ارزش بلاها

ارزش بلاها

"توماس ادیسون" در سنین پیری ، پس از اختراع لامپ ، یکی از ثروتمندان جهان به شمار می رفت و درآمد سرشارش را تمام و کمال در آزمایشگاه مجهزش که ساختمان بزرگی بود هزینه می کرد. این آزمایشگاه عشق پیرمرد بود و هر روز اختراعی جدید در آن صورت می گرفت.

در دسامبر سال 1914 ، نیمه های شب از اداره آتش نشانی به "چارلز" پسر ادیسون ، اطلاع دادند که آزمایشگاه پدرش آتش گرفته و در حال سوختن است، به واقع کاری از دست کسی برنمی آید و تمام تلاش ماموران آتش نشانی فقط برای جلوگیری از گسترش آتش به سایر ساختمان های اطراف است. آنها تقاضا داشتند که موضوع به نحو قابل قبولی به اطلاع ادیسون پیر رسانده شود.

پسر با خود اندیشید که ممکن است پدر پیرش با شنیدن این خبر سکته کند، لذا از بیدار کردن او منصرف شد و خودش را به محل حادثه رساند . با کمال تعجب دید که ادیسون در مقابل ساختمان آزمایشگاه روی یک صندلی نشسته و موهای سفیدش در برابر باد ، مواج است و سوختن حاصل تمام زحمات عمرش را نظاره می کند!

قلب پسر به درد آمده بود ، چرا که می دید پدر پیر 67 ساله اش با دیدن چنین صحنه ای در بدترین شرایط عمرش به سر می برد .

چارلز تصمیم گرفت جلو نرود و پدر را آزار ندهد...

ناگهان پدر سرش را برگرداند و پسر را دید و با صدای بلند و سرشار از شادی گفت: پسر تو اینجایی؟ می بینی چقدر زیباست! رنگ آمیزی شعله ها را می بینی ؟ حیرت آور است ! من فکر می کنم که آن شعله های  بنفش  به علت سوختن گوگرد در کنار فسفر به وجود آمده . وای خدای من ! خیلی زیباست ! کاش مادرت هم اینجا بود و این منظره زیبا را می دید. کمتر کسی در طول عمرش امکان دیدن چنین منظره ی زیبایی را خواهد داشت . نظر تو چیست پسرم؟

پسر حیران و گیج جواب داد : پدر ، تمام زندگی تان دارد در آتش می سوزد و شما از زیبایی رنگ شعله ها صحبت می کنید ؟!؟! چطور می توانید؟! من تمام بدنم دارد می لرزد و شما خونسرد نشسته اید؟!

پدر گفت: پسرم از دست من و تو که کاری بر نمی آید . مامورین هم که تمام تلاش شان را می کنند . در این لحظه بهترین کار لذت بردن از منظره ایست که دیگر تکرار نخواهد شد. در مورد آزمایشگاه و بازسازی آن فردا فکر می کنیم . الان موقع این کار نیست . به شعله های زیبا نگاه کن که چنین فرصتی را نخواهی یافت.

.

.

.

ادیسون همان سال یکی از بزرگ ترین اختراعات تاریخ یعنی ضبط صدا را تقدیم جهانیان نمود ، آری - او " گرامافون " را درست یک سال پس از این حادثه اختراع کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: نگاه مثبت

تاريخ : یک شنبه 4 خرداد 1393 | 17:59 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |