نذری

تعریف نذر

درانعقاد نذر باید صیغة مخصوص یعنی لله علی کذا خوانده شود: براي نذر کردن مي توان چنين نيت کرد:
براي خدا بر عهده من باشد اگر بيمارم شفا يافت یا فرزندم درکنکور قبول شد فلان مقدار پول براي امام حسین (ع) یا حضرت اْبوالفضل و در راه شادي روح آن ها به فقراء بدهم و يا براي اقامهْ مجلس روضه او بدهم.

سابقه نذر

 اين عمل داراي پيشينه بسيار زيادي در تاريخ زندگي انسان است. همواره انسان در طول تاريخ براي رسيدن به خواسته هايش از اين ابزار سود جسته و با نذر نمودن سعي نموده تا رضايت معبود خويش را در جهت تأمين نيازهايش جلب نمايد.
نذر سنتي است که مورد اهتمام تمامي انبیاء الهي و امت هاي گذشته بوده و در اسلام نيز سابقه ديرينه و مشروعيت دارد.
قرآن کريم داستان نذر همسر عمران، يعني مادر حضرت مریم (س) را نقل مي کند و مي فرمايد: و به ياد آوريد هنگامي را که همسر عمران گفت: «خداوندا آنچه در رحم دارم براي تو نذر کردم که آزاد و در خدمت خانه تو باشد. از من بپذير که تو شنوا و دانايي» 
و در سوره مریم پس از نقل داستان تولد حضرت عیسی (ع) خداي متعال به حضرت مريم(س) مي فرمايد:
هرگاه کسي از انسان ها را ديدي (با اشاره) بگو: «من براي خداوند رحمان روزه اي نذر کرده ام؛ بنابراين با کسي سخن نمي گويم» 
اين کتاب آسماني هنگامي که يکي از ويژگي هاي عباد الرحمن را بر مي شمارد، مي فرمايد: ايشان به نذر خويش وفا مي کنند و از روزي ( قیامت ) که شر و عذابش گسترده است، مي ترسند
امام صادق(ع) در روايتي که در شأن نزول همين آيه «يوفون بالنذر» از آن حضرت صادر شده، فرموده است:
هنگامي که امام حسن و امام حسين(ع) مريض بودند روزي پیامبر خدا(ص) به ملاقات آنها آمد و به علی(ع) فرمود: خوب است جهت سلامتي فرزندانت نذر نمايي. علي(ع) فرمود من نذر مي کنم، چنانچه اين دو بهبود يابند، سه روز را به جهت تشکر از خداوند روزه بدارم. سپس فاطمه(ع) و همچنين فضه که خادمه آنها بود، همين نذر را تکرار نمودند و خداي متعال لباس عافيت را به اندام آن دو امام پوشاند و ايشان نيز روزه داشتند
بنابراين نه تنها نذر با توحید ، رضا، تسليم و ادب در مقابل خداي عالم منافاتي ندارد، بلکه پيمان و وفاي به آن، عين توجه به حق تعالي، توحيد و عبوديت او و باعث قرب به خالق هستي است و در سنت و سيره اهل عصمت و طهارت و مؤمنان جريان دارد.

شروط نذر کننده

 برای صحت نذر، نذر کننده باید دارای خصوصیتهایی باشد

← مکلف بودن نذر کننده
شرط اول نذر آن است که نذر کننده باید مکلف باشد بنا بر این بر کسی که مکلف نیست عمل ووفای به نذر واجب نیست.

← عاقل بودن نذر کننده
شرط دوم نذر آن است که نذر کننده عاقل باشد بنا بر این آدم سفيهى كه مال خود را در كارهاى بيهوده مصرف مى‌كند، چنانچه با حال سفاهت بالغ شده باشد يا حاكم شرع او را از تصرف در اموالش جلوگيرى كرده باشد، نذرهاى مربوط به مالش صحيح نيست.

← مختار بودن نذر کننده
شرط سوم آن است که نذر کننده از روی اختیار نذر کند ،بنابراين نذر كردن كسى كه او را مجبور كرده‌اند، يا به واسطه عصبانى شدن بى‌اختيار نذر كرده، صحيح نيست 

در پایان می تونید تصاویری از نذری دادن در مدرسه رو که با صفای خاصی برگذار شد ببینید...

 

 


نظرات شما عزیزان:

حمیدرضاشعبانی
ساعت13:27---24 آبان 1392
اقا یکشنبه که میایم باید کنفرانس بدیم و پاور پونت درست کنیم
پاسخ:سلام بله کنفرانس به همراه پاورپونت البته به سه نفر از بچه ها گفتم آماده باشن


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 22 آبان 1392 | 17:53 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |