطراف اين مجمسه فعلاً ميدان 24 اسفند و با ميدان مجسمه ناميده مى‏شود


فرید
ساعت13:27---20 مهر 1391
کاخ چهل ستون::::::: بسیاری از محققان وجه تسمیه کاخ را انعکاس تصویر بیست ستون بر استخر زیبا و بزرگ عمارت می دانند و عده ای نیز واژه چهل را به نشان تعداد زیاد ستونها می دانند ( عدد چهل در ادب فارسی نشانگر تعدد و کثرت است ) و به روایتی این کاخ ابتدا چهل ستون داشته تا اینکه در بیست و یکم رمضان 1118 هـ.ق بر اثر سانحه آتش سوزی بییست ستون آن از بین رفته و اکنون آثار سوختگی در غرب عمارت دیده می شود .
باغ چهل ستون 67000 متر مربع مساحت دارد که در دوره شاه عباس اول ساختمان کوچکی به صورت کوشک یا کلاه فرنگی در آن احداث گردید و در زمان شاه عباس دوم توسعه یافت و چهلستون نام گرفت.





فريد
ساعت20:57---19 مهر 1391
مسجد شیخ لطف‌الله (ساخته شده در ۱۶۰۲ - ۱۶۱۹ میلادی) یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‏کاری قرن یازدهم هجری است به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده و معمار و بنای مسجد استاد محمدرضا اصفهانی بوده است. تزئینات کاشی‏کاری آن در داخل از ازاره‏ ها به بالا همه از کاشی‏های معرّق پوشیده شده است. باستان‌شناسان خارجی در مورد عظمت معماری این مسجد گفته‏ اند: «به سختی می‏توان این بنا را محصول دست بشر دانست».

مسجد شیخ لطف الله

شیخ‌ لطف‌الله جبل‌عاملی، پدر زن شاه عباس اول و از علمای‌ بزرگ‌ شیعه‌ در لبنان‌ امروزی‌ بود که‌ به‌ دعوت‌ شاه‌ در اصفهان‌ اقامت‌ گزید. این‌ مسجد به‌ منظور تجلیل‌ از مقام‌ او و برای‌ تدریس‌ و نمازگزاری‌ وی‌ احداث‌ شد.



فريد
ساعت20:54---19 مهر 1391
آثار تاریخی اصفهان - بازار قیصریه

آثار عصر صفوی در اصفهان،بناهای میدان نقش جهان


قدیمى‌‌ترین توصیفى که از بازار اصفهان به جا مانده است، شرحى است از قرن چهارم هجرى قمرى (دوران دیالمه)، در کتاب «رسالهٔ محاسن اصفهان» تحت عنوان «بازار جورین» که مى‌‌گوید:
«بازارى بود بر دروازهٔ خور (خورشید) که یکى از چهار دروازهٔ‌ مشهور اصفهان در آن زمان بوده و در فصل نوروز عامهٔ ‌مردم اصفهان با انواع خوردنى‌ها و آشامیدنى‌ها و آلات و ادوات موسیقى یکى دو ماه را در آن محل به تفریح و عیش و عشرت مى‌‌‌‌گذراندند و بالطبع براى احتیاج این جمعیت از اغذیه، البسه و غیره بازارهایى برپا مى‌کردند و طوافان و بازاریان انواع نعمت‌ها را در آنجا گرد مى‌آورند.»
در همین کتاب کالاهایى که در بازار اصفهان عرضه مى‌شد، به این شرح آمده است: ظرائف بغداد، خزهاى کوفى، دیباى روم، شرب مصر، جواهر بحرین، آبنوس عمان، عاج هندوستان، گلیم‌هاى آذربایجان و گیلان، فرش‌هاى اَرمَن و ...

بازار قیصریه
در قرن هشتم هجرى قمرى، «از بازار مظفریه با شش دروازه و چهارصد باب دکان و حجره که با آجر و گچ بنا شده و در داخل آن چهار کاروان‌سراى بزرگ مجهز به اتاق‌هایى براى سکونت مسافرین و اهل معاملات، با اصطبل، فضاى باز، دو مسجد و یک سقایه» نام برده شده است.
ناصرخسرو در سال ۴۴۴ هجرى قمرى، از عظمت بازار اصفهان در آن دوران یاد کرده است.
بازارهاى کنونى اصفهان که شاخه‌هایى از بازار بزرگ سراسرى آن است، در دورهٔ صفوى هم‌زمان با بناهاى میدان بزرگ و مجموعهٔ‌‌ آثار اطراف آن پدید آمده و توسعه یافتند.
شوالیه ژان شاردن فرانسوى «از بازار قیصریه و بازار بزرگ اصفهان با سردر عالى و تزئینات آجرهاى چینى (کاشى‌‌کاری) و سکوهاى وسیع (از) سنگ یشم و سماق که (بر آن‌ها) جواهرفروشان و زرگران انواع و اقسام زیورآلات و جواهر‌آلات و سکه‌هاى کمیاب را به فروش مى‌رساندند»، ‌ یاد کرده است. در بالاى سردرِ قیصریه، تصویرى است که شاه‌عباس را در جنگ با ازبکان، یا در شکارگاه نشان مى‌دهد و هم‌چنین تصاویرى از مردان و زنان اروپایى نیز دیده مى‌شود. ساعت و ناقوس بزرگى هم بالاى سردر بازار نصب شده که در جنگ شاه‌عباس با پرتغالى‌ها در هرمز به دست ایرانیان افتاد و به اصفهان انتقال داده شد.
بر سردرِ قیصریه، هم‌اکنون دو پشت‌بغل کاشى‌کارى صحیح و سالم وجود دارد که به شیوهٔ مینیاتورهاى دوران صفوى، یک نفر تیرانداز را با سر انسان و تنهٔ شیر و دم‌اژدها نشان مى‌دهد. این مجموعه، نمایش برج قوس است که مورخین مشرق زمین، زمان احداث شهر اصفهان را در این برج باور داشته‌‌اند.


فريد
ساعت20:52---19 مهر 1391
اصفهان سرشار از آثار هنری و تاریخی است که میدان نقش‌جهان، مِنارْ جُنبان، هتل عباسی، برج کبوترخانه، گذر چهارباغ عباسی، سبزه میدان، کاخ چهلستون، آتشگاه اصفهان، کاخ عالی‌قاپو، کاخ هشت‌بهشت و مدرسه چهارباغ از بارزترین آنها هستند.

پل‌های تاریخی : پل جویی، پل شهرستان، پل مارنان، سی و سه پل یا پل الله وردیخان و پل خواجو

بازارهای تاریخی : بازار اصفهان، بازار قیصریه اصفهان یا بازار صفویه یا بازار سلطانی، بازار شاهی یا بازارچه بلند بازار دردشت، بازار بیدآباد، بازار و ریسمان، بازار غاز، بازارهای معروفی اطراف میدان نقش‌جهان: بازار مسگرها، بازار ترکش‌دوزها، بازار کلاهدوزها، بازار لواف‌ها و بازار آهنگرها

مساجد تاریخی: مسجد علی، مسجد امام، مسجد حکیم، مسجد حاج‌ محمدجعفر آباده‌ای، مسجد علیقلی‌آقا، مسجد قطبیه، مسجد ایلچی، مسجد آقا نور، مسجد رکن الملک، مسجد سید، مسجد رحیم خان، مسجد صفا، مسجد ذوالفقار، مسجد خان، مسجد شیخ لطف الله، مسجد مصری، مسجد جمعه، مسجد لنبان و مسجد مقصودبیک
مسجد امام-نقش جهان

از دوره قبل از اسلام، چیزی به جز بقایای آتشکده‌ای در کوه آتشگاه، اکتشافات اندکی در تپه اشرف و همچنین پل شهرستان (متعلق به دوران ساسانیان) بجا نمانده‌است که از میان آن سه تنها بنای برپا و برجا همین پل شهرستان است.

بیشتر آثار تاریخی بجا مانده در مربوط به دورهٔ اسلامی است. آثاری از تمامی دوره‌های تاریخی پس از اسلام بجا مانده‌است اما بویژه آثار دو دوره باشکوه از تاریخ اصفهان یعنی دورهٔ سلجوقی و دورهٔ صفوی برجستگی ویژه‌ای دارد، که هر کدام دارای ویژگی‌ها و سبک معماری یگانه خود است.


احمدرضا کاظمی از مدرسه ابن سینا کلاس سوم ب
ساعت18:45---19 مهر 1391
صفوی، صفویه یا صفویان سلسله‌ای ایرانی و شیعه بودند که در سال‌های ۸۸۰ تا ۱۱۰۱هجری خورشیدی (برابر ۱۱۳۵-۹۰۷ قمری و ۱۷۲۲-۱۵۰۱ میلادی) بر ایران فرمانروایی کردند. بنیانگذار سلسله پادشاهی صفوی، شاه اسماعیل یکم است که در سال ۸۸۰ خورشیدی در تبریز تاجگذاری کرد و آخرین پادشاه حقیقی صفوی، شاه سلطان حسین است که در سال ۱۱۰۱ خورشیدی از افغانها شکست خورد.
دوره صفویه از مهمترین دوران تاریخی ایران محسوب می‌شود، چرا که پس از نهصد سال پس از نابودی حکومت ساسانیان، یک حکومت پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند. در حقیقت پس از اسلام، چندین حکومت ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، آل بویه و سربداران تشکیل شد، ولی هیچکدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و وحدتی میان مردم ایران به وجود آوردند.
صفویان، مذهب شیعه را مذهب رسمی ایران قرار دادند و آن را به عنوان عامل همبستگی ملّی ایرانیان برگزیدند. شیوه حکومت صفوی تمرکزگرا و قدرت مطلقه (در دست شاه) بود. پس از تشکیل حکومت صفویه، ایران اهمیتی بیشتر پیدا کرد و از ثبات و وحدت برخوردار شد و در عرصه جهانی مطرح شد. در این دوره روابط ایران و کشورهای اروپایی به دلیل دشمنی امپراتوری عثمانی با صفویان و نیز مسائل بازرگانی (به ویژه تجارت ابریشم از ایران) گسترش فراوانی یافت. در دوره صفوی (به ویژه نیمه اول آن) جنگهای بسیاری میان ایران با حکومت عثمانی در باختر و با ازبکها در خاور کشور رخ داد که علت این جنگ‌ها مسائل ارضی و مذهبی بود.
ایران در دوره صفوی در زمینه مسائل نظامی، فقه شیعه، و هنر (معماری، خوشنویسی، و نقاشی) پیشرفت شایانی نمود. از سردارن جنگی نامدار این دوره می‌توان قرچقای خان، اللّه‌وردی خان، و امامقلی خان را نام برد که هر سه از سرداران شاه عباس یکم بودند. از فقیهان و دانشمندان نامی در این دوره میرداماد، فیض کاشانی، شیخ بهایی، ملاصدرا، و علامه مجلسی قابل ذکر هستند. هنرمندان مشهور این دوره نیز رضا عباسی، علیرضا عباسی، میرعماد، و آقامیرک هستند.ولی از نظر ادبی، در دوره صفویه شاعر یا نویسنده بزرگی از ایران برنخاست و تنها در زمینه ادبیات شیعی و مرثیه‌سرایی آثاری درخور توجه پدید آمد


ahmadreza ehsanbakhsh
ساعت17:19---19 مهر 1391
www.aslamhistory1007.blogfa.com/post-87.aspx لینک درباره اثار صفویان

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 12 مهر 1391 | 15:22 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |