تفسیرعکس های کتاب مطالعات هفتم


توضیح وتفسیرعکسهاي بخش تاریخ کتاب مطالعات هفتم7

 


1.تصویر صفحه ي 109 جام طلایی مارلیک:

بر روي جام پیکر چهار گاوبالدار در حالی که ایستاده و به درختی تکیه داده اند حک شده است.جالب اینکه سر گاو ها به جاي پرچ شدن از بیرون تنها با قلم زنی از داخل و با استفاده از طلاي بدنه ساخته شده است.


قدمت: 800 تا 900 قبل از میلاد
محل کشف:تپه مارلیک گیلان
محل نگهداري:تهران موزه ي ایران باستان


2.تصویر صفحه 110 ظرف سفالی

نخستین پویانمایی(انیمیشن)جهان هنرمندان ایرانی تلاش مکنند تا تصاویر نقاشی شده (بز در حال پرش به سمت درخت )بر روي این سفال را به عنوان نماد اسیفاي بین الملی (انجمن فیلم سازان انیمیشن جهان)به ثبت برساند


محل کشف:شهر سوخته سیستان
قدمت :هزاره سوم قبل از میلاد
محل نگهداري:موزه ایران باستان


3.تصویر صفحه ي 111 جام سیمین با نقش قلم زنی الهه ایلامی در طرف دیگر این جام یک زن نشسته با جامی در دست نقش بسته است که با توجه به ترجمه ي خط تصویري لب جام این گونه بنظر می رسد که ان زن نشسته ساقی معبد میباشد و جام کوچک خود را براي تمنا از این ایزدبانو جهت نزول رحمت و برکت بسوي مردمان سرزمینش دراز کرده است.


محل کشف :انشان در استان فارس
قدمت : 2200 سال پیش از میلاد (دوره عیلامی کهن)
محل نگهداري:تهران موزه ایران باستان


4.زیگورات چغازنبیل صفحه 111 .ساختمان هرمی پنج طبقه اي بود که توسط اونتاش گال پادشاه عیلام به منظور ستایش ایزد اینشوشیناك ساخته شده است .بلندي این بنا 52 متر ودر پنج طبقه بوده در حال حاضر دو طبقه ونیم از ان باقی مانده است .طبقه ي پنجم ان محل قرار دادن خداي اینشوشیناك بود و فقط خانواده شاهی و کاهنان حق ورود به ان را داشتند.براي محافظت و طلسم معبد در ورودي دروازه ها مجسمه هاي سفالی گاو نر و سگ قرار میدادند.


قدمت: 1250 سال قبل از میلاد
مکان کشف:حدود 50 سال پیش توسط گیرشمن فرانسوي در شوش کهن خاك برداري شد


5.تصویر صفحه 117 منشور کورش بزرگ
بعد از فتح بابل بدست کورش کبیر بدستور ایشان بر روي لوح گلی اولین سند ازادي انسان نوشته شد . در ان رویداد فتح بابل به دست پادشاه بزرگ ایران نوشته شد . در بخشی از این کتیبه و از زبان کورش امده است :منم کورش پادشاه جهان شاه شاهان پادشاه چهار اقلیم جهان پسر کمبوجیه...
در سال 1971 میلادي سازمان ملل متحد با ترجمه کتیبه کورش به همه زبانهی دنیا ان را به عنوان نخستین منشورحقوق بشر جهان معرفی و ثبت کرد.
قدمت : 540 سال ق.م
محل کشف:خرابه هاي شهر بابل در جنوب عراق
محل نگهداري:انگلیس-بریتیش میوزیوم لندن


6.کتیبه ي بیستون صفحه ي 118
تصویر بالاي سنگ نگاره فرشته ي فروهر میباشد که از طرف اهورامزدا براي راهنمایی انسان جهت رسیدن به کمال وملکوت اعلا فرستاده شده است.کتیبه بیستون در سال 520 ق.م بدستور داریوش شاه در ابعاد 20 مترو 50 سانتی متر وعرض 7متر و 80 سانتی متر بر دیواره کوه بیستون در 30 کیلومتري کرمانشاه حکاکی شد.دست راست داریوش به نشانه ي احترام به سوي فرشته ي فروهر و کمان شاهی در دست دیگر. پاي چپ روي سینه ي بردیاي دروغین مقابل اونه تن شورشی وپشت سر داریوش کماندار و نیزه دار. این کتیبه به سه خط عیلامی بابلی و فارسی بیان شده است .
داریوش ضمن معرفی خود چگونگی دفع شورشیان را در این کتیبه شرح داده است.

ترجمه ي خط اول :منم داریوش شاه بزرگ پسر ویشتاسب پسر آرشام...

 

7. صفحهه 120 سنگ نگاره شاپور ساسانی در نقش رستم .
شاپور سوار بر اسب دست راست والرین را به نشان اسارت گرفته و در مقابال او فیلیپوس(فیلیپ عرب)دیگر امپراتور روم به نشانه ي باجگذاري و طلب عفو در برابر شاه ایران زانو زده است .پشت سر شاپور نقش کرتیر (موبد موبدان زرتشتی) در حالیکه انگشت سبابه خود را به نشانه احترام به پادشاه بالا برده حک شده است . زیر نقش کرتیر نیز کتیبه اي حاوي مضامین روحانی در توصیف به معراج رفتن او نوشته شده است.
قدمت:حدود 260 سال پس از میلاد

 


8.صفحه 121 نقش معروف دیهم ستانی اردشیر اول از اهورامزدا.
در این نقش پادشاه با نیم تاج گوي نشان سوار بر اسب حلقه را به عنوان مظهر قدرت از اهورا مزدا میگیرد . زیر پاي اسب اردشیر نقش لگد کوب شده ي اردوان پنجم و زیر پاي اسب اهورا مزدا نیز نقش اهریمن در حالی که دو مار ازپیشانی او بیرون امده دیده میشود. (حلقه نماد مشروعیت بخشیدن به حکومت)

9.مهر سلطنتی داریوش صفحه 122
مهر استوانه اي داریوش :قدمت: 490 قبل از میلاد
محل کشف :معبد امون در شهر لوکسور مصر
محل نگهداري:بریتیشین میوزیوم (لندن).

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 12 فروردين 1393 | 1:24 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |