لر

 

واژه ی لر در ابتدا به صورت لیر – الریه – لاریه – بلادلور و لوریه ثبت شده است.به گفته ی تاریخ گزیده ،لر همان لور است که در زبان لری به معنی کوه پر از جنگل است. شاید به معنی بنیانگذار و بانی باشد.مانند ایلات بیرانوند و حسنوند از لرستان و ایل تامرادی از ایلات بویر احمد که هر سه از بیران ،حسن و مراد گرفته شده اند .

باید گفت که لرها یکی  از گسترده ترین گروه های قومی ایران بوده اند.آن ها بیش از ده ها هزار سال پیش ،از شمال شرقی  آسیا به مناطق لرنشین کنونی آمدند و ساکن گردیدند . این قوم ،در طول تاریخ پر افت و خیز کشور ،همواره در مقابل مهاجمین (یونانی ،عرب ،مغول ، تاتار ، عثمانی ، انگلیسی و افغان ) تا پای جان از این آب و خاک با چنگ و دندان دفاع نموده اند .

لرها طی قرون معاصر ،از شاهان قاجار و پهلوی لطماتی جبران ناپذیر سیاسی فراوانی متحمل شده اند . زیرا قاجار ، با کینه لر ستیزی و از عقده های روانی که نسبت به قوم زند داشت ، به لرها با دیده خصومت می نگریست . خاندان پهلوی هم از اینکه لرها با آن ها کنار نیامده اند ،همواره در صدد اذیت و آزار این مردام شریف بر آمده اند .گاهی سرانشان را به حق یا به ناحق ،قلع و قمع نمو ده اند.

این قوم ابتدا به دو گروه ،لر بزرگ ( چهار محال و بختیاری ،کهکیلویه و بویر احمد )و لر کوچک ( لرستا ن و ایلام ) تقسیم گردیده اند . حد فاصل طبیعی لر بزرگ و لر کوچک رودخانه دز یا سزار است . شرق رود دز ،متعلق به لر بزرگ و غرب آن متعلق به لر کو چک می باشد.

از نظر زبان شناسی و خصوصیات فرهنگی ،نام این قوم ، نشانگر پیوستگی آن با سایر افوام است . ارتباط تنگا تنگ با قوم ایرانی بزرگی به نام پارس – که در گذشته های بسیار دور نام های دیگری داشته است – پس از طی ادواری طولانی ،به واژهی << لر >> تبدیل گردیده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: معنای لر

تاريخ : شنبه 6 تير 1394 | 15:33 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |